بازی‌های روانی فرد خودشیفته را بشناسید! خود را از آسیب دور کنید!

خودشیفته‌ها برای اینکه شما را به قصد و نیت‌های ذهنی و درونیشان برسانند از راه‌های زیادی استفاده خواهند کرد. آنها با شما خیلی بازی خواهند کرد!

شناسه خبر: ۳۹۶۹۱۷
بازی‌های روانی فرد خودشیفته را بشناسید! خود را از آسیب دور کنید!

راهنماتو- «از خودشیفته‌ها گفتن هرچقدر هم باشه بازم کمه! خوب بشناسشون!»

اگر در رابطه با یک فرد خودشیفته قرار دارید حتما احساسات منفی و ناراحت کننده‌ی زیادی را تجربه می‌کنید. این مساله ربطی به حساس بودن یا نبودن شما ندارد، زندگی با فرد خودشیفته یا در کنار او بودن فرد مقابل را پر از احساس حقارت و خودکم‌بینی خواهد کرد. فرد خودشیفته مرتب در حال کوچک کردن شماست تا خودش را بزرگتر جلوه بدهد و به شما این باور را تلقین کند که خیلی از او پایین تر هستید.

به گزارش راهنماتو، خودشیفته‌ها برای اینکه شما را به قصد و نیت‌های ذهنی و درونیشان برسانند از راه‌های زیادی استفاده خواهند کرد. آنها با شما خیلی بازی خواهند کرد که اگر این بازی‌های روانی را بشناسید بهتر می‌توانید خودتان را از آسیب‌های این رابطه در امان نگه دارید.

راهنماتو 6 بازی روانی را که یک فرد خودشیفته به کار می‌گیرد برای شما مطرح می‌کند. بخوانید و آگاه باشید که لازمه‌ی نجات آگاهی است!

بمباران عشق

فرد خودشیفته زودتر از آنکه باید علاقه‌ی خود را به شما نشان می‌دهد و شدت ابراز آن به حدی است که شما اصلا انتظار دریافتش را نخواهید داشت! برایتان جای تعجب دارد که در ابتدای یک رابطه چطور یک فرد می‌تواند آتش عشقش اینقدر شعله‌ور باشد!؟ با جملات عاشقانه، هدایای غیرمنتظره، رفتارهای هیجان انگیز و عاطفی که نشان می‌دهد شما را همیشه غافلگیر خواهد کرد و این حرکات در ذهن شما هیچ معنایی جز عشق ندارد! و رفته رفته شما هم در دام عاشقی فرد خودشیفته خواهید افتاد. او به این وسیله شما را بمباران عشق می‌کند تا دیگر نتوانید او را ترک کنید! فرد خودشیفته دوست دارد به او وابسته بشوید، به هر روش ممکن تلاشش را خواهد کرد و این وابستگی را ایجاد می‌کند! و وقتی تمام این کارها را در حق شما کرد اگر از سوی شما با مخالفت، انتقاد یا هر موردی مواجه شود که برایش خوشایند نباشد با منت گذاری عشقی که در حق شما داشته است احساس گناه و عذاب وجدان را در وجودتان زنده خواهد کرد! شما متهم به قدرناشناسی، بی لیاقتی خواهید شد! زیرا تمام کارهای عاشقانه او را درک نکرده‌اید!

او شما را با عشقی که خرجتان کرد به دام انداخت و دیگر شما آن رفتارهای عاشقانه ابتدایی را مشاهده نخواهید کرد! چون به هدفش که وابسته کردن شما بوده رسیده است و حالا دیگر هر نوع گله و شکایت از سمت شما با واکنش شدید او روبه رو خواهد شد!

9

پدیده چراغ گاز!

این اصطلاح از یک فیلم قدیمی به نام «Gaslight» گرفته شده است. داستان فیلم در مورد مردی است که تلاش می‌کند این باور را برای همسرش به وجود بیاورد که او عقلش را از دست داده است! خیلی مختصر و آشکار بخواهید معنی آن را متوجه بشوید باید عبارت دستکاری روانی را مدنظر قرار بدهید. فرد خودشیفته با رفتار، حرف‌ها و حرکاتش کاری می‌کند تا شما نسبت به خودتان دچار شک شوید! و به صحت حرف‌های او (که در واقع دروغی بیش نیست) کاملا ایمان بیاورید! کم کم شما فکر می‌کنید خودتان همیشه در اشتباه هستید و اوست که درست می‌گوید و حق دارد! اگر مثال واضح بخواهید این را درنظر بگیرید که شما هنگام خروج از خانه به همسرتان می‌گویید شعله گاز را خاموش کند و وقتی برمی‌گردید با غذایی سوخته روبه رو می‌شوید و گله از همسرتان می‌کنید که چرا گاز را خاموش نکرده است؟ او زیربار نمی‌رود و می‌گوید شما هرگز این حرف را نزدید! حتی نمی‌گوید فراموش کرده یا درست نشنیده بلکه صرفا می‌گوید که شما این درخواست را نداشته‌اید و شما هم شک می‌کنید که حتما یادتان رفته این کار را از او بخواهید!

شبح سازی

در اوج یک رابطه عاشقانه قرار دارید. هر روز با هم ساعت‌ها حرف می‌زنید و پیام می‌فرستید. بیرون می‌روید و یک رابطه مستحکم دارید! به خیال شما البته! به طور ناگهانی یک روز صبح فرد مقابل شما دیگر نه جواب تلفن‌هایتان را می‌دهد و نه پیام‌های شما به او می‌رسد! تمام خطوط ارتباطی را یکطرفه قطع کرده است! چرا؟! علت‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد! شاید جرات و جسارت این را ندارد که به شما بگوید این رابطه را نمی‌خواهد! شاید می‌خواهد ببیند شما چگونه برای او به آب و آتش می‌زنید! شاید هم از این احساس خودبرتری که قدرت در دست اوست و شما را در دست خود گرفته است لذت می‌برد! مساله این است که به هر حال یک دستکاری روانی دیگر، یک بازی بد و آزاردهنده درپیش گرفته است. او شما را مانند شبح می‌بیند! درواقع شما را نمی‌بیند! این وصف حال یک فرد خودشیفته است! البته که افراد با اختلال‌های دیگر هم می‌توانند دست به این بازی بزنند ولی خودشیفته‌ها حتم این کار را می‌کنند!

نقش قربانی گرفتن!

یک فرد خودشیفته همیشه از اهرم خود قربانی پنداری استفاده خواهد کرد! مخصوصا در مواقعی که خودش هم می‌داند کم گذاشته است، به موفقیتی نرسیده است، اشتباه و نقصی متوجه اوست. در چنین مواقعی سعی می‌کند با مقصر جلوه دادن شما، یا شریک کردن شما در اتفاقی که افتاده است تمام گناه‌ها را به گردنتان بیندازد و خودش هم مظلوم وار نقش قربانی بگیرد که یعنی: اگر شما آن کار را نمی‌کردید او به تمام اهدافش می‌رسید!

معمولا هم این نقش بازی کردن فرد خودشیفته جواب می‌دهد. چه چیزی بالاتر از احساس گناه ایجاد کردن برای فرد روبه‌رو و در مقابل در نقش قربانی فرو رفتن به نتیجه خواهد رسید؟! شما در همه زمینه‌ها قربانی بودن او را خواهید دید!

در زندگی با فرد خودشیفته باید بازی‌های روانی را که او ایجاد می‌کند بشناسید تا آسیب نبینید و با قدرت پیش بروید. هرچه شما دست او را بخوانید و تحت تاثیر بازی‌هایش قرار نگیرید بیشتر خشمگین خواهد شد.

نظرات
پربازدیدترین خبرها