آیا شکلات به زودی منقرض می‌شود؟

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 1.9 دقیقه

راهنماتو-ویروسی که به سرعت در حال انتشار است سلامت درخت کاکائو و دانه‌های خشکی که شکلات از آن‌ها ساخته می‌شود را تهدید می‌کند و باعث شده که تأمین شکلات به عنوان یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌ها در سطح جهان به خطر بیفتد.

به گزارش راهنماتو، در حدود 50درصد از شکلات از درخت‌های کاکائو در غرب آفریقا در کشورهای ساحل عاج و غنا به دست می‌آید. ویروس مخربی که به درختان کاکائو در غنا حمله کرده است باعث شده بین 15 تا 50درصد از این محصول از بین برود. ویروسی با عنوان  ویروس ساقه متورم کاکائو CSSVD که توسط حشرات بسیار ریزی به نام میلی‌باگ‌ها که از برگ، غنچه و گل‌های درختان تغذیه می‌کنند، منتشر می‌شود، در زمره تهدید‌های مخربی است که به اصلی‌ترین ماده شکلات خسارت وارد می‌کند.

بنیتو چن-چارپنتیر، استاد ریاضیات در دانشگاه تگزاس و نویسنده پایداری کاکائو: مورد بیماری ویروسی ساقه متورم کاکائو، می‌گوید: «آفت‌کش‌ها در مورد میلی‌باگ‌ها خیلی اثربخش نیستند که باعث می‌شود کشاورزان برای پیشگیری از انتشار بیماری دست به قطع درختان آفت‌زده بکنند و درختان مقاوم پرورش دهند. اما علی‌رغم همه این تلاش‌ها، غنا بیش از 254میلیون درخت کاکائو را در سال‌های اخیر از دست داده است.»

2

کشاورزان می‌توانند از طریق واکسینه‌کردن درختان علیه میلی‌باگ‌ها از آن‌ها در برابر ویروس محافظت کنند. اما واکسن، به خصوص برای کشاورزان کم‌درآمد، گران است و واکسینه کردن درختان باعث می‌شود که میزان کشت کاکائو کم‌تر شود که علاوه بر ویروس مشکل دیگری ایجاد می‌کند.»

چن-چارپنتیر می‌گوید: «میلی‌باگ‌ها به شیوه‌های مختلفی از درختی به درخت دیگر حرکت می‌کنند. این شامل حرکت از یک شاخه به شاخه دیگر، حمل شدن توسط مورچه‌ها یا با وزش باد است. بنابراین ما به مدلی نیاز داریم که بر اساس آن درختان با فواصلی معین از هم کاشته شوند که احتمال حرکت میلی‌باگ‌ها بین درختان کم شود.»

تاکنون به کمک روش‌های آماری و ریاضیات دو الگو به کشاورزان پیشنهاد شده که بتوانند یک لایه محافظتی برای درختان کاکائوی واکسینه‌شده ایجاد کنند. چن-چارپنیتر می‌گوید: «این الگوها برای کشاورزان کم‌درآمد و اعتیاد جهانی به شکلات مفیدند.»

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها