ماجرای کشف درمان دیابت در چین چیست؟

گروهی از دانشمندان و پزشکان چینی در یک دستاورد نوآورانه پزشکی، برای اولین بار با استفاده از روش سلول‌درمانی توانسته‌اند یک بیمار دیابتی را درمان کنند.

شناسه خبر: ۴۰۵۰۱۹
ماجرای کشف درمان دیابت در چین چیست؟

راهنماتو- گروهی از دانشمندان و پزشکان چینی در یک دستاورد نوآورانه پزشکی، برای اولین بار با استفاده از روش سلول‌درمانی توانسته‌اند یک بیمار دیابتی را درمان کنند.

کشف یک روش درمانی جدید برای دیابت

در ماه ژوئیه سال ۲۰۲۱، گروهی از دانشمندان چینی در یک دستاورد نوآورانه پزشکی، برای اولین بار با استفاده از روش سلول‌درمانی، دیابت نوع ۲ را در یک بیمار درمان کردند.

بیمار، مردی ۵۹ ساله بود که به مدت ۲۵ سال از دیابت نوع ۲ رنج می‌برد و با عوارض شدید این بیماری مواجه بود. او به دلیل از دست دادن بیشتر عملکرد جزایر لانگرهانس لوزالمعده، به طور روزانه به چندین تزریق انسولین نیاز داشت.

تیم تحقیقاتی به سرپرستی دکتر یین هائو، از بیمارستان چانگ‌ژنگ شانگهای، از سلول‌های تک هسته‌ای خون خود بیمار استفاده و آنها را به "سلول‌های بذر" تبدیل کردند. سپس این سلول‌ها را در محیطی مصنوعی کشت دادند تا بافت جزایر لانگرهانس را بازسازی کنند.

در ژوئیه ۲۰۲۱، سلول‌های جزایر لانگرهانس ساخته شده به بیمار پیوند زده شد. تنها ۱۱ هفته بعد، بیمار دیگر نیازی به انسولین خارجی نداشت و در عرض یک سال، نیاز او به داروهای خوراکی برای کنترل قند خون نیز به طور کامل برطرف شد.

این موفقیت، نقطه عطفی در درمان دیابت محسوب می‌شود و نشان می‌دهد که سلول‌درمانی می‌تواند به عنوان یک روش درمانی امیدوارکننده برای دیابت نوع ۲ عمل کند.

البته، این مطالعه فقط بر روی یک بیمار انجام شده است و برای تأیید اثربخشی این روش درمانی، به تحقیقات بیشتری با تعداد نمونه‌های بزرگتر نیاز است.

با این حال، این دستاورد، امیدی تازه را برای میلیون‌ها نفر مبتلا به دیابت در سراسر جهان به ارمغان آورده است.

نکات مهم:

  • این اولین بار در جهان بود که دیابت نوع ۲ با استفاده از سلول‌درمانی درمان شد.
  • این روش از سلول‌های خود بیمار برای بازسازی بافت جزایر لانگرهانس لوزالمعده استفاده می‌کند.
  • بیمار پس از ۱۱ هفته دیگر نیازی به انسولین خارجی نداشت و در عرض یک سال، نیازی به داروهای خوراکی نیز پیدا نکرد.
  • این تحقیقات هنوز در مراحل اولیه است و به مطالعات بیشتری با تعداد نمونه‌های بزرگتر نیاز دارد.
  • با این حال، این دستاورد، امیدی تازه را برای میلیون‌ها نفر مبتلا به دیابت در سراسر جهان به ارمغان آورده است.
نظرات
پربازدیدترین خبرها