زیباترین و بهشتی‌ترین روستاهای اطراف شیراز

از روستای کره بس تا برغانِ شیراز؛ یعنی همان قلات زیباترین و بهشتی‌ترین روستاهای اطراف شیراز هستند که حتما باید در فصل بهار و تابستان آن‌ها را ببینیم.

شناسه خبر: ۴۰۴۱۱۱
زیباترین و بهشتی‌ترین روستاهای اطراف شیراز

راهنماتو- شیراز پر از رنگ است. در کوچه و پس کوچه‌هایش می‌توان از عطر نارنج در فصل بهار مست شد و به هنگام نزدیک شدن به حافظیه، شاعرانه فکر کرد. شیراز پر از زیبایی است. از آثار تاریخی با معماری هیجان‌انگیزش گرفته تا روستاهای اطرافش همگی رنگ‌وبویی خاص و متفاوت دارند. برخی می‌گویند که شیراز همچون یک پرنده پر آوا، آوازه‌اش در سراسر دنیا پیچیده است. شاید چون این شهر مهد آرمیدن حافظ است، شاید چون برخی از روستاهایش روزی محفلی برای قدم‌های شاعری بلندآوازه همچون سعدی بودند. راهنماتو در این مطلب بهشتی‌ترین روستاهای اطراف شیراز را به شما معرفی می‌کند تا پس از سیراب شدن از دیدن زیبایی‌های شهر به دل طبیعت وارد شوید و نفسی تازه کنید.

1

1. روستای کره بس شیراز

به گزارش راهنماتو، روستای کره بس شیراز واقعا شبیه به بهشت است. می‌گویند وقتی در این منطقه قدم می‌زنید عطر پونه کوهی دیوانه‌تان خواهد کرد. اکثرا روستای کره بس را با نام آبشار و تنگه دم اسب می‌شناسد. داستان از این قرار است که وقتی در دامنه کوه‌های مره سرخی رودخانه دم اسب به ته خط می‌رسد، از صخره‌ها به پایین می‌ریزد و جلوه آن به شکلی است که انگار دم اسب می‌بینم نه آبشار! این آبشار در تنگه‌ای زیبا می‌ریزد و آن را تبدیل به یک دریاچه زیبا و بهشتی می‌کند. این در حالی است که سراسر این دشت بزرگ با هوای کوهستانی درخت‌هایی چون بلوط، راست قامت ایستاده‌اند و منتظر فصل بهارند تا سبزی و جذابیت خود را بازیابند.

برای رفتن به روستای کره بس در شهرستان شیراز باید به بخش ارژن رفته سپس وارد دهستان کوه مره سرخی استان فارس شوید و توسط تابلو راهنما روستای کره بس را بیابید.

1

2. روستای دشتک شیراز

اگر بخواهیم رد تاریخ را در طبیعتی بکر و فراموش نشدنی بگیریم، باید از شهر شیراز بیرون بیایم و به سمت روستای دشتک برویم. این روستا محلی است که به ما آسیاب‌های باستانی ایران و کتیبه‌های دوران هخامنشیان را نشان می‌دهد. روستایی که با یک فضای پلکانی و بافتی قدیمی به ما یادآوری می‌کند، استان فارس تا چه حد پرقدمت و پرگوهر است. اما در روستای دشتک شیراز زمانی تاریخ با طبیعت پیوند می‌خورد که درمیانه راه با آبشارهای این روستا روبه‌رو شویم. نکته این است که اهالی دشتک ما را دست خالی روانه خانه نمی‌کنند، خریدن سوغاتی‌هایی مثل میوه خشک، قالی و فرش‌های دستبافتی که ارزش معنویشان بسیار زیاد است نه تنها می‌تواند یادگاری جذابی از یک سفر خاص برای ما به همراه داشته باشد بلکه می‌تواند به چرخه اقتصادی مردم دشتک هم کمک کند.

برای رفتن به روستای دشتک شیراز باید به سمت مرودشت رفته سپس راه خود را به سمت کامفیروز ادامه دهید پس از مدتی کوتاه به دشتک می‌رسید.

1

3. روستای آبزنگی شیراز

بی‌دلیل نیست که شیراز و استان فارس ایران را یک منطقه باستانی در ایران می‌دانند، مثلا یکی از قدیمی‌ترین چشمه‌های ایران در روستای آبزنگی شیراز وجود دارد. می‌گویند قنات چشمه آبزنگی در 560 هجری توسط فردی به نام مظفرالدین زنگی برقرار شده است. حالا سالیان درازی است که از آن روز می‌گذرد اما این قنات همچنان سر جای خود مانده. هرچند چشمه آبزنگی این روزها کمی کم‌جان شده است، اما هنوز که هنوزه با حضورش آب‌وهوای این روستا را با طراوت و جذاب می‌کند. می‌گویند این چشمه در نزدیکی دروازه قرآن جاری است و در گذشته مردم شهر شیراز از این چشمه زلال برای خود آب برمی‌داشتند و به شیراز می‌بردند.

برای رفتن به روستای آبزنگی شیراز باید در یک کیلومتری دروازه قران به دهستان دراک رفته و این روستا را جست‌وجو کنید.

1

4. روستای چهل چشمه شیراز

یکی دیگر از روستاهای زیبای شیراز که چهار چشمه بسیار معروف دارد روستای چهل چشمه شیراز است که برخی آن را چهل چشمه کرونی می‌نامند. اهالی این روستا کرد هستند و با حفظ آداب و رسوم و سنت‌ها باعث شده‌اند که سالیانه افراد زیادی به این روستای زیبا سر بزنند. از ماه محرم و رمضان گرفته تا عروسی‌های محلی اهالی چهل چشمه پر است از رنگ و آب و تاب. چشمه‌های روستای چهل چشمه، سرچشمه، چشمه خانی، چشمه کورکی و چشمه خسرو نام دارند که هر کدام زیبایی خاص خودش را دارد، اما چشمه سرچشمه پرآب‌تر و سرزنده‌تر از سایر چشمه‌ها است. آب تمام این چشمه‌ها زلال است و اطرافش را درخت‌های بلند و سرسبز پر کرده‌اند از طراوت و تازگی. حضور این چشمه‌ها که برای اهالی روستا مقدس هستند، روستای چهل چشمه شیراز را تبدیل به یک روستای بهشتی در اطراف شیراز کرده‌اند.

برای رفتن به روستای چهل چشمه شیراز باید پس از روستای خان زنیان در چهل کیلومتری غرب شیراز جاده روستای چهل چشمه کرونی را انتخاب کنید.

1

5. روستای قلات شیراز

روستای قلات شیراز یکی از معروف‌ترین روستاهای اطراف شیراز است که می‌گویند روزی سعدی پرآوازه در آن رفت‌وآمد داشته است. برخی این روستا را برغانِ استان فارسی‌ها می‌دانند چراکه در هر فصلی زیبایی‌های خاص خود را داشته و همواره محلی مناسب برای لذت بردن از روستایی با بافت قدیمی و زیبا است. از جمله دیدنی‌های روستای قلات، کوچه باغ‌های سنگ فرش شده، درختان کهنِ سربه‌فلک کشیده، چشمه‌هایی طبیعی که از دل کوه بیرون می‌ریزند و جاذبه‌های تاریخی ریز و درشت از که ما را مدهوش قدمت شیراز می‌کند. از طرفی رودخانه قره آغاج که از کوه سرچشمه می‌گیرد، زیبایی و طبیعت این روستا را زیباتر کرده و باعث شده که آب‌وهوای آن خنک باشد. دلیل نام‌گذاری این روستا نیز کوه قلات یا همان کوه سرخ است که پشت این روستا ایستاده است.

برای رفتن به روستای قلات شیراز باید از بخش مرکزی به بخش دهستان دراک رفته سپس با کمک گرفتن از تابلوهای راهنما به سمت روستای قلات بروید.

نظرات
پربازدیدترین خبرها