بهترین بازیهایی که تونستن نماینده یک فرهنگ کمتر شناخته شده توی دنیای گیم باشن

  • فؤاد رحیمی فؤاد رحیمی
  • ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 6.8 دقیقه

راهنماتو-یادگیری از فرهنگ های جدید میتونه خیلی جذاب و پرمحتوا باشه. از زبان تا سنتها و افسانهها، هر فرهنگی میتونه یه گنجینه اطلاعاتی خیلی جالب و جذاب باشه. برای همین هم خیلی از بازیها سعی کردن از فرهنگهای مختلف به عنوان منبع الهام استفاده کنن و به نوعی ا اغلب سعی میکنن نمایشی از کشورها و جوامع مختلف رو ارائه بدن و به گیرما حداقل یه نیمنگاهی رو به دنیاهای دیگهای رو نشون بدن.

به گزارش راهنماتو، البته درسته که بعضی کشورها نسبت به بقیه بیشتر نشون داده میشن، ولی  خوشبختانه با هر سالی که میگذره، به مجموعهبازیهای متنوع فرهنگی تعداد بیشتری اضافه میشه. خدا وکیلی این کار خیلی سخته ولی خب با عشق و شوری که برای این صنعت خیلیها قائل هستن، خیلی از توسعه دهندهها موفق شدن که حداقل یه نیمنگاهی از فرهنگهای دیگه رو به بازیکناشون نشون بدن و داستان خودشون رو با فرهنگی جدید مخلوط کنن. با راهنماتو همراه باشین تا با هم نگاهی به بهترین بازیهایی که تونستن نماینده یک فرهنگ کمتر شناخته شده توی دنیای گیم باشن بندازیم.

The Witcher 3: Wild Hunt

best-games-to-represent-different-cultures

افسانههای اروپایی خیلی بارها و در چندین ژانر و رسانه مختلف تونستن به وفور دیده بشن. اما همانطور که خود کتابهای این سری تلاش کردن، ویچر همیشه چیزی بیشتر بوده و سعی کرده یک فرهنگی رو نشون بده که در غیر اینصورت تبلیغات خیلی کمی داشته: فرهنگ لهستانی.

خوانندگان و گیمرهای اسلاویک میتونن بلافاصله برخی هیولاها و رسومات خاص رو تشخیص بدن، مثل "کیکیمورا" یا "نان و نمک" در مراسم عروسی. بازی هم خیلی خوب عمق موضوع رو برای بررسی و برخورد فرهنگها، به خصوص درباره نژادهای دیگه، داره. هر نژادی که در بازی و کتابها هست یه دیدگاه منحصر به فردی به دنیا میده و دیدگاههای مخالف اغلب موضوع بحث بین شخصیتها هستن.

Ghost of Tsushima

best-games-to-represent-different-cultures

ژاپن از همون اول جزو یکی از ابرقدرتها توی دنیای بازیها و ساختشون بوده، همین قضیه هم باعث شده همیشه مقدار مناسبی از نمایش رسانهای رو در مورد دورهها، مکانها و تاریخ ژاپن رو توی بازیها ببینیم و تجربه کنیم. ولی در مقایسه با بسیاری از عناوین دیگه، Ghost of Tsushima تونست لحن نسبتاً ملایمی رو داشته باشه و حتی بر پایه یک قسمت واقعی از تاریخ ژاپن ساخته شده باشه.

هر چند داستان خود بازی خیالیه، اما حمله مغولها در سال 1274 و جزیره تسوشیما واقعی هستن. البته، فرهنگ ژاپنی در بازی نسبتاً دقیق و کامله، اما مغولها هم جزئیات واقعی زیادی دارن و بازی نگاهی به تاکتیکها، رسوم و فرهنگشون هم داره.

Red Dead Redemption 2

best-games-to-represent-different-cultures

این سری همیشه سعی کرده که فراتر از "غرب وحشی همیشگی" بره و خیلی در برجسته کردن تنوع فرهنگی در ایالات متحده و مشکلات سختی که اطراف این موضوع تونسته موفق عمل کنه. آخرین بازی این سری به طور ماهرانه مناطق و مناظر مختلفی رو به تصویر میکشه، از شهرهای شلوغ تا بیابانهای وسیع،نشون میده که چطور این کشور از اول پایهگذاری شده بود و چطور تونست با وجود آدمای مختلف به پیشرفت دست پیدا کنه.

داستان بازی یک حکایت از اخلاق، وفاداری و خیانته. طوری که داستان به طور کامل به تموم شخصیتهای موجود میپردازه و تجربهای کامل رو براتون به ارمغان میاره.

Mafia: Definitive Edition

best-games-to-represent-different-cultures

سری مافیا از طریق داستانگویی فراگیر و توجه دقیق به جزئیات تاریخی، به بررسی فرهنگها تونسته بپردازه. این سری تلاش کرده که بتونه تصویری زیرزمینی از شهرهای آمریکایی مشهور رسم کنه. مخصوصا زمانی که خیلبونها بیشتر دست گنگهای مختلف بودن و جایی نبود که قاون بخواد درش وارد بشه و در وقاع بتونه کاری کنهمسلما در کنار همین قضیه باید شاهد مبارزات، آرزوها و تضادهای گروههای مهاجر مختلف باهم هم باشیم. این سری نه تنها سعی کرده تا جوانب اساسی این اجتماعها رو به تصویر بکشه بلکه تأثیر جرم سازمانیافته رو بر جوامع نهم بررسی میکنه، تصویری که میتونه خیلی راحت هر کسی رو به فکر واداره.

Yakuza: Like a Dragon

best-games-to-represent-different-cultures

به روشهای مختلف، این بازی از سنتهای این سری کنارهگیری کرده و دیدگاه تازهای در قالب ژانر درام جنایی ارائه داده. با کنار گذاشتن سبک قبلی مبارزه، این بازی تبدیل به جنگ استراتژیها شده. در شهر پرآوازه یوکوهاما، بازی به زیربنای جامعهی ژاپنی میپردازه و با داستان غنی و متنوعی که داره، تیم توسعهدهنده سعی کردهتا چالشهای روزمره ژاپن مدرن رو با یک زاویه غیرمعمول بررسی کنه. حتی اگر بسیاری از جنبهها همچنان لحن شوخی و طنز خودشون رو دارن، همچنان یک نگاه جالب به یک فرهنگ فوقالعادههستش.

Sleeping Dogs

best-games-to-represent-different-cultures

کمتر بازیای وارد جزئیات فرهنگی چین مدرن شده که این بازی تونسته کار عالیای رو در این زمینه انجام داده باشه. شما توی این بازی در خیابانهای پرآوازه هنگ کنگ معاصر قرار میگیرین، جایی که متوجه میشین این بازی چقدر عالی تونسته تصور شما از شهری که تابحال درش نبودین رو بهتون منتقل کنه. با آدمای زیادی که توی خیابون میبینین، زبونی که اصلا متوجه نمیشین یعنی چی، دکههای غذافروشی و اون هرج و مرجی که از هر شهر شلوغی انتظار میره.

همچنین هر شخصیتی تونسته با منطق و درکی که برای هر کسی میتونه قابل توضیح باشه یه بعد عمیقی رو به داستان بازی اضافه کنن و چطوری در طول زندگی روزمرشون دارن با مشکلات دست و پنجه نرم میکنن. داستان بازی هم اونقدر جذاب هستش که میتونه خیلی راحت شمارو خیلی راحت درگیر خودش کنه و این عظش رو توی شما القا کنه که دوست داشته باشین بفهمین "خب الان بعدش چی میشه؟"

Watch Dogs 2

best-games-to-represent-different-cultures

کمتر بازیای مثل Watch Dogs 2 تونسته انقدر مشکلات مختلف نسخه قبلی خودش رو درست کنه، و حتی کمتر بازیای هم هستش که به این خوبی این کار رو انجام بده. از تبعیض نژادی تا تبلیغات فرهنگهای مختلف، بازی موفق شده حدوداً در 20 ساعت بیشتر از بسیاری دیگه رو به نمایش بذاره.

دیدگاه همیشه برای حل مسائل بینفرهنگی بسیار حیاتیه، و بازی در ارائه دقیقاً همین مسئله موفق هم بوده . به طوری که چه بازیکنا عاشق ژانر "هک" باشن یا نه، این یک بازی عالی با یک داستان شگفتآور و دیدگاههای جالبه.

Assassin's Creed

best-games-to-represent-different-cultures

این سری محبوب به راحتی میتونه فقط با بازیهای موجود در سری خودش این لیست رو پر کنه، با هر نسخه جدید که سعی میکنه درک و فهمی عمیقتر رو به تاریخ داشته باشه، تازه در کنار اون فرهنگهای مختلف و مکانهای باستانی هم وارد قضیه میشن. از ایران باستان تا مصر، انگلستان و اسکادیناوی.

به عنوان بازیای که به طور واضحی از فرهنگ ایرانی الهام گرفته، باید بگم که عناصر زیادی در این سری هستن که همگی مدیون نسخه اول این سری با بازی Assassin's Creed و در جریان بودن بخش اعظمی از داستان بازی در ایران هستن. حتی جدیدیترین نسخه این سری یعنی Assassin's Creed Mirage هم با اینکه در خاک ایران نود و بیشتر در بغداد به سر میبرد، همچنان آیتمهایی هستن که به طور مستقیم ریشه در فرهنگ پارسی دارن. مثل بهترین شمشیر بازی که "شمشیر زمردنگار" اسمشه و خیلی آیتمهای دیگه.

 

فؤاد رحیمی
فؤاد رحیمی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها

سهمیه بنزین این خودرو‌ها قطع می‌شود
اخبار

سهمیه بنزین این خودرو‌ها قطع می‌شود

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 2.2 دقیقه
حلقه نامزدی ظریف و تک تاش شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران
چهره ها

حلقه نامزدی ظریف و تک تاش شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .5 دقیقه
بهترین شامپوها برای جلوگیری از ریزش و رشد مجدد مو
آرایشی و بهداشتی

بهترین شامپوها برای جلوگیری از ریزش و رشد مجدد مو

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 5.1 دقیقه
یک گربه، برق تهران را قطع کرد!
دانستنی ها

یک گربه، برق تهران را قطع کرد!

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .9 دقیقه
(ویدئو) خوشمزه ترین سوسیس تخم مرغ دنیا رو اینطوری درست کن
آشپزی

(ویدئو) خوشمزه ترین سوسیس تخم مرغ دنیا رو اینطوری درست کن

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .3 دقیقه
فقط با سلیقه‌ها این کوکو رو می‌پزن!
آشپزی

فقط با سلیقه‌ها این کوکو رو می‌پزن!

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 3.4 دقیقه