خنک‌ترین روستاهای تبریز حتی در فصل بهار و تابستان

از روستای اشتبین کنار رود ارس تا روستای مرموز کندوان؛ خنک‌ترین آب‌وهوا و مه غلیظ با نم باران را در فصل بهار و تابستان فقط در تبریز پیدا کنید.

شناسه خبر: ۴۰۴۲۴۷
خنک‌ترین روستاهای تبریز حتی در فصل بهار و تابستان

راهنماتو- بیایید به روستاهای شهری سفر کنیم که عمرش به دورتر از دوران اشکانیان می‌رسد؛ شهر تبریز در مرکزیت استان آذربایجان شرقی. شهری که علی‌رغم بسیاری از شهرهای دیگر، سالیان درازی به‌عنوان پایتخت ایران زمین بوده و همواره به دلیل موقعیت جغرافیایی، بازرگانی و آب‌وهوایی‌اش مورد توجه همه قرار گرفته است.

اما اگر بخواهیم به دورانی بسیار دورتر برویم، در عهد عتیق گفته شده که بهشت عدن در جایی شبیه به تبریز وجود داشته است. البته تبریز هنوز هم شبیه به بهشت است. بهشتی با کوه و جنگل‌هایی رفیع و سرسبز و رودخانه ارس که همچون اسبی تیزپا می‌خروشد و دل طبیعت را می‌شکافد.

برخی از روستاهای تبریز که در ارتفاعات واقع شده است، به قدری خنک هستند که حتی در دل گرما و چله تابستان می‌توانیم مهی غلیظ و هوایی خنک را در آن‌ها تجربه کنیم. اگر به دنبال روستایی هستید تا آرامشتان را بازگرداند به خنک‌ترین روستاهای تبریز که راهنماتو در این مطلب به شما معرفی می‌کند سفر کنید.

1

1. روستای اشتبین تبریز

به گزارش راهنماتو، ماسوله تبریز و بهشتِ پلکانی آن روستای اشتبین تبریز است که در کنار رود ارس واقع شده است. این روستای تبریز حتی در فصل تابستان آب‌وهوایی خنک دارد و این نشاندهنده آن است که زمستان‌های این روستا یخبندان و برفی است. به دلیل حضور رود ارس، باغ‌های این روستای پلکانی پر است از میوه‌هایی خوش طعم که نمونه‌اش را هیچ جای دیگری نمی‌توان پیدا کرد. اما، مهم‌ترین میوه‌ی اشتبین انار است. این روستای خوش آب‌وهوا هنوز بافت قدیمی و روستایی خود رل حفظ کرده، خانه‌ها با پنجره‌های ارسی و تیرک‌های چوبی چنان به دلتان چنگ می‌زنند که دوست دارید همه چیز را رها کنید و در همین روستا بمانید. فراموش نکنید که به جز طبیعت بکر این روستا در کنار رود ارس باید به آثار تاریخی آن از جمله کتیبه‌های مرمرین، آرامگاه حکیم نباتی و قبرستان قدیمی روستای اشتبین اشاره کنیم.

برای رفتن به روستای اشتبین تبریز باید از طریق جلفا به کردشت، نوردوز، سیه‌رود و سه راهی آبادی هراس سفر کنیم. این روستا از یک سو نزدیک به رود ارس و از سوی دیگر به رود هراس می‌رسد.

1

2. روستای زنوزق تبریز

یکی از زیباترین روستاهای اطراف تبریز که در ارتفاعات 1700 متری از سطح آب قرار گرفته و به بزرگترین روستای پلکانی ایران شهرت دارد، روستای زنوزق تبریز است. به دلیل ارتفاعی که این روستا بر آن قرار گرفته، آب‌وهوایش به شدت سرد است و اگر بخواهیم دوام بیاوریم بهتر است در فصل بهار و تابستان به آن سفر کنیم که هوا کمی بهتر می‌شود. از جمله زیبایی‌هایی که در این روستا وجود دارد، سنگفرش بودن کلیه روستا، ییلاق و دشت‌های سرسبزش، چشمه‌های جذابش مثل چشمه کلیستر، قلعه باستانی زنوزق، آبشار دامجی قیه و سد زنور هستند. نکته این است که اگر به دامنه‌های کوه برویم می‌توانیم گیاه‌هایی وحشی و درمانی پیدا کنیم و روی آتش یک دمنوش تازه برای خود درست کنیم. اگر هم به چیزی احتیاج داشته باشیم، می‌توانیم به روستا برگردیم و برای خود از محلی‌ها خوراکی و سوغاتی بخریم. برگه‌های زردآلو یکی از خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های روستای زنوزق تبریز هستند.

برای رفتن به روستای زنوزق تبریز باید از شهر تبریز به سمت شهر زنور رفته و پس از مدتی به این روستا نزدیک شویم.

1

3. روستای چراغیل تبریز

اگر بخواهید به روستایی در تبریز سفر کنید که به جز داشتن آب‌وهوایی خنک در فصول گرم سال، تاریخ را از چندین سال قبل از میلاد مسیح تا کنون دوره کند، به سراغ روستای چراغیل تبریز بروید. در این روستا شما شاهر کوه‌هایی سنگی خواهید بود که محل اقامت مردم در سالیانی پیش از میلاد مسیح بودند، در حالی که در بخش دیگری از روستا خانه‌هایی می‌بینیم که با ابزار ساخته شده‌اند و خشت به کار رفته در آن نشان از حضور این خانه‌ها در دورانی پس از میلاد مسیح دارد و حالا خانه‌هایی بتنی در این روستای در حال ساخت است که شیوه زندگی ما انسان‌های مدرن را برای آیندگان به یادگار می‌گذارد. روستای چراغیل تبریز روستایی به شدت سرسبز، با طبیعتی بکر است که آرامش را به قلب شما بازمی‌گرداند.

برای رفتن به روستای چراغیل تبریز باید به سمت 18 کیلومتری جنوب شرق آذرشهر بروید.

1

4. روستای لیقوان تبریز

ممکن است تا کنون نام روستای لیقوان تبریز را نشنیده باشید، اما بدون شک به عنوان یک ایرانی نه تنها نام پنیر لیقوان را شنیده‌اید، بلکه بارها آن را نوش جان کرده و از طعمش لذت برده‌اید. روستای لیقوان تبریز به سرزمین پنیر ایران معروف است. این روستا پر است از دشت‌های سرسبز، رود و مراتع مناسب برای دام‌ها که به رشد آن‌ها و بارآوریشان به شکل طبیعی کمک بسیار زیادی می‌کند. به همین دلیل است که طعم پنیرهای لیقوان تا این حد دلچسب است. این روستا با آب‌وهوایی خنک و کوهستانی حتی در فصول گرم سال به شدت خنک و تمیز است و دره‌ای به نام دره لیقوان در آن به شدت معروف است و می‌توانید ساعاتی در آن از طبیعت بکرش لذت ببرید. از آن‌جایی که پیرامون روستای لیقوان پر است از چشمه‌های آبگرم، گاهی آن را به یک دره بهشتی هم تشبیه کرده‌اند.

برای رفتن به روستای لیقوان تبریز به آدرس استان آذربایجان شرقی، شهرستان تبریز، لیقوان، شرق روستای سفيده‌ خوان مراجعه کنید.

1

5. روستای کندوان تبریز

بدون شک یکی از خنک‌ترین و البته مرموزترین روستاهای اطراف تبریز، روستای کندوان است. نکته جالب درباره این روستا محل قرارگیریش در دامنه کوه آتشفشانی سهند است. وقتی به این روستا نگاهی بیاندازیم با عجیب‌ترین روستای صخره‌ای روبه‌رو می‌شویم که نمونه آن حتی در جهان هم پیدا نمی‌شود. اهالیان این روستا برای ساخت خانه سنگ‌های کله قندی را حفر کرده‌اند. جدای از معماری عجیب این روستا، باید به رودخانه کندوان نیز اشاره کنیم که به جذاب‌تر شدن هوای روستا و بکر شدن منظره‌اش کمک کرده است. در این میان درخت‌های گردو و نارونی که سالیان درازی است قد برافراشته‌اند زیبایی آن را دوچندان می‌کنند.

برای رفتن به روستای کندوان تبریز باید به سمت جنوب شهر اسکو رفته و به سمت خیابان چایکنار بروید. پس از شهر اسفنجان به یک دوراهی خواهید رسید که یکی از آن‌ها شما را به روستای کندوان تبریز می‌رساند.

نظرات
پربازدیدترین خبرها