خرید تلویزیون بدون دردسر: 10 نکته کلیدی که هر خریدار باید بداند!

  • راضیه میرزاحیدری راضیه میرزاحیدری
  • ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 5.4 دقیقه

برترین ها نوشت: شاید بتوان گفت امروزه خرید تلویزیون کمی دشوار شده است، زیرا مدل‌ها و انواع بسیار مختلفی از این وسیلۀ خانگی در بازار وجود دارد. به همین خاطر تصمیم گرفتیم۱۰ نکته طلایی که قبل از خرید تلویزیون باید بدانید را برای شما به طور کامل توضیح دهیم تا انتخاب تلویزیون برای شما کمی راحت‌تر شود و بتوانید یک تلویزیون متناسب با نیاز خودتان تهیه کنید. برای آن که این ده نکات را دریابید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

10  نکته طلایی که قبل از خرید تلویزیون باید بدانید، کدام‌ها هستند؟

10  نکته طلایی که قبل از خرید تلویزیون باید بدانید به شما کمک می‌کند تا یک تلویزیون مناسب برای خود خریداری کنید. در ادامۀ این مطلب قصد داریم در رابطه با این نکات توضیحاتی را در اختیار شما قرار دهیم تا شما با دیدی بازتر اقدام به خرید کنید.

1 - دوست دارید با چه کیفیت تلویزیون تماشا کنید؟

پاسخ این پرسش کاملاً مشخص است، همۀ افراد دوست دارند با بالاترین کیفیت به تماشای فیلم، سریال، فوتبال یا غیره بپردازند. تلویزیون‌هایی که امروزه در بازار به فروش می‌رسند، معمولاً دارای کیفیت تصویر HD، Full HD، 4K  یا K8 هستند. همان طور که می‌دانید کیفیت تصویر با افزایش پیکسل‌های صفحۀ نمایش افزایش می‌یابد، کیفیت‌های ذکر شده از راست به چپ به ترتیب از پیکسل‌های بیشتری پشتیبانی کرده و در نتیجه کیفیت تصویر بالاتری را به مخاطب خود ارائه می‌دهند. با افزایش کیفیت تصویر تلویزیون قیمت تمام شدۀ آن نیز افزایش می‌یابد.

2 – ابعاد تلویزیون خود را انتخاب کنید

یکی از 10  نکته طلایی که قبل از خرید تلویزیون باید بدانید و به آن توجه کنید، اندازۀ صفحۀ نمایشگر تلویزیون است. برای آن که بتوانید یک تلویزیون با سایز مناسب خریداری کنید، باید به چند نکته مهم توجه کنید، در ادامه به این نکات خواهیم پرداخت:

·    محل قرار گیری: ابتدا باید محل قرارگیری تلویزیون را مشخص کنید. برای مثال اگر قصد خرید یک تلویزیون برای اتاق خواب را دارید باید سایز 43 اینچ را انتخاب کنید. پرفروش‌ترین تلویزیون‌ها از نظر ابعاد 50 و 55 اینچ بوده که معمولاً برای خانه‌هایی با متراژ متوسط مناسب هستند.

·    تعداد اعضای خانواده: تعداد افرادی که می‌خواهند به طور همزمان تلویزیون نگاه کنند نیز برای انتخاب سایز تلویزیون مهم است. برای مثال یک تلویزیون 42 اینچ برای تماشای همزمان 5 نفر چندان مناسب نیست.

·    فاصلۀ تلویزیون تا محل نشستن افراد: این موضوع نیز باید در انتخاب تلویزیون در نظر گرفته شود؛ زیرا اگر تلویزیون در فاصلۀ کمی با افراد قرار بگیرد و سایز آن نیز بسیار بزرگ باشد، می‌تواند به چشمان افراد آسیب وارد کند.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که ابعاد تلویزیون را براساس قطر آن مشخص می‌کنند و در این اندازه گیری اندازۀ اضلاع تلویزیون در نظر گرفته نمی‌شود.

3 - نوع صفحه نمایش تلویزیون

با انتخاب نوع صفحۀ نمایش تلویزیون در واقع کیفیت تصویر تلویزیون خود را نیز انتخاب می‌کنید. امروزه تلویزیون‌ها با صفحه نمایشگرهای بسیار متنوعی در بازار وجود دارند اما آیا همۀ آن‌ها مناسب خرید هستند؟ برای پاسخ به این پرسش باید بگوییم که هر کدام از این صفحه نمایشگرها مزیت‌های خود را داشته و باید با در نظر گرفتن این مزیت‌ها اقدام به خرید ییکی از آن‌ها کنید.

به طور کلی صفحۀ نمایشگر تلویزیون‌ها به سه دستۀ LED، QLED و OLED تقسیم می‌شوند. تلویزیون‌های LED در واقع همان تلویزیون‌های LCD هستند که از منبع نوری متفاوتی استفاده می‌کنند. فناوری QLED نیز تکنولوژی نمایشگرهای LED را بهبود بخشیده و توانسته تصاویری با کیفیت و وضوح بیشتر ارائه دهد. آخرین تکنولوژی صفحۀ نمایشگر تلویزیون‌ها، OLED نام دارد که می‌توان گفت بهترین نوع موجود در بازار است. کمپانی سونی در حال حاضر تلویزیون‌هایی با این تکنولوژی تولید و به بازار عرضه می‌کند. به همین دلیل است که  تلویزیون سونی از محبوبیت خاصی در بین مردم برخوردار است.

4 – پنل تلویزیون

تلویزیون‌های موجود در بازار از یکی از دو پنل IPS  یا  VA برخوردار هستند که این فاکتور را نیز باید با توجه به محل قرارگیری تلویزیون انتخاب کنید.

پنل IPS  مناسب محیط‌های روشن و پنل VA مناسب محیط‌هایی با نور کم‌تر هستند. همچنین پنل‌های VA دارای زاویه دید محدودتری بوده و بیشتر مناسب تماشا از زاویه روبرو می‌باشند.

5 – درگاه های تلویزیون یک موضوع بسیار مهم است!

شاید در درجۀ اول اتصالات و درگاه‌های مختلف تلویزیون به عنوان ۱۰  نکته طلایی که قبل از خرید تلویزیون باید بدانید، برایتان اهمیت نداشته باشد اما بعد از خریداری کردن واستفاده از تلویزیون متوجه اهمیت این نکته خواهید شد. دقت کنید که تلویزیونی که خریداری می‌کنید حداقل سه پورت HDMI داشته باشد، زیرا این ورودی‌ها برای اتصال دستگاه‌های مختلف مانند لپ تاپ، کنسول بازی و بسیاری از لوازم دیگر کاربرد دارند.

6 – کیفیت صدا

یکی دیگر از 10  نکته طلایی که قبل از خرید تلویزیون باید بدانید و به آن توجه کنید، کیفیت صدای تلویزیون است؛ زیرا با باریک شدن تلویزیون‌ها امکان به کارگیری بلندگوهای بزرگ در آن‌ها وجود ندارد؛ بنابراین حتماً با مراجعه به یک نمایندگی سونی کیفیت صدای مدل مورد نظر خود را بررسی کرده  و سپس اقدام به خرید نمایید.

7 – امکانات هوشمند

با توجه به پیشرفت‌های دنیای امروز، داشتن یک تلویزیون هوشمند نیاز هر خانه‌ای است؛ بنابراین در هنگام خرید تلویزیون حتماً به این موضوع توجه کنید که تلویزیون از یک سیستم عامل پشتیبانی کند تا شما از امکانات هوشمند تلویزیون مانند پخش آنلاین فیلم‌ و سریال، وب گردی و غیره بهره‌مند شوید.

8 – فناوری HDR

HDR یا High Dynamic Range یک فناوری برای بهبود تصویر در نمایشگرها است. در واقع این فناوری به معنای افزایش دامنۀ داینامیک تصاویر است. با برخورداری از این تکنولوژی وضوح و عمق تصویر ارائه شده افزایش یافته و شما می‌توانید تصاویر را با جزئیات بیشتر و رنگ‌های زنده‌تری مشاهده کنید.

9 – رفرش ریت

این نکته مخصوص افرادی است که قصد دارند از تلویزیون خود برای بازی کردن حرفه‌ای استفاده کنند. البته که این موضوع به طور کلی از اهمیت بالایی برخوردار است اما در هنگام بازی بیشتر مورد توجه افراد قرار می‌گیرد. منظور از این ویژگی تعداد دفعاتی است که یک تصویر در مدت زمان یک ثانیه رفرش می‌شود. هرچقدر رفرش ریت یک تلویزیون بالاتر باشد تاری و لرزش تصویر در هنگام پخش تصاویر سریع کم‌تر خواهد شد.

10 – گارانتی و خدمات پس از فروش

این موضوع نیز به اندازۀ موارد ذکر شدۀ دیگر دارای اهمیت است؛ بنابراین قبل از خرید مطمئن شوید که فروشگاه یک نمایندگی مجاز است. به عنوان مثال برای خرید محصولات سونی حتما باید به نمایندگی سونی مراجعه کنید تا بعد از خرید خود بتوانید از خدمات پس از فروش و گارانتی محصول بهره‌مند شوید.

راضیه میرزاحیدری
راضیه میرزاحیدری

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها