اریشته داغلاما یه غذای سنتی آذربایجانی که نه ماکارونیه نه برنج!

  • نغمه افشار نغمه افشار
  • ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 2.8 دقیقه

راهنماتو- «بهش می‌گن ماکارونی آذربایجانی! درستش کن تا ببینی اصالتشو!»

آذربایجانی‌های عزیز غذاهای خوشمزه زیاد دارند. اریشته داغلاما یکی از آنهاست که نه ماکارونی است و نه برنج! ترکیبی از عطر و طعم و جشنواره‌ی بی نظیری از خوشمزگی! این غذا گوشت ندارد اما پروتئین آن به اندازه است، آهن مناسبی دارد و کربوهیدراتش هم کافی است! برای یک وعده غذایی به غایت کامل و عالی است! طبع آن هم با ادویه‌ها کنترل شده و اگر شما هم برایتان این نکات ریز اما مهم، قابل توجه است بهتر است بدانید که دیگر اسیر طبع سرد و گرم غذاها نمی‌شوید!

به گزارش راهنماتو، در گذشته آشپزی کردن روی حساب و کتاب بوده و به قرار گرفتن مواد در کنار هم و نتیجه‌ای که از آن به دست می‌آید توجه می‌شده است. شما این غذا را درست کنید و ببینید که چقدر عاشقش خواهید شد!

مواد لازم:

ماده غذاییمقدار
رشته پلویی

250 گرم

عدس

نصف پیمانه

پیاز

2 عدد

نمک، فلفل سیاه، پودر دارچین و زردچوبه

به میزان لازم

روغن یا کره محلی

به میزان لازم

زعفران دم کرده

به میزان سخاوت شما!

گلاب

یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

در ابتدا بگویم که هرچقدر پیاز این غذا بیشتر باشد خوشمزه‌تر خواهد شد! پس خساست به خرج ندهید و در این زمینه کاملا دست و دلباز باشید!

پیازها را بشویید و پوست بگیرید و به صورت خلالی نازک خرد کنید. این پیازها قرار است لابه لای غذای شما خودنمایی کنند و یک طعم فوق العاده به آن ببخشند. پس پیاز نگینی و رنده شده به کار شما نمی‌آید! پیازها را به همراه زردچوبه، فلفل سیاه، پودر دارچین و پودر کاری خوب تفت بدهید و سرخ کنید.

عدس را هم در یک قابلمه با مقداری آب روی گاز بگذارید تا خوب بپزد.

یک قابلمه پر از آب را روی گاز بگذارید و وقتی به جوش آمد رشته پلویی را داخل آن بریزید تا نرم شود. نکته مهمی اینجا وجود دارد که باید خیلی به آن توجه کنید. رشته نباید در حدی نرم شود که بعد از دم کردن خمیر شود. پس در حد 3-4 دقیقه فقط آن را در آب جوش قرار بدهید نه بیشتر! چون کیفیت غذای شما به هم خواهد ریخت.

رشته پلویی نرم شده را آبکشی کنید و با آب سرد هم آن را شست و شو دهید.

کف قابلمه موردنظرتان را روغن یا کره محلی بریزد و از هر ته دیگی که دوست دارید بچینید. سیب زمینی حلقه‌ای شده انتخاب خوبی خواهد بود. حتما مقداری زعفران دم کرده یا زردچوبه هم داخل روغن بریزید و بعد سیب زمینی‌ها را کف قابلمه بچینید.

در این مرحله از مواد به صورت لایه لایه در قابلمه قرار بدهید. ابتدا رشته‌ پلویی را بریزید بعد پیاز داغ و سپس عدس پخته شده را روی آنها پخش کنید. این کار را به صورت لایه لایه انجام بدهید تا مواد به انتها برسد. در حین قرار دادن مواد از پودر دارچین و زعفران دم کرده هم استفاده کنید. در پایان هم روی رشته‌ها مقداری زعفران و گلاب بریزید و با حرارت ملایم و دمکنی که روی قابلمه می‌گذارید زمان بدهید تا حدود 40 دقیقه دم بکشد.

این غذای سنتی که کمتر کسی آن را به یاد دارد بسیار خوشمزه است و درعین حال راحت و آسان هم تهیه می‌شود. مواد اولیه‌اش همیشه در دسترس است و برای سلامت بدن شما هم بسیار مناسب است. نوش جان

 

نغمه افشار
نغمه افشار

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها