راز بازوی دست چپ: چرا مریم مقدس در اغلب تصاویر مسیح را روی بازوی چپ گرفته است؟

«مریم مقدس اغلب طوری در تصاویر بازنمایی شده که مسیح نوزاد را روی بازوی دست چپ خوابانده است.»

شناسه خبر: ۳۹۴۵۳۸
راز بازوی دست چپ: چرا مریم مقدس در اغلب تصاویر مسیح را روی بازوی چپ گرفته است؟

راهنماتو- احتمالا تاکنون به این مسئله چندان فکر نکرده‌اید اما تقریبا همه یک دست‌ مشخص را برای خواباندن نوزاد بر می‌گزینند. اکثر آدم‌ها همیشه بازوی دست چپ را برای نوزاد گهواره می‌کنند. علت چیست؟

به گزارش راهنماتو، آدری ون در میر، استاد روان‌شناسی-اعصاب در دانشگاه علوم و تکنولوژی نروژ، می‌گوید: «محققان همواره تلاش کرده‌اند توضیحی برای این پدیده پیدا کنند. این امر بی‌شک یک پدیده است و مطالعات زیادی آن را تأیید کرده‌اند؛ اینکه اکثریت قریب به اتفاق آدم‌های ترجیح می‌دهند که نوزاد را روی بازوی دست چپ بخوابانند. هنرمندان نیز به این مسئله بسیار توجه کرده‌اند.»

c

ون در میر می‌‌افزاید: «مریم مقدس اغلب طوری در تصاویر بازنمایی شده که مسیح نوزاد را روی بازوی دست چپ خوابانده است.»

بنابراین این استاد دانشگاه تلاش کرده این پدیده را با جدیت بیشتر بررسی کند و به جزییات بیشتر درباره آن دست یافته است. نتایج مطالعات او در نشریه دانشگاهی اینفنسی منتشر شده است.

از هر 4نفر 3نفر نوزاد را روی بازوی ضعیف‌تر می‌خوابانند

محققان در ابتدای امر از اعضای خانواده، دوستان، مهدکودک‌ها، مدارس و باشگاه‌های ورزشی داده‌هایی گردآوری کردند که نشان می‌داد اغلب آدم‌ها وقتی می‌خواهند نوزادی را بخوابانند از کدام دست‌شان استفاده می‌کنند. در بین آن‌ها باید افراد چپ‌دست هم حتما حضور داشتند.

آن‌ها رویهم 765 نفر بین سنین 4 تا 86سال را بررسی کردند. از این افراد خواسته شد که یک نوزاد عروسکی را روی گودی بازوی خود طوری نگه دارند که انگار دستشان برای نوزاد گهواره است. محققان دریافتند که 75درصد از این افراد (567نفر) نوزاد را در گودی بازوی آن دستی نگه می‌داشتند که تسلط کمتری داشت. آن‌ها طی چندین آزمون و مقیاس‌های مداوم میزان گرایش افراد به دست چپ و راست‌شان را نیز بررسی کردند.

ضربان قلب یا قوه شنیداری؟

یک نظریه درباره علت این موضوع می‌گوید که اغلب آدم‌ها نوزاد را در سمت چپ بدن به آغوش می‌کشند تا بتواند صدای ضربان قلب آن‌ها را بهتر بشنود. در تقریبا همه افراد قلب در سمت چپ قفسه سینه قرار دارد. اما آیا شنیدن صدای قلب می‌تواند بچه را آرام کند یا باعث شود که بچه با فرد بزرگسال ارتباط قوی‌تری برقرار کند؟

شاید هم به شنوایی ما مرتبط باشد؟ انسان‌ها اغلب اطلاعات را در شکل صدا از طریق گوش سمت چپ بهتر از گوش سمت راست می‌شنوند. این نظریه می‌گوید که اکثر آدم‌ها به این دلیل دست چپ را برای نوزاد گهواره می‌کنند که گوش و چشم سمت چپ وضعیت عاطفی نوزاد را بهتر و سریع‌تر تفسیر می‌کند. بنابراین سیگنال‌ها از سمت چپ به نیمکره راست مغز که برای تفسیر عواطف و چهره تخصص دارد، ارسال می‌شوند.

اما، احتمالا غریزی‌ترین توضیح، صحیح‌ترین توضیح است.

ط

ارتباط به دست مسلط

چند سال قبل ون در میر نظریه‌ای در این باره ارائه کرد که می‌گفت این پدیده ارتباط تنگاتنگی با دست مسلطی که همیشه از آن استفاده می‌کنیم دارد.

ون در میر می‌گوید: «جالب بود که این توضیح با اینکه خیلی منطقی به نظر می‌رسد کافی دانسته نشد.» اما یافته‌های جدید این توضیح غریزی را تقویت کرده است.

او توضیح می‌دهد: «از هر 10نفر در جهان 9نفر راست‌دست است. ما هنوز باور داریم که این بهترین توضیح برای چرایی گرایش اکثریت آدم‌های دنیا به گهواره کردن دست چپ ـ دست کمتر مسلط ـ برای نگهداشتن نوزاد و کودک است.»

ما اغلب وقتی نوزادی را در آغوش می‌گیریم همزمان داریم کار دیگری هم انجام می‌دهیم؛ یا برای عکس گرفتن ژست می‌گیریم یا می‌خواهیم با نوزاد خودنمایی کنیم. بنابراین، طبیعی است که نگهداشتن نوزاد با سمت چپ برایمان آسان‌تر است.

ما می‌خواهیم دست‌مان برای انجام کارهای دیگر آزاد باشد

اغلب ما گودی بازوی دست چپ را برای نوزاد گهواره می‌کنیم تا دست راست‌مان آزاد باشد. به طور کلی، برای چپ‌دست‌ها خیلی طبیعی‌تر است که گودی بازوی دست راست‌شان را برای نوزاد گهواره کنند.

«تصاویر زیادی از شاهزاده چپ‌دست انگلیسی، ویلیام، وجود دارد که نشان می‌دهد او نوزادان را روی بازوی دست راست خوابانده است. در عوض همسر او، کیت، که راست‌دست است، مثل اکثر ما، بازوی دست چپش را برای خواباندن نوزادان گهواره کرده است.»

او توضیح می‌دهد: «وقتی بچه‌ها بزرگ‌تر و سنگین‌تر می‌شوند، اغلب آدم‌ها آن‌ها را روی دستی نگه می‌دارند که مسلط‌تر و قوی‌تر است.»

نظرات
پربازدیدترین خبرها