چرا آدم‌های حسابگر خطرناکند: 10نشانه آدم‌های حسابگر

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 7.5 دقیقه

راهنماتو-تاکنون با افرادی روبه‌رو شده‌اید که به نظر می‌رسد همیشه برنامه‌ای مخفی دارند یا طول مدت خشم‌شان طولانی‌تر از بسیاری از افراد دیگر است؟ این‌ها افرادی هستند که ما با عنوان حسابگر و انتقام‌جو می‌شناسیم.

به گزارش راهنماتو، آدم‌های انتقام‌جو و حسابگر صرفا از شما خشمگین نیستند بلکه استادان دستکاری ذهنی هستند و در خفا و سکوت در حال نقشه‌ کشیدن برای اقدام بعدی‌شان هستند. ممکن است در ظاهر بسیار دوستانه و ملیح به نظر برسند اما در زیرلایه‌های شخصیت‌شان برنامه‌ها و خشم‌های طولانی دارند.

با راهنماتو همراه باشید تا ویژگی‌های افراد انتقام‌جو و حسابگر را با شما در میان بگذاریم.

1.بیش‌از‌اندازه ملیح هستند

چاپلوسی یکی از ابزارهای موجود در انبار مهمات یک فرد حسابگر و انتقام‌جو است. آن‌ها اغلب سطحی از ملاحت و لطافت از خودشان بروز می‌دهند که تقریبا سطحی سمی است. در بدو امر شیفته کاریزما و توانایی آن‌ها در ایجاد حس خاص بودن و دیده شدن در خودتان می‌شوید. آن‌ها شما را غرق در تعریف می‌کنند یا حتی با اینکه رابطه خاصی بین‌تان شکل نگرفته است، با افکار و احساسات شما همسو هستند.

اما همه این‌ها بخشی از یک طرح و نقشه است.

حسابگرها می‌دانند چگونه خودشان را یک رفیق عالی جا بزنند. آن‌ها به خوبی ذهن شما را می‌خوانند و رفتارشان را تطبیق می‌دهند تا با نیازها و خواسته‌های شما همخوان شود. پس اگر دیدید کسی، خیلی زود، با شما صمیمی شده و زیادی با ملاحت و مهربانی رفتار می‌کند حتما یک قدم عقب بردارید. آدم‌هایی که گرایش به دستکاری ذهنی دیگران دارند اغلب پیوندهای آنی ایجاد می‌کنند تا بتوانند کنترل دیگری را در دست بگیرند و اعتماد ایجاد کنند. یادتان باشد پیوند و احترام اصیل زمان می‌برد تا شکل بگیرد.

2

2.کینه به دل می‌گیرند

یکی از نشانه‌های آشکار افراد حسابگر و انتقامجو توانایی آن‌ها در کینه به دل گرفتن به مدتی غیرطبیعی است. آن‌ها کوچک‌ترین خطاها و یا اشتباهات به زعم خودشان را به خاطر می‌سپارند، مهم نیست که این خطاها چقدر کوچک بوده باشند، آن‌ها همه را برای مراجعه در آینده ذخیره می‌کنند.

مسئله این نیست که نمی‌توانند آسیبی که به احساس‌شان رسیده را راحت فراموش کنند. از نظر آن‌ها، هر خطایی فرصتی برای انتقام‌جویی، اغلب به شیوه‌ای است که تناسبی با خطای اصلی ندارد.

آن‌ها از خطاهای گذشته به عنوان باروت‌های احساسی استفاده می‌کنند و این رویدادها را روی هم تلمبار می‌کنند تا در تاریخی در آینده از آن‌ها برای منفجر کردن‌تان استفاده کنند. این کارشان به چرخه انتقام و برتری‌طلبی دامن می‌زند.

3.بازی ذهنی راه می‌اندازند

آدم‌های انتقامجو و حسابگر اغلب باعث می‌شوند وقتی درباره رویدادی صحبت می‌کنید،  به بی‌گناهی خودتان و نسخه‌ای که از نظر شما رخ داده است شک کنید. آن‌ها استادان دستکاری ذهنی هستند، می‌دانند از ترفندهایی مثل چراغ‌گاز چطور استفاده کنند که باعث شوند به ادارکات و باورهای خودتان شک کنید. این روشی ظریف اما قدرتمند برای به دست گرفتن کنترل و دست بالا داشتن در رابطه است. حتی اگر بتوانند متقاعدتان کنند که برای منفعت خودتان می‌گویند، باز هم چراغ‌گاز پدیده‌ای نیست که از روی عشق انجام شود؛ این پدیده از روی قدرت و نیاز به کنترل داشتن بر دیگری انجام می‌شود. فرد فریبکار آنقدر به این رفتار ادامه می‌دهد تا بتواند همه کنترل زندگی‌تان را به دست بگیرد.

یادتان باشد هر رابطه واقعی‌ای شامل احترام و درک دوطرفه است، نه بازی‌های ذهنی و روانی. اگر کسی مدام واقعیت شما را زیر سوال می‌برد، بدانید که این‌ها پرچم‌های هشداردهنده قرمزی هستند که ممکن است ناشی از حسابگری آن فرد باشند.

4.به نظر می‌رسد که بخشیده‌اند

این نکته خیلی عجیب‌تر است، کسانی که حسابگر و انتقام‌جو هستند اغلب به نظر بخشنده می‌آیند. آن‌ها ممکن است خیلی سریع عذرخواهی شما را بپذیرند و به نظر می‌رسد که از موضوعات گذشته به آسانی عبور کرده‌اند. اما این عمل بخشایندگی معمولا فقط ظاهری است. درست مثل کینه به دل گرفتن، پذیرش عذرخواهی شما هم فقط کلامی است، آن‌ها کاتالوگی از وقایع در ذهن‌شان ایجاد می‌کنند و از آن‌ها به عنوان سوختی برای اعمال آینده‌شان استفاده می‌کنند.

برای همین حتما حواس‌تان به آن‌هایی که خیلی سریع و راحت شما را می‌بخشند باشد. این سرعت در بخشیدن می‌تواند نشانه‌ای واقعی باشد از اینکه آن‌ها نتوانسته‌اند مسئله را فراموش کنند و احتمالا آن را ذخیره کرده‌اند که بعدها از آن بهره‌برداری کنند.

5.آن‌ها همیشه قربانی‌اند

آیا شده با کسانی ملاقات کنید که ورای اینکه موقعیت چه باشد، خود-قربانی‌-پندار هستند. این دیگر هشدار قرمز مهمی است. انسان‌های انتقام‌جو و حسابگر تخصصی عالی برای نمایاندن خودشان به عنوان قربانیان همه رویدادها دارند و متخصص انداختن بار مسئولیت و خطا به گردن دیگران هستند.

آن‌ها به ندرت مسئولیت رفتارهایشان را به عهده می‌گیرند و در عوض مدام موقعیت‌ها را دستکاری و روایت‌ها را به نفع خودشان می‌پیچانند. این روش آن‌ها برای به دست گرفتن کنترل و هدایت توجه از خطاهای خودشان است. آن‌ها با قربانی جلوه دادن خودشان، توجه را از اعمال‌شان بر می‌دارند و از بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند. حواس‌تان به کسانی که مدام از پذیرش خطاهایشان ابا دارند و درعوض نقش قربانی را بازی می‌کنند، باشد. آن‌ها ممکن است خیلی انتقام‌جوتر و حسابگرتر از چیزی که به نظر می‌رسند، باشند.

3

6.در همدلی کردن مشکل دارند

آن‌هایی که اغلب حسابگر و انتقام‌جو هستند نمی‌توانند با دیگران همدلی کنند. اغلب فهم و درک احساس واقعی دیگران و به اشتراک گذاشتن احساسات خودشان با دیگران برایشان سخت است. این فقدان همدلی باعث می‌شود که دیگران را دستکاری ذهنی کنند، به دیگران خیانت کنند و بدون آنکه احساس گناه یا پشیمانی کنند، نسبت به دیگران کینه به دل بگیرند.

آن‌ها اغلب روی برنامه‌های خودشان و رسیدن به اهداف شخصی‌شان متمرکز هستند و این کار را به بهای از بین رفتن راحتی و رفاه دیگران انجام می‌دهند. آن‌ها فهم و درک اندکی از احساسات شما دارند که باعث می‌شود برخلاف آنچه در بدو امر به نظر می‌رسد، حسابگرتر و انتقام‌جوتر به نظر برسند.

7.به شدت رقابت‌جو هستند

همه ما قدری رقابت‌جو هستیم. از برنده شدن در فلان بازی تخته‌ای در جمع خانوادگی تا ارتقاء شغلی، همه‌مان دوست داریم برنده شویم. اما در میان افراد انتقام‌جو و حسابگر، این رقابت‌جویی فراتر از حد طبیعی است. آن‌ها در هر نوع تعاملی ظرفیت رقابت را می‌بینند و همیشه می‌خواهند در هر رقابتی اول شوند. چه گفت‌وگویی معمولی باشد چه یک جمع حرفه‌ای، آن‌ها مدام به دنبال روش‌هایی هستند که سلطه و برتری خودشان را به دیگران اثبات کنند.

این رقابت‌جویی افراطی اغلب روشی برای پوشاندن احساس ناامنی و ابزاری برای کنترل‌گری است. این رقابت‌جویی کم‌تر به لذت بردن از پیروزی مربوط است و بیش‌تر برای اطمینان از شکست دیگران است.

با اینکه هیچ ایرادی در رقابت کردن وجود ندارد، اما روابط سالم بر مبنای همکاری و احترام دو طرفه هستند تا اینکه بر مبنای ارضای میل به برتری‌طلبی باشند.

8.در امتیاز گرفتن تخصص دارند

می‌گویند عشق با حساب و کتاب جور نیست، اما امتیاز گرفتن ورزش مورد علاقه افراد حسابگر است. آن‌ها هیچ‌چیز را فراموش نمی‌کنند، چه بدهی‌تان به خاطر آنکه آن‌ها آخرین‌بار صورت‌حساب را پرداخت کردند باشد و چه یادآوری آن باری که کمک‌تان کردند کاری انجام دهید، همه حساب‌ها در ذهن‌شان محفوظ است.

به نظر می‌رسد که آن‌ها یک صفحه امتیاز نامرئی دارند که همیشه آماده است. به نظر می‌رسد که کوچک‌ترین محبت‌هایی که در حق‌تان کرده‌اند را روی آن می‌نویسند و انتظار دارند که این کوچک‌ترین محبت‌ها بازخورد داشته باشد. درست است که انتظار بازخورد منطقی است اما اینکه برای کوچک‌ترین چیزها در موعد مقرر بخواهید جبران کنید، می‌تواند انرژی‌تان را بگیرد.

رابطه یعنی بده بستان، نه حسابرسی!

9.استاد شانه‌ خالی کردن هستند

حتما متوجه شده‌اید که بعضی‌ها اصلا مسئولیت اشتباهات‌شان را نمی‌پذیرند و همیشه دیگران را متهم و از دیگران انتقاد می‌کنند، پس حواس‌تان باشد. در این مواقع احتمالا با سلطان انحراف‌ساز طرف هستید؛ منحرف کردن یکی از ویژگی‌های کلاسیک افراد محاسبه‌گر و انتقام‌جو است.

این افراد متخصص منحرف کردن مسئولیت و تغییر تمرکز از روی اعمال خودشان هستند. آن‌ها روایت‌ها را می‌پیچانند، دیگران را متهم می‌کنند و اطمینان حاصل می‌کنند که تمام توجهات همیشه روی خطاها و نقص‌های دیگران است.

آن‌ها از بازی متهم‌ کردن دیگران و کنترل موقعیت به عنوان مکانیزم دفاعی‌ای استفاده می‌کنند که به آن‌ها اجازه می‌دهد از مسئولیت بگریزند.

10.به غریزه‌تان اعتماد کنید

بعد از همه این موارد، مهم‌ترین چیزی که باید همیشه به خاطر داشته باشید اعتماد به غریزه‌تان است. اگر حس می‌کنید چیزی مشکل دارد یا در حضور دیگری احساس ناراحتی می‌کنید یا حس می‌کنید که دارد شما را فریب می‌دهد، احساس‌تان را نادیده نگیرید. افراد انتقام‌جو و محاسبه‌گر به راحتی می‌توانند نیت‌ حقیقی‌شان را مخفی کنند اما غریزه شما اغلب می‌تواند نشانه‌ها و الگوهای ظریفی که احتمالا از نگاه ناخودآگاه‌تان مخفی مانده را شناسایی کند.

غریزه ما دلیلی دارد. غریزه ما را نسبت به خطراهی احتمالی هشیار می‌کند و کمک‌مان می‌کند که از موقعیت‌های پیچیده اجتماعی سلامت عبور کنیم.

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها