۵ تکه بهشت کوهستانی؛ روستاهای زیبای اراک برای سفر تابستانه

از روستای میقان تا روستای پاکل؛ با زیباترین روستاهای کوهستانی اراک در این مطلب آشنا خواهید شد تا سفر تابستانه جذابی را شروع کنید.

شناسه خبر: ۴۰۵۱۷۲
5 تکه بهشت کوهستانی؛ روستاهای زیبای اراک برای سفر تابستانه

راهنماتو- اراک که فقط منطقه‌های صنعتی و دود و دم ناشی از کارخانه‌ها نیست. شهر را رها کنید و به سراغ روستاهای اطراف بروید. روستاهایی که در هر شهر تاریخ استان‌های متفاوت ایران را روایت میکنند. شاید تا پیش از مطالعه این مقاله، هرگز اراک را در برنامه‌های سفر خود جای نمی‌دادید، اما حالا فرصت آن رسیده که بیشتر با آن آشنا شده و در سفرهای خود تنوع ایجاد کنید. اما، در مورد اراک باید بدانید که این شهر جوانِ قاجاری ابتدا عراقِ عجم نامیده می‌شد و بعدتر ما آن را اراک صدا زدیم. این شهر در کوهپایه‌های زاگرس به وجود آمده است و آب و هوایی سرد و مرطوب در فصول سرد و گرم و خشک در فصول گرم دارد. با تمام این تفاسیر، نمی‌توان صنعتی بودن شهر اراک را از یاد برد، پس تنها راه چاره فرار به روستاهای اطراف آن است که در ادامه راهنماتو به شما معرفی می‌کند تا سفرهای یکی دو روزه جذابی در تابستان داشته باشید.

1

1) روستای میقان در اراک

به گزارش راهنماتو، یکی از باصفاترین روستاهای اراک که جاذبه‌های طبیعی بیشتری نسبت به سایر روستاهای آن دارد، روستای میقان است. دلیل اهمیت روستای میقان، تالاب میقان است که از رودخانه قره کهریز یا رود خشکه تغذیه می‌کند. اما این رودخانه در فصل تابستان تقریبا خشک است. نکته قابل توجه این است که قدمت این تالاب به دوره پالئوسن (65 تا 55 میلیون سال پیش) برمی‌گردد. بنابراین بی دلیل نیست که پرنده‌های مهاجر زیبایی برای این تالاب را مقصد خود در نظر بگیرند و با حضورشان جلوه‌ای خاص به روستای میقان ببخشند.

برای رفتن به روستای میقان در اراک باید به آدرس استان مرکزی، ۱۵ کیلومتری شمال شرقی اراک، مجاورت روستاهای راهزان، ده نمک و طرمزد مراجعه کنید.

1

2) روستای هزاوه در اراک

همواره زادگاه مردان و زنان بزرگ برای ما مورد توجه بوده، همواره دوست داریم بدانیم که برخی افراد همچون امیرکبیر در چه خاکی ریشه دارند؛ روستای هزاوه در اراک زادگاه امیرکبیر است. جدای از بحث تاریخی، روستای هزاوه را هزارآبه هم می‌نامند. ممکن است بپرسید چرا؟ چون چشمه‌های متعدد فصلی در آن وجود دارند که جذابیت آن را چندین برابر و طبیعت روستا را دلنشین کرده‌اند. حال، وقتی از بحث تاریخی و جاذبه طبیعی بگذریم باید به هنر معماری و بافت روستایی روستای هزاوه اشاره کنیم که ما را به قعر تاریخ با عطر و بویی نوستالژیک می‌برد. خانه‌های گلی، کوچه‌های شیب‌دار، ساختمان‌هایی که به شکل پلکانی گویی از کوه بالا می‌روند. بعلاوه، روستای هزاوه به انگورهای درجه یکش معروف است که می‌تواند یک سوغات بی‌نظیر برای ما باشد. همه این ها دلایلی هستند برای اینکه روستای هزاوه را یک روستای جذاب برای سفر تابستانه در اراک بدانیم.

برای رفتن به روستای هزاوه در اراک باید به 18 کیلومتری غرب اراک و 25 کیلومتری فرمهین بروید.

1

3) روستای سفیدخانی در اراک

روستاهای اطراف اراک پر هستند از غارهای عجیب و زیبا. این مساله باعث می‌شود بسیاری از گردشگرانی که روحیه‌ای جست‌وجوگر دارند به سمت این روستاها کشیده شوند. اما، یکی از مهم‌ترین روستاهای اراک روستای سفیدخانی است که به واسطه غار سفیدخانی و غارهای دیگرش شناخته شده است. جالب این است که اگر در تابستان هوس برف کنید، ممکن است در بخش‌هایی از این غار پیدایش کنید! در اطراف این کوه که در دامنه کوهی با همین نامه قرار گرفته، چشمه‌های زیبا و جوشانی مثل چشمه چپقلی اراک وجود دارد که طبیعت آن را زیبا و جذاب می‌کند. بعلاوه، جاذبه طبیعی عجیبی با نام دودکش جن نیز در نزدیکی غار سفیدخانی وجود دارد که جذابیت آن را برای ما چندین برابر می‌کند.

برای رفتن به روستای سفیدخانی در اراک بهتر است از جاده ملایر به سمت شازند خود را به روستای رباط میل برسانید تا از طریق آن به غار سفیدخانی و این روستا برسید.

1

4) روستای انجدان در اراک

یکی از روستاهای زیبای اراک که بدون شک روایت‌گر تاریخ است و جاذبه‌های تاریخی زیبایی دارد، روستای انجدان در اراک است. یکی از جذابیت‌های طبیعی این روستا که آن را با تاریخ پیوند می‌زند، غارهای متعددی است که در آن وجود دارد. جالب این است که این روستا محلی بوده برای اقامت امامان اسماعیلی. بنابراین از هزار سال پیش تا کنون، این روستا سرنوشت‌های متفاوتی را با چشم خود دیده. قبرهایی که در این روستا یافت شده، حکایت از تاریخ آن دارد. اما پس از حمله مغول‌ها به ایران، بسیاری از بناهای روستای انجدان که برخی آن را انکدان می‌خوانند آسیب دیده است. با این وجود می‌توان لحظاتی پر از خاطره را در این روستا رقم زد و تاریخ را در آن مرور کرد یا در دامنه کوه‌ها به دل غارهای جذابی سفر کرد که در آن وجود دارد.

برای رفتن به روستای انجدان در اراک باید ۳۷ کیلومتری شرق اراک مراجعه کنید.

1

5) روستای پاکل در اراک

یکی دیگر از روستاهای زیبای اراک که پر است از دشت‌هایی پر از گل‌های وحشی و روستایی با بافت قدیمی و حمام نمره روستای پاکل در شازند اراک است. دلیل اهمیت این روستا، وجود پیست اسکی پاکل در آن است که تجهیزات و امکاناتی مناسب دارد. علاوه بر این، مزارع بزرگ و زیبای این روستا باعث می‌شوند که حس کنیم در جهان کارتون‌های دهه 60 و 70 هستیم. همه چیز زیبا است و هیچ چیز اغراق آمیز نیست.

برای رفتن به روستای پاکل در اراک باید به ۲۵ کیلومتری شهر شازند و ۵۵ کیلومتری اراک مراجعه کنید.

نظرات
پربازدیدترین خبرها