هر چند وقت یک بار باید موها را کوتاه کرد؟

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 4.2 دقیقه

راهنماتو- حفظ سلامت موها مساله مهمی است که اهمیت بالقوه ای در زیبایی ظاهر و احساسات افراد دارد. از استفاده از محصولات مراقبت از موی مناسب گرفته تا متعادل کردن تعداد دفعات استفاده از ابزارهای حالت دهنده حرارتی، نکات بسیاری برای مراقبت از مو وجود دارند که باید به آنها توجه کرد. کوتاه کردن موها به طور منظم یکی دیگر از مسائلی است که باید برای داشتن موهای بلند و سالم رعایت کرد. اما آیا می دانید هر چند وقت یک بار باید موهای خود را کوتاه کنید؟

به گزارش راهنماتو، در حال حاضر هیچ قانون مشخصی برای اینکه هر چند وقت یکبار باید موهای خود را کوتاه کنید، وجود ندارد. با این حال تعداد دفعات کوتاه کردن مو به بافت موهای شما (فر، مجعد، صاف و ...)، طول مو (کوتاه، متوسط، بلند) و میزان سلامت آن بستگی دارد. به طور کلی شما باید هر شش تا هشت هفته یکبار اقدام به کوتاه کردن موهایتان نمایید.

آیا موهای شما آسیب دیده است؟

موهای آسیب دیده باید مرتباً کوتاه شوند. اگر روزانه از ابزارهای حالت دهنده حرارتی استفاده می کنید، یا در منطقه ای با کیفیت هوای ضعیف زندگی می کنید، دائماً موهای خود را دکلره یا صاف می کنید، احتمال آسیب دیدن به موهای شما وجود دارد. به گفته آکادمی پوست آمریکا (AAD) همه این موارد می تواند به موهای شما آسیب برساند. در چنین شرایطی باید هر شش هفته یکبار موهایتان را کوتاه کنید.

یکی از مواردی که موجب می شود تعداد دفعات کوتاه کردن موهایتان را کوتاه تر کنید، آسیب دیدن موهای شماست. موهای مجعد، گره خورده و خشک در صورت عدم درمان به موقع دچار آسیب دیدگی خواهند شد. اگر تمایلی به کوتاه کردن موهایتان ندارید، توصیه می کنیم حتما از محصولات مراقبت از مو مانند ماسک مو، روغن مو، کرم مو و محصولات مراقبت از مو در برابر حرارت استفاده کنید و حداقل هر دوازده هفته تا سه ماه یک بار اقدام به کوتاه کردن موهایتان نمایید. اگر نمی خواهید برای کوتاه کردن مرتب موهایتان هزینه کنید و یا به دنبال بلند کردن موهایتان هستید، حتما استفاده از محصولات مراقبت از مو را در روتین مراقبتی موهایتان بگنجانید.

1

سرعت رشد موها باید چگونه باشد؟

سرعت رشد مو تعیین کننده تعداد دفعات مورد نیاز برای کوتاه کردن موهای شما خواهد بود، خصوصا اگر می خواهید همیشه یک مدل موی خاص داشته باشید. موهای سالم معمولا با سرعت 6 اینچ (15.24 سانتی متر) در سال حدود و نیم اینچ (1.27 سانتی متر) در ماه رشد می کنند که این میزان بر اساس میزان سلامت موها می تواند متفاوت باشد. به خاطر داشته باشید که مواردی مانند ژنتیک، سن، هورمون ها و استرس همگی می توانند روی رشد موهای شما تأثیر بگذارند.

آیا کوتاه کردن موها رشد آنها را بیشتر می کند؟

احتمالا شنیده اید که کوتاه کردن موها می تواند سرعت رشد آنها را بیشتر کند. باید بدانید این مطلب لزوما صحیح نیست. اصلاح منظم موها می تواند به جلوگیری از شکنندگی موها کمک کند. برای داشتن موهای بلندتر، باز هم توصیه می شود موهایتان را کوتاه کنید، اما نه با فاصله کم. بهتر است موهایتان را هر دوازده هفته یا دو تا سه ماه یکبار کوتاه کنید. این کار موجب رشد سریع تر موها نمی شود. اما آسیب‌های وارد شده به موهایتان را از بین برده و به نوبه خود موجب می شود موهایتان نسبت به زمان آسیب دیدگی بلندتر شوند.

1

آیا می خواهید مدل موی خود را حفظ کنید؟

برخی از مدل‌های مو، به‌ویژه موهای چتری و کوتاه، نیاز به نگهداری بیشتری نسبت به دیگر مدل ها دارند. در چنین شرایطی برای حفظ مدل موها توصیه می کنیم موهایتان را مرتبا کوتاه کنید. به یاد داشته باشید که موها هر ماه حدود نیم اینچ رشد می کنند. بنابراین اگر می خواهید مدل موی فعلی خود را حفظ کنید، باید هر سه تا چهار هفته یکبار آنها را کوتاه نمایید. موهای لایه لایه نیز باید با فاصله کم کوتاه شوند. زیرا لایه های آن با سرعت متفاوتی رشد می کنند و برای حفظ حالت و ظاهر مناسب لازم است مرتبا کوتاه شوند. اگر موهای سالم و بلندی دارید، توصیه می کنیم هر سه تا شش ماه یکبار آنها را کوتاه کنید. افرادی که موهای متوسط و سالم دارند نیز باید هر شش تا هشت هفته یکبار اقدام به کوتاه کردن موهایشان نمایند.

اگر موهایمان را کوتاه نکنیم، چه می شود؟

کوتاه نکردن موها، در نهایت می تواند به ضرر آنها تمام شود. نوک موهای شما دشمن اصلی آنها هستند و اگر به موقع کوتاه نشوند، منجر به موخوره و آسیب رسیدن به تار موهای شما خواهند شد. موخوره به مرور زمان تمام سطح مو را تحت تاثیر قرار داده و می تواند تا ریشه موها هم پیش برود.

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها