اف.ام.دی: رژیمی برای کاهش سن و جوانسازی

این رژیم غذایی شامل مصرف سوپ‌های گیاهی، بارهای انرژی، چای و مکمل‌های مواد معدنی و ویتامین‌ها در یک بازه زمانی ۵روزه است.

شناسه خبر: ۳۹۷۷۱۴
اف.ام.دی: رژیمی برای کاهش سن و جوانسازی

راهنماتو- نتایج یک مطالعه تازه نشان می‌دهد که چسبیدن به رژیمی شبیه به روزه‌داری طیفی از فواید از جمله کاهش دادن خطر ابتلا به بیماری‌ها و کندکردن پیری سلولی را فراهم می‌کند.

به گزارش راهنماتو، این رژیم که با عنوان رژیم تقلید روزه یا اف.ام.دی شناخته می‌شود، کاهش جزئی مقدار غذای مصرفی با هدف شبیه‌سازیِ اثرات رژیم روزه‌داری مبتنی بر مصرف آب بدون از دست دادن مواد مغذی ضروری است.

این رژیم غذایی شامل مصرف سوپ‌های گیاهی، بارهای انرژی، چای و مکمل‌های مواد معدنی و ویتامین‌ها در یک بازه زمانی 5روزه است که طی آن فرد یک نوع رژیم غذایی کم‌کالری، کم‌پروتئین و کم‌کربوهیدرات را مصرف می‌کند.

محققان از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، مدرسه پزشکی ییل و موسسه آنکولوژی مولکولی (AIRC) در ایتالیا، دو مطالعه بالینی را با حضور 144 نفر داوطلب انجام دادند. آن‌ها دریافتند کسانی که این نوع رژیم غذایی را دنبال می‌کردند مقاومت انسولینی (مرتبط با دیابت) پایین‌تر، کبد چرب کم‌تر و پیری سیستم ایمنی پایین‌تری را نشان دادند که همگی به پایین آوردن سن زیستی و کاهش دادن احتمال ابتلا به بیماری‌ها به صورت کلی کمک می‌کند.

x

والتر لانگو، متخصص امور پیری از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، می‌گوید:

«این مطالعه برای نخستین‌بار شواهدی از کاهش سن زیستی را در دو آزمایش بالینی نشان می‌دهد که با جوانسازی متابولیکی و بهبود عملکرد سیستم ایمنی همراه هستند.»

مشخص شد مشارکت‌کنندگانی که چرخه‌های رژیم غذایی اف.ام.دی را دنبال کرده بودند، به لحاظ میانگین سن زیستی ـ که بر اساس میزان فرسودگی سلول‌ها یا عملکردشان نسبت به سن حقیقی فرد اندازه‌گیری می‌شود ـ در مقایسه با سایر گروه‌ها، حداقل 2.5سال جوان‌تر بودند.

علاوه‌برآن، به نظر می‌رسید که تقویت سلامتی هیچ ارتباطی به کاهش وزن نداشت. به عبارت دیگر، بدن فقط فواید کم کردن وزن را احساس نمی‌کرد ـ به نظر می‌رسد که اتفاقی دیگری نیز رخ می‌دهد، که مطالعات بعدی قرار است به آن پاسخ بدهند.

لانگو می‌گوید:

«این نخستین مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد مداخله مبتنی بر غذا که نیاز به رژیم‌های مزمن یا سایر تغییرات شدید سبک زندگی ندارد، بر اساس تغییراتی که در عوامل خطر پیری و بیماری ایجاد می‌کند، باعث می‌شود افراد به لحاظ زیستی جوان‌تر شوند.»

این نخستین‌باری نیست که فواید سلامتی رژیم غذایی اف.ام.دی مشخص می‌شود. مطالعات پیشین نشان داده بود که این نوع غذا و کم کردن کالری می‌تواند نشانه‌های فراموشی را ـ البته در موش‌های آزمایشگاهی ـ کاهش دهد. این رژیم غذایی به مبارزه با چاقی نیز کمک می‌کند.

لانگو می‌گوید: «این یافته‌ها باید پزشکان بیش‌تری را تشویق کند تا چرخه‌های اف.ام.دی را به بیمارانی که احتمال بیماری در آن‌ها بیش‌تر است و سایرین که علاقه دارند جوان‌تر بمانند و عملکردشان را بهبود ببخشند، تجویز کنند.»

در این سبک غذایی می‌توانید انواع میوه، سبزیجات، گوشت بی‌چربی و غلات کامل را مصرف کنید.

نظرات
پربازدیدترین خبرها