اگه می خوای توی خونه همه چیز سر جای خودش باشه سبک معاصر رو بشناس!

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه

راهنماتو- وقتی می‌گوییم در خانه‌مان همه چیز قرار است سر جای خودش قرار بگیرد، یعنی داریم از اصولی حرف می‌زنیم که از لحظه طراحی دکوراسیون خانه آن را به مرحله اجرا برده‌ایم. سبک معاصر، با روحیه‌ی مینیمالیستی و پنهان‌سازی عناصر زیبایی‌شناسانه توانسته مرزی میان سبک‌های مدرن و سنتی به وجود آورد.

در این سبک از دکوراسیون داخلی، عموما بر تک رنگ‌ها، پارچه‌های بافت‌‌دار و هدف نهایی متمرکز است. این یعنی می‌توانیم آن را با توجه به سلیقه شخصی و آن‌چه ترندها می‌گویند تطبیق دهیم.

پس بیاید همه چیز را رها کنیم و به قرار دادن هر چیز سر جای خود تمرکز کنیم، آن هم به هنگامی که راهنماتو همه چیز را درباره سبک معاصر در دکوراسیون داخلی منزل با شما در میان می‌گذارد.

1

سبک معاصر چیست؟

به گزارش راهنماتو، سبک معاصر که در انگلیسی آن را contemporary می‌نامند تقریبا چند سالی پس از سبک مدرن ظاهر شده است. یعنی ما زمانی با سبک معاصر آشنا شدیم و حضور آن را احساس کردیم که حتی سبک مدرن میان سده نیز پا به عرصه هنر گذاشته بود.

 از طرفی سبک معاصر هم‌عصر سبک‌هایی مثل آرت دکو و پست مدرنیسم هم بود. اما، یک ویژگی منحصربه‌فرد باعث می‌شد که سبک معاصر از تمام سبک‌های پیش و هم عصر خود بالاتر باشد و آن این بود که خود را در گذر زمان تکمیل می‌کرد.

این یعنی اگر در سال جدید وسایلی جدید یا سبکی جدید مورد توجه قرار گرفته است، سبک معاصر پیوند خود را از آن نخواهد برید. به همین خاطر است که این سبک هرگز از چرخه مد خارج نخواهد شد، چون همواره شما را با تازه‌ترین‌ها پیوند می‌دهد. (هر چی باشه معاصره دیگه!)

1

سبک معاصر در دکوراسیون داخلی منزل

سبک معاصر در دهه 70 میلادی بود که جای خودش را در میان سبک‌های متفاوت طراحی دکوراسیون داخلی جای داد. اما، این یک سبک روبه جلو بود و علی رغم سبک‌های ترند لحظه‌ای که تنها در مدت زمان اندکی مورد توجه قرار می‌گرفتند، سبک معاصر خود را با جدیدترین‌ها تطبیق می‌داد.

1

در همین مفهوم بود که طراحان دریافتند بازسازی‌های پرهزینه خانه و طراحی دکوراسیون نیازمند چنین سبکی است که تا سال‌های متوالی برای ما کار کند. پس رفته رفته سبک معاصر به هنر طراحی دکوراسیون داخلی وارد شد.

برخی سبک‌شناسان و طراحان معمار مثل ساندر می‌گویند که سبک معاصر « نقاط مرجع زیادی وجود ندارد، و من فکر می‌کنم آنچه می‌بینید، وام‌گیری معاصر از سبک‌های مختلف است و همه آنها را با هم ترکیب می‌کند.»

1

ویژگی‌های سبک معاصر برای دکوراسیون داخلی

اگرچه اکثر سبک‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی ویژگی‌های خاص خودشان را دارند تا در چارچوبی خاص معنا پیدا کنند، اما سبک انتهای ویژگی‌هایش را باز می‌گذارد تا بتوان با ترندهای جدید آن را تطبیق داد. این در حالی است که این سبک سعی می‌کند به سراغ رنگ‌های ماندگار برود تا لازم نباشد هرساله رنگ دیوارها را عوض کنیم، یا پارچه‌هایی که آنقدر شلوغ نیستند که سال بعد مورد توجه نباشد. با تمام این تفاسیر می‌توان ویژگی‌هایی مشخص ولی منعطف را برای سبک معاصر در رنگ، متریال، نورپردازی و اشکال هندسی درنظر گرفت که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

1

رنگ در سبک معاصر برای دکوراسیون داخلی

در سبک معاصر درست مثل سبک مینیمالیسم از رنگ‌های خنثی، سیاه و سفید استفاده می‌شود. قاعده این است که زمین و کفپوش‌ها را تیره یا سیاه در نظر بگیریم، در حالی که دیوار و سقف را روشن و خنثی انتخاب کرده‌ایم.

1

اما، برعکس سبک مینیمالیسم و درست شبیه به سبک تردیشنال، ما برای برجسته کردن برخی از رنگ‌های تندتر از پس زمینه خنثی استفاده کرده‌ایم. این بدان معنا است که در سبک معاصر می‌توان از رنگ‌هایی مثل زرد، سبز و حتی قرمز، برای جزئیاتی مثل کوسن مبل‌ها استفاده کرد.

 قاعده مهم دیگری که در سبک معاصر برای رنگ‌ها بیان شده است، بازی با رنگ‌ها به وسیله خنثی و درخشان بودن رنگ‌ها است. به‌عنوان مثال اگر دیوارها روشن هستند، بهتر است باقی لوازم تماما خنثی باشند تا تعادل حفظ شود.

1

اشکال هندسی در سبک معاصر برای دکوراسیون داخلی منزل

چیزی که باعث می‌شود طراحی دکوراسیون داخلی یک منزل جذاب‌تر به نظر برسد اشکال هندسی است. حال اگر بخواهیم در سبک معاصر از اشکال هندسی حرف بزنیم، به گفته خواهد شد که بهتر است به سراغ اشکال هندسی تطبیق‌پذیر برویم.

 به هر حال مسلم است که یک خط مستقیم یا منحنی منسوخ نخواهند شد، اما ممکن است اشکال هندسی بسیار پیچیده یا پلکانی پس از مدتی از چشم بیافتند. در این میان در سبک معاصر علی‌رغم سبک مینیمالیسم، خطوط باید مشخص و واضح باشند، حال تفاوتی ندارد که خط ما مستقیم، منحنی یا افقی است.

بنابراین حتی اگر در اشکال هندسی متفاوت، مثل یک مثلث، در سبک معاصر استفاده می‌کنیم بهتر است خطوط را به وضوح نشان دهیم. برای ایجاد کردن چنین وضوحی می‌توان از رنگ‌ و بافت‌های متناقض کمک گرفت.

1

نورپردازی در سبک معاصر برای دکوراسیون داخلی منزل

جدای از نورپردازی طبیعی از طریق پنجره‌های بزرگ در سبک معاصر باید بگوییم که برای نورپردازی مصنوعی در طراحی دکوراسیون داخلی بهتر است از چراغ‌های توکار و چراغ‌های ریلی نیز استفاده کنیم.

 این چراغ‌ها به شکلی زیبایی‌شناسانه می‌توانند آثار هنری یا بخشی از خانه که قرار است بیشتر به چشم آیند را برجسته کنند.

این در حالی است که چنین نورپردازی‌هایی دیواری یکپارچه نورانی را به ما هدیه می‌دهد، این نورانی بودن دیوار باعث می‌شود که احساس کنیم، خانه‌ای عمیق‌تر و روشن‌تر داریم.

1

استفاده از اکسسوری در سبک معاصر برای دکوراسیون داخلی

اگرچه در سبک معاصر نیز مثل سبک مینیمالیسم «کم هم زیاد است»، اما می‌توانیم از اکسسوری‌هایی که به جای شلوغ کردن خانه به آن روح می‌بخشند استفاده کنیم. این اکسسوری‌ها می‌توانند تابلو‌هایی با قاب‌های فلزی و براق باشند که با چراغ‌های توکار برجسته شده‌اند، یا پوسترهایی با طرح‌های انتزاعی، فووئیسمی و امپرسیونیسمی.

1

در این میان می‌توان چند قطعه اکسسوری را کنار یکدیگر آویزان کرد تا قطعه‌ای بزرگ‌تر نشان داد. از طرفی دیگر ما در سبک معاصر می‌توانیم از مجسمه‌های پایه دار یا رومیزی هم استفاده کنیم. سبک مجسمه‌ها بهتر است مدرن باشد. مثلا یک مجسمه شبیه به مجسمه‌های هنری مور یا پرویز تناولی می‌تواند در یک خانه به سبک معاصر به شدت خوش بدرخشد!

1

متریال مورد استفاده در سبک معاصر برای دکوراسیون داخلی

در سبک معاصر می‌توان در حالی که از متریال ارگانیک و پایدار استفاده می‌کنیم، به سراغ سنگ، فلز و شیشه‌های شفاف یا مات برویم. حال اگر بخواهیم به این متریال جان سخت، کمی لطافت ببخشیم، بهتر است از پارچه‌هایی استفاده کنیم با رنگ‌های خنثی، اما بافت‌های گل‌درشت و برجسته. این نوع پارچه‌ها یا بافت‌ها می‌توانند به عنوان رومبلی، پرده و فرش مورد استفاده قرار بگیرند. مثلا در مورد فرش می‌توانیم از فرش‌های پرز بلند استفاده کنیم که نه تنها نرم هستند بلکه لطافت خاصی به فضا می‌بخشند.

1

مشخصه‌های سبک معاصر در دکوراسیون داخلی منزل

اگر تا کنون مقاله را دنبال کرده باشید، حتما روحِ سبک معاصر را دریافته‌اید، اما دانستن برخی مشخصه‌ها درمورد جزئیات این سبک می‌تواند به ما کمک کند تا دکوراسیونی غنی داشته باشیم.

*به‌عنوان مثال بهتر است برای انتخاب مبلمان سادگی را در اولویت قرار دهیم، اما اشکال هندسی که به شکلی صاف، تمیز و مشخص روی آن‌ها قرار گرفته‌اند را فراموش نکنیم. بهتر است هرگونه ریزه‌کاری‌های اضافی (مثل یالان برای پرده یا منگوله برای مبل) را حذف کنیم و بر سادگی و بازی با رنگ‌ها متمرکز باشیم.

* کفپوش خانه‌هایی به سبک معاصر باید صاف باشد، بنابراین می‌توانیم از متریالی مثل چوب، کاشی و وینیل استفاده کنیم تا به این نقطه دلخواه برسیم. به‌عنوان مثال اگر به سمت سنگ مرمر کشیده شده‌ایم بهتر است از فرش‌هایی ساده استفاده کنیم تا صدا و گرما را کنترل کند.

* بهتر است در سبک معاصر به سراغ طرح‌ها و چاپ‌های شلوغ دوری کنیم. در عوض به سراغ طرح‌هایی دو رنگ برویم که تناقض دو رنگ را برجسته می‌کند. اما نباید در استفاده از آن‌ها زیاده روی کرد. به‌عنوان مثال می‌توان از کوسن‌هایی با طرح گورخری یا پلنگی برای مبلمانی استفاده کرد که رنگی خنثی و ساده دارند.

* استفاده از رنگ‌های پاستلی در سبک معاصر نیز می‌تواند جذابیت خاصی به آن ببخشد، اما اگر از آنها استفاده کردیم بهتر است جزئیات اطراف آن را با رنگ‌های خنثی متعادل سازیم تا از شلوغی پرهیز کرده باشیم.

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها

زمان افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان مشخص شد
اخبار

زمان افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان مشخص شد

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .8 دقیقه
جزییات جدید درباره تعطیلی شنبه‌ها/ بانک‌ها هم شنبه‌ها تعطیل هستند؟
اخبار

جزییات جدید درباره تعطیلی شنبه‌ها/ بانک‌ها هم شنبه‌ها تعطیل هستند؟

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .5 دقیقه
عینک های آفتابی زنانه ترند 2024
راهنمای شیک بودن

عینک های آفتابی زنانه ترند 2024

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 4.1 دقیقه
چای ماچا چه خواصی دارد؟
دانستنی ها

چای ماچا چه خواصی دارد؟

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 7 دقیقه
قیمت محصولات سایپا امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
قیمت روز

قیمت محصولات سایپا امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 1.7 دقیقه
قیمت محصولات ایران‌خودرو امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
قیمت روز

قیمت محصولات ایران‌خودرو امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 2.1 دقیقه