تیغ‌های دو سر: ۶ عبارتی که هم تعریف به نظر می‌رسند و هم تحقیر!

این عبارت کلیشه‌های سنی را برجسته می‌کند و می‌تواند بی‌ادبی یا تحقیر تلقی شود.

شناسه خبر: ۴۰۶۸۹۳
تیغ‌های دو سر: 6 عبارتی که هم تعریف به نظر می‌رسند و هم تحقیر!

راهنماتو- جهان گفت‌وگو گاهی اوقات می‌تواند مانند میدان مین باشد. به خصوص وقتی صحبت از عباراتی به میان می آید که در سطح شیرین و دوست‌داشتنی هستند اما درواقع پر از تحقیر و تمسخرند. همان عباراتی که هرچند با لبخند بیان می‌شوند اما می‌توانند احساس تحقیر و سوء تفاهم ایجاد کنند.

به گزارش راهنماتو، در این مقاله ما به این عبارات فریبنده می‌پردازیم که در ظاهر دوستانه به نظر می‌رسند اما در باطن حامل نوعی تحقیر پنهان هستند.

1.خیلی شجاعی

این عبارت یک تعریف و تمجید کلاسیک و دوپهلو است که همه‌مان در برهه‌ای از زندگی با آن مواجه شده‌ایم. این عبارت در برخی بافت‌ها حقیقتا می‌تواند تعریف باشد. اما بگذارید لایه‌ها را کنار بزنیم. چیزی که اغلب به آن اشاره دارد این است که چیزی در مورد شما یا وضعیت‌تان وجود دارد که نیازمند شجاعت غیرعادی برای مقابله است.

ممکن است با لبخند و دستی روی شانه گفته شود، اما پیام پنهان آن واضح است: چیزی «متفاوت» یا «چالش برانگیز» درباره شما وجود دارد که من، به عنوان گوینده، از آن خبر دارم اما این موضعیت لزوما مثبت نیست. این عبارت در فردی که آن را دریافت می‌کند اغلب حس تنهایی و انزوا ایجاد می‌کند. یادتان باشد که تحسین واقعی گرم و صادقانه است و هرگز به همراه تحقیر نیست.

2.نسبت به سن‌ات عالی موندی

آیا این عبارت واقعا تعریف است؟ در ظاهر چنین به نظر می‌رسد. اما نگاهی دقیق‌تر بیندازیم. پیام پنهان آن است که این شخص نباید با توجه به سن‌اش انقدر خوب به نظر برسد. این عبارت کلیشه‌های سنی را برجسته می‌کند و می‌تواند بی‌ادبی یا تحقیر تلقی شود. مثل این است که بگویید: «تو پیری اما ظاهرت اینو نشون نمیده!» بعضی‌ها ممکن است این عبارت را تعریف تلقی کنند اما از نظر بقیه این عبارت مثل تعریف دوپهلو است که سن‌شان بدون هیچ دلیلی برجسته می‌شود و مورد توجه قرار می‌گیرد. دفعه بعد بی‌خیال بخش «سن شوید» و فقط بگویید: «خیلی زیبا هستید!»

2

3.من فقط رک‌ام

این عبارت اغلب به مثابه سپری برای توجیه کردن نظرات برخورنده و آسیب‌زا استفاده می‌شود. گوینده پشت نقاب «صداقت» خودش را پنهان می‌کند و به شما می‌قبولاند که نکته‌اش صرفا به خاطر خود شماست و به شما لطف می‌کند که بدون آنکه خواسته باشید، راهنمایی‌تان می‌کند. اما بگذارید روراست باشیم: صداقت حقیقی یعنی گشودگی اما به معنای درایت و ملاحظه کاری هم هست. روراستی ارتباطی به استفاده از کلمات تحقیرکننده تحت لوای حقیقت‌گویی ندارد. دفعه بعد که در آستانه گفتن این عبارت بودید، مکث کنید. به نیت‌تان توجه کنید. آیا حقیقتا از لباس صداقت برای تحقیر و تیکه‌پرانی استفاده نمی‌کنید؟

3.حداقل سعی‌اتو کردی

این عبارت می‌تواند نیش‌زننده باشد. اغلب هم با لبخندی دلسوزانه گفته می‌شود، گویی که این لبخند می‌تواند کام فرد شکست‌خورده را شیرین کند. اما این عبارت تلاش واقعی فرد برای به دست آوردن هر چه می‌خواسته را نادیده می‌گیرد. این عبارت درواقع می‌گوید، هرچند که موفق نشدید، اشکالی ندارد چون واقعا کسی از شما انتظار نداشت که مقام اول را کسب کنید. این عبارت حقیقتا می‌تواند تحقیرکننده باشد، انگار که تلاش‌های شما از اول محکوم به شکست بودند.

اینشتین یکبار گفته است: «شکست نمی‌خورید مگر آنکه از تلاش دست بردارید.» این عبارت یادآوری می‌کند که تلاش‌های ما ورای نتیجه، شایسته توجه و احترام هستند نه تعریف‌های دوپهلو و کنایی.

5.زیادی حساسی

وقتی به کسی می‌گویید بیش از حد نمایشی و نامناسب رفتار یا واکنش نشان می‌دهد تا درواقع او را تحقیر کنید. درواقع وقتی روی کسی برچسب «احساساتی» می‌زنید، نه تنها احساس‌اش را معتبر نمی‌شناسید، بلکه می‌گویید این احساس اصلا پذیرفته نیست یا برای موقعیت زیادی است. درواقع به شکلی ظریف می‌گویید: «احساس تو مهم نیست.»

آدم‌ها آنچه را گفتید را فراموش می‌کنند، آدم‌ها آنچه انجام دادید را فراموش می‌کنند اما هرگز فراموش نمی‌کنند که باعث شدید چه احساسی پیدا کنند.

این نقل قول از مایا آنجلو را فراموش نکنید:

«من آموخته‌ام که آدم‌ها آنچه گفته‌اید را فراموش می‌کنند، ممکن است که کاری را که کرده‌اید را نیز فراموش کنند اما هرگز فراموش نمی‌کنند که چگونه احساسی به آن‌ها دادید.»

یادتان باشد که کلمات قدرت دارند. شاید سعی کنید که تن یک عبارت نیش‌دار لباسی شیرین بپوشانید، اما همیشه شفافیت و صداقت بهترین راه است. همیشه همان حرفی را بزنید که منظورتان است.

نظرات
پربازدیدترین خبرها