9 سریال جذاب و تاثیرگذار برای یادگیری زبان ترکی استانبولی

  • فاطمه چولکی فاطمه چولکی
  • ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 8.9 دقیقه

راهنماتو- یادگیری زبان جدید همیشه می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، اما تماشای فیلم و سریال به زبان ترکی استانبولی، یک روش لذت‌بخش و موثر برای تسریع این فرآیند است. همچنین با دنبال کردن داستان‌هایی با ژانر تاریخی، عاشقانه، درام و خانوادگی، می‌توانید بیشتر با فرهنگ ترکیه آشنا شوید. درام‌های تلویزیونی ترکی در سرتاسر جهان، به ویژه در آمریکای لاتین محبوب هستند. در واقع، ترکیه یکی از بزرگترین صادرکنندگان سریال‌های تلویزیونی در جهان است (فقط توسط آمریکا تحت الشعاع قرار گرفته است). یکی از دلایل محبوبیت آن‌ها ممکن است این باشد که درام‌های ترکی اغلب بر اساس زندگی خانوادگی و داستان‌های واقعی مانند شکاف بین ثروتمندان و فقرا، دشمنی‌های خانوادگی و زندگی شهری در مقابل روستا ساخته شده است. در این مطلب قصد داریم بهترین سریال‌ها برای یادگیری زبان ترکی استانبولی را به شما معرفی کنیم تا در زمان فراغت خود نیز بتوانید خود را در این زبان غرق کنید! اما پیش از معرفی سریال‌ها باید بدانیم که برای یادگیری زبان، چطور سریال‌ها را تماشا کنیم؟!

۱۰ تکنیک یادگیری زبان ترکی استانبولی از طریق تماشای فیلم و سریال

1. هر فیلم یا هر قسمت از یک سریال را در یک مرحله تماشا کنید تا به کلیت ماجرا احاطه داشته باشید.

2. سعی نکنید تک تک کلمات را بفهمید.

3. به تلفظ صحیح کلمات و بالا و پایین تن صدا‌ها هنگام تلفظ آن‌ها دقت کنید. اگر می‌توانید واژگان جدید را با صدای بلند تکرار کنید.

4. سعی کنید در مرحله‌ی اول فیلم‌ها را بدون زیرنویس تماشا کنید. در مرحله‌ی بعدی می‌توانید از زیرنویس برای درک بهتر استفاده نمایید.

5. اگر بخشی از فیلم یا سریال برای شما جالب است، آن را بیش از یک بار ببینید.

6. کلمات جدید را تکرار و تمرین کنید. می‌توانید صدای خودتان را ضبط کنید و آن را با تلفظ درست واژه مقایسه کنید.

7. تمرین نوشتن را به تمرینات خود اضافه کنید. اگر قسمتی از دیالوگ‌ها برای شما جذاب است، آن را بنویسید.

8. فیلمی انتخاب کنید که مطابق سطح زبانی شما باشد. البته به چالش کشیدن خود را فراموش نکنید.

9. برای تماشای فیلم و سریال‌ها در ژانر مورد علاقه‌ی خود، برنامه‌ریزی داشته باشید.

10سعی کنید با یک همراه، سریال را تماشا کنید. در این صورت می‌توانید نظرات خود را با هم به اشتراک بگذارید و با همراهی یکدیگر نکات جدید را یاد بگیرید.

معرفی ۹ سریال محبوب ترکی برای بهبود دایره لغات

Çukur - The Pit (گودال)

1

به گزارش راهنماتو، سریال گودال به کارگردانی سینان اوزترک و اوزگور سویملی در سال ۲۰۱۷ ساخته شده است. این سریال محصول کشور ترکیه و در ژانر اکشن و جنایی‌ می‌باشد. در این سریال آراس بولوت اینملی، ارکان کولچاک کوستندیل، اونر ارکان، رضا کوجااوغلو، کوبیلا آکا و مصطفی کیرانتپه به هنرمندی پرداخته‌اند.

یکی از پرطرفدارترین سریال‌های ترکی سریال Çukur است که در خیابان‌های رنگارنگ بالات استانبول فیلمبرداری شده است. داستان Çukur بر اساس زندگی یک خانواده مافیایی واقعی در استانبول است. وقتی خانواده شروع به از دست دادن کنترل قلمرو خود می‌کند، پسر کوچکتر مجبور به بازگشت به خانه می‌شود. این سریال با ۱۳۸ قسمت از محبوبیت خاصی در کشور‌هایی مانند لبنان برخوردار است.

Kiralık Aşk - Love for Rent (عشق اجاره ای)

44

سریال عشق اجاره‌ای به کارگردانی دوریم یالچین و متین بالک اغلو و باریش یاش و شنول سونمز در سال ۲۰۱۵ ساخته شده است. این سریال محصول کشور ترکیه و در ژانر کمدی و عاشقانه‌ می‌باشد. در این سریال الچین سانگو، باریش اردوچ، صالح بادمجی، نرگس کومباسار و صنم اوزتورک به هنرمندی پرداخته‌اند.

این درام ترکی داستان زنی را دنبال می‌کند که قراردادی ۶ ماهه می‌پذیرد تا بتواند رئیسش را عاشق خودش کند. در این سریال از کلمات آسان و عامینه استفاده می‌کند، بنابراین برای کسانی مثل شما که تازه شروع به یادگیری ترکی کرده‌اید، عالی است.

Diriliş: Ertuğrul (قیام ارطغرل)

3

سریال قیام ارطغرل به کارگردانی متین گونای و هیکن اَرسلان در سال ۲۰۱۴ ساخته شده است. این سریال محصول کشور ترکیه و در ژانر اکشن و ماجراجویی‌ می‌باشد. در این سریال انگین آلتان دوزیاتان، هولیا دارجان، چنگیز جوشکون، نورتین سونمز، سیلال آل و هاکان سریم به هنرمندی پرداخته‌اند.

این مجموعه داستانی تاریخی در قرن سیزدهم می‌گذرد و داستان جنگجوی ترک، ارطغرول، پدر عثمان اول را دنبال می‌کند که امپراتوری عثمانی را نیز پایه گذاری کرد.  همه ۵ فصل در نتفلیکس هستند. زبان این زبان برای مبتدیان نیست، بنابراین ممکن است بخواهید منتظر بمانید تا در سطح B۱ باشید تا بیشترین استفاده را از آن ببرید.

Beni Böyle Sev - Love Me as I Am (مرا همانگونه که هستم دوست بدار)

4

سریال Love Me Like This یک سریال ترکی در ژانر درام، کمدی و عاشقانه است که توسط BSK Yapım تولید و بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ از شبکه TRT۱ پخش شد.  این سریال داستان یک زوج دانشجو را روایت می‌کند که در جوانی در همان نگاه اول عاشق یکدیگر می‌شوند اومر  مردیثروتمند و خوش تیپ، اما بسیار متواضع (آلپر سالدیران) است که عاشق آیشم (Zeynep Çamcı)، دختر جوانی که یتیم بزرگ شده، اما هنوز پر از زندگی است، می‌شود. آن‌ها پس از یک ماجراجویی طولانی با هم ازدواج بمی کنند. با این حال، ازدواج پایان خوشی برای آن‌ها در مبارزه برای زندگی نیست، بلکه فقط یک شروع است.  

Medcezir - Ebb and Tide (جزر و مد)

6

این درام عاشقانه با ۷۷ قسمت درباره مرد فقیری است که پس از آشنایی با دختری ثروتمند بر مشکلات غلبه می‌کند. کسانی که با سریال آمریکایی The O.C دیده باشند می‌توانند با این سریال هم ارتباط برقرار کنند، چون که اقتباسی از آن سریال است. یامان پسری باهوش، خوش چهره و ساده از بچه محله‌های پایین‌شهر استانبول به نام توزودره است. او روز تولد برادرش کنان ناخواسته به اجبار برادرش ماشین مدل بالایی را می‌دزدد و بعد با او تصادف می‌کند. برادرش، چون سابقه داشته‌است به یک سال حبس محکوم می‌شود، اما یامان به خاطر کمک وکیلی به اسم سلیم که کارش رسیدگی به نوجوان‌های بی‌گناه و کمک کردن به آن‌ها است نجات پیدا می‌کند. بعد از آن سلیم،  یامان را برای کار به خانه‌اش دعوت می‌کند و… در این سریال از کلمات و جملات در مکالمات روزمره استفاده شده، بنابراین برای مبتدیان عالی است.  

Muhteşem Yüzyıl - Magnificent Century (حریم سلطان)

7

حریم سلطان مجموعۀ تلویزیونی تخیلی تاریخی ترکیه‌ای است. این اثر که توسط مرال اوکای و ییلماز شاهین نوشته شده‌است، بر اساس زندگی سلیمان یکم، دهمین و طولانی‌ترین سلطان امپراتوری عثمانی، و همسرش خرم سلطان، یک کنیز است که اولین خاصگی سلطان عثمانی شد.  همان‌طور که قدرت و نفوذ سلیمان گسترش می‌یابد و رشد می‌کند، بر او و اعضای خاندان شاهنشاهی: دوست و مشاورش ابراهیم پاشای پارگایی، مادرش،  حفصه سلطان، اولین والده سلطان، خواهرش،  خدیجه سلطان،  سلطان ماه‌دوران، مادر پسر ارشد سلیمان و خرم سلطان،  خاصگی سلطان سلیمان تأثیر می‌گذارد.  

اگر به استانبول رفته باشید، متوجه خواهید شد که صحنه‌های زیادی از این سریال در کاخ معروف توپکاپی گرفته شده است. حریم سلزان از کلمات ترکی قدیمی استفاده می‌کند که ممکن است درک آن‌ها سخت باشد، بنابراین برای تماشا کردن آن به زیرنویس نیاز خواهید داشت.

Muhafiz - The Protector  (محافظ)

8

سریال محافظ به کارگردانی اوموت ارال و گوننک یویانیک و جان اورنول در سال ۲۰۱۸ ساخته شده است. این سریال محصول کشور ترکیه و در ژانر اکشن و فانتزی‌ می‌باشد. در این سریال چاغاتای اولوسوی، هازار ارگوچلو، اوکان یالابیک، بورچین ترزی اوغلو، فوندا اریعیت و امیلی گاس به هنرمندی پرداخته‌اند.  

هاکان به شدت به دنبال فرصت‌هایی برای سرمایه گذاری کسب و کار بعدی خود است. او متوجه یک راز باستانی می‌شود و تلاش می‌کند تا از شهر در برابر آن محافظت کند. این سریال لوکیشن‌های بسیار جذابی دارد که در استانبول فیلمبرداری شده است. بازیگران از زبان عامیانه استفاده می‌کنند که می‌تواند به مکالمه روزمره شما کمک کند. فصل اول سریال محافظ فقط ۱۰ قسمت دارد، بنابراین به اندازه اکثر سریال‌های ترکی طولانی نیست.

Aşk-ı Memnu - Forbidden Love (عشق ممنوعه)

2

عشق ممنوعه مجموعه تلویزیونی درام ساخت ترکیه به کارگردانی هیلال سارال است که از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ به نمایش درآمد. بازیگران نقش اصلی این مجموعه برن سات و کیوانچ تاتلیتوغ هستند. این مجموعه بر اساس رمان به همین نام از خالد ضیا ساخته شده‌است، این سریال یکی از پرمخاطب‌ترین سریال‌های ترکی در ایران بود. این درام رمانتیک کلاسیک ترکی درباره خانواده‌ای ثروتمند است که بدهکار می‌شوند و قصد دارند دخترشان را به ازدواج با مردی ثروتمند ادربیاورند، اما همه چیز پیچیده می‌شود.

Atıye - The Gift  (موهبت)

88

سریال آتیه به کارگردانی گوننک یویانیک و اوزان آشیکتان در سال ۲۰۱۹ ساخته شده است. این سریال محصول کشور ترکیه و در ژانر عاشقانه و خانوادگی‌ می‌باشد. در این سریال برن سات، مهمت گونسور، متین آکدولگر، ملیسا شنولسون و باشاک کوکلوکایا به هنرمندی پرداخته‌اند. موهبت سریالیست خوش بینانه درباره روابط انسانها. داستان سریال درباره دختر جوان نقاشی است که همراه خانواده و نامزدش زندگی شادی داد. او به یک سفری می‌رود و در این سفر متوجه رازی از یک مکان می‌شود که به گذشته اش ارتباط دارد.  برخی از کلماتی که در این سریال استفاده می‌شوند بسیار سخت و تخصصی هستند، بنابراین شما باید در سطح B۱ باشید تا بتوانید آن را دنبال کنید.

Hercai (هرجایی)

66

هرجایی مجموعه تلویزیونی در ژانر درام و عاشقانه ساخت ترکیه است بر پایه رمان هرجایی اثر سمیه ایزل با بازی آکین آکینوزو، ابرو شاهین، آیدا آکسل، سرهات توتوملوئر، اویا اونوستاشی، ایلای ارکوک، احمد تانسو تاشانلار‌ می‌باشد. داستان در ماردین، شهر میدیات بین دو خانواده قدرتمند این شهر، اصلان‌بی و شاداوغلو اتفاق می‌افتد. میران اصلان‌بی (آکین آکینوزو) که از کودکی با فکر انتقام مرگ والدین‌اش بزرگ شده‌است و مادربزرگش عزیزه (آیدا آکسل) از کودکی به او القا می‌کرد که هازار پسر طایفه شادوغلو مقصر مرگ آنهاست. میران تصمیم می‌گیرد با ریان شاداوغلو (ابرو شاهین)، دختر خانواده‌ای که آن‌ها را مسئول مرگ پدر و مادرش می‌داند، ازدواج کند. اما پس از مدتی همه چیز عوض می‌شود و میران متوجه می‌شود برخلاف انتظارش به ریان علاقمند شده‌است.

در این مجموعه واژگان زیادی برای ارتباط با خانواده خانواده خواهید آموخت. همچنین به دلیل اینکه داستان در شرق ترکیه می‌گذرد، لهجه بازیگران با لهجه استانبولی متفاوت است، اما اگر می‌خواهید درک شنیداری خود را گسترش دهید، دبدن این سریال تمرین خوبی است.

فاطمه چولکی
فاطمه چولکی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها