می‌خوای بدونی دوران برده‌داری چه شکلی بوده؟ این فیلم‌ها رو حتما ببین!

این نوشتار شما را برای دیدن فیلم‌هایی که غیرانسانی‌ترین لحظات تاریخ را نشان می‌دهند آماده می‌کند؛ دوران سیاه برده‌داری!

شناسه خبر: ۳۹۴۴۱۰
می‌خوای بدونی دوران برده‌داری چه شکلی بوده؟ این فیلم‌ها رو حتما ببین!

راهنماتو- اکثر ما ممکن است دوران برده‌داری را به بخشی از تاریخ سیاهِ آمریکا مربوط بدانیم، اما باید اضافه کنیم که این عملِ غیرانسانی از دوران باستان بر کره زمین وجود داشته است. شاید تنها چند سال است که برده‌داری به‌طور کلی از زمین برچیده شده، اما برخی از نظریه‌پردازان بر این باورند که برده‌داری و استعمار در عصر مدرن با اشکال جدید و متفاوتی ظاهر می‌شود. این دوران، چنان تاثیرگذار و دردآور است که می‌تواند ما را به بالاترین حد تزکیه برساند. از این رو موضوع بسیار خوبی برای فیلم‌ها است. با دیدن فیلم‌هایی که راهنماتو درباره دوران برده‌داری به شما معرفی می‌کند، هم با تاریخ آشنایی بیشتری پیدا خواهید کرد هم با تمام وجود آن را حس می‌کنید.

1. فیلم «12 سال بردگی»؛ فیلمی درباره دوران برده‌داری

1

به گزارش راهنماتو، فیلم «12 سال بردگی» Years a Slave 12 که در سال 2013 ساخته شده است، یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌ها درباره دوران برده‌داری است. استیو مک‌کویین، این فیلم را از کتابی با همین نام اقتباس کرده است. خودزندگی‌نامه‌ای که سالومون نورثوپ درباره خودش نوشته است. داستان فیلم «12 سال بردگی» داستان زندگی سالومون است؛ سیاه‌پوستی نسبتا ثروتمند که در زمینه موسیقی فعال است. اما، یکسری اوباش با حیله‌گری او را به واشنگتن دی.سی برده و می‌فروشند. سالومون نمی‌تواند به هیچکس ثابت کند که مردی ثروتمند و خودساخته است به همین دلیل به‌عنوان یک برده، 12 سال به سفیدپوستان خدمت می‌کند.

2. فیلم «آمیستاد»؛ فیلمی درباره دوران برده‌داری

1

فیلم «آمیستاد» Amistad که در سال 1997 ساخته شده است، یکی از بهترین فیلم‌های استیون اسپیلبرگ است. اسپیلبرگ، فیلم «آمیستاد» را با الهام از وقایعی تاریخی در کشتی اسپانیایی آمیستاد ساخته است که در سال 1839 می‌گذرد. داستان فیلم «آمیستاد» درباره گروهی از بردگان است که توسط یک کشتی حمل می‌شوند. اما، همگی دست به دست هم می‌دهند تا خود را از دست سفیدپوستان نجات دهند. به هر رو بردگان به خاک اسپانیا می‌رسند و بر سر مالکیت آن‌ها، در دادگاه، جنجال به‌پا می‌شود. در حالی که افرادی می‌خواهند برده‌داری را به طور کل از میان بردارند. زیبایی فیلم «آمیستاد» در آن لحظه‌ای است که تفاوت فرهنگی و روح آفریقاییِ دمیده شده در کلمات، در گوش ما همچون یک زنگ به صدا در می‌آید.

3. فیلم «بِل» Belle؛ فیلمی درباره دوران برده‌داری

1

فیلم «بِل» Belle، فیلمی متفاوت از دوران برده‌داری است که اما آسانته آن را در سال 2013 ساخته و بر روی پرده سینما انداخته است. داستان فیلم «بِل» روایتگر زندگی دختر دورگه‌ای به نام بِل است که توسط عمویش، ویلیام موری، بزرگ می‌شود. بل دختری سیاه‌پوست است، اما همچون دخترعمویش، درست مثل یک نجیب‌زاده بزرگ می‌شود. فیلم «بل» Belle الهام گرفته از تابلویی است که دختری سیاه‌پوست و دختری سفیدپوست را در حالی نشان می‌دهد که انگار هم‌سطح یکدیگر هستند. در دل داستان فیلم «بل»، ما شاهد دادگاه‌هایی هستیم که کاپیتانی را به ریختن برده‌ها داخل دریا متهم کرده است. بنابراین، اگرچه در خط اصلی داستان با زندگی نسبتا خوب، اما به غایت دردناک، بل روبه‌رو هستیم، اما از طرفی دیگر بردگانی را می‌بینیم که تنها برای رنگ پوست صورتشان زندگی بسیار دشواری را تحمل می‌کنند.

4. فیلم «رهایی» Emancipation؛ فیلمی درباره دوران برده‌داری

1

فیلم «رهایی» یا «رهاسازی» Emancipation یکی از بهترین فیلم‌ها درباره دوران برده‌داری است که در سال 2022 توسط آنتوان فوکوآ ساخته شده است. فیلم «رهایی» الهام گرفته شده از داستانی واقعی و زندگی مردی به نام گوردون است که عکس‌های موجود از کمر زخمی و شلاق‌خورده‌اش بالاخره می‌تواند به اثبات برساند که سفیدپوستان چه بلایی به سر بردگان می‌آورند. داستان فیلم «رهایی» درباره مردی است به نام پیتر که می‌تواند از چنگ اربابان خود فرار کند. پس از فرار، پیتر به سمت ایالات متحده شمالی رفته و وارد ارتش می‌شود. ویل اسمیت، در نقش پیتر، سطح فیلم «رهایی» را به شدت بالا برده و آن را مورد توجه بسیاری از منتقدان قرار داده است.

5. فیلم «لینکلن» Lincoln؛ فیلمی درباره دوران برده‌داری

1

فیلم «لینکلن» Lincoln فیلمی است به کارگردانی استیون اسپیلبرگ که در سال 2012 ساخته شده است. این فیلم 4 ماهی را نشان می‌دهد که آبراهام لینکلن، رئیس جمهور آمریکا، در آن نهایت تلاشش را برای اصلاحات قوانین آمریکا می‌کند. در میان این اصلاحات، چیزی که مرتبط با مقاله ما است، مساله لغو قانون برده‌داری است. اهمیت موضوع فیلم «لینکلن»، کارگردانی درخشان اسپیلبرگ و بازی درجه یک دنیل دل لوییس، همگی دست به دست هم دادند تا از این فیلم یک شاهکار خلق کنند و نامزد 7 جایزه گلدن گلوب شود. داستان فیلم «لینکلن»، درواقع، زندگی آبراهام لینکلن را در آن چهار ماه حساس به تصویر می‌کشد.

نظرات
پربازدیدترین خبرها