آیا شما هم به این ۷ نگرانی رایج افراد ناموفق مبتلا هستید؟

روان‌شناسی می‌گوید که ترس یک انگیزه‌دهنده قدرتمند است اما وقتی نوبت به ترس از شکست می‌رسد، دقیقا عکس این قضیه صادق است.

شناسه خبر: ۴۰۷۶۷۷
آیا شما هم به این 7 نگرانی رایج افراد ناموفق مبتلا هستید؟

راهنماتو- آدم‌های موفق و ناموفق تفاوت زیادی با هم دارند. فاصله بین دو وضعیت در نگرانی است. آدم‌های ناموفق در چرخه نگرانی و اضطراب گیر میفتند و تمرکزشان روی چیزهایی است که آن‌ها را عقب نگه می‌دارد.

به گزارش راهنماتو، آن‌ها اجازه می‌دهند که نگرانی‌هایشان مسیرشان را مشخص کند که باعث می‌شود به جای پیشرفت کردن درجا بزنند. موضوع این است که چه نگرانی‌هایی آن‌ها را عقب نگه می‌دارد. در این مقاله با راهنماتو همراه باشید تا این نگرانی‌ها را با شما در میان بگذاریم:

1.ترس از شکست

روان‌شناسی می‌گوید که ترس یک انگیزه‌دهنده قدرتمند است اما وقتی نوبت به ترس از شکست می‌رسد، دقیقا عکس این قضیه صادق است. ترس از شکست به اهمال‌کاری، کمال‌طلبی و نهایتا ایستایی منجر می‌شود.

این افراد ساعات طولانی نگران نتایج احتمالی منفی رفتارشان هستند. آنقدر نگران می‌شوند که اغلب به دلیل ترس از شکست به بی‌عملی می‌رسند. اما نکته‌ای هست: شکست بخش ضروری رشد و موفقیت است. هر انسان موفقی که می‌شناسید، احتمالا بارها قبل از رسیدن به فرمول پیروزی، شکست خورده است. آدم‌های ناموفق از شکست می‌ترسند، آنقدر زیاد که هیچ تلاشی برای موفق شدن نمی‌کنند.

2.مقایسه خود با دیگران

انسان‌های نگران اغلب مدام خودشان را با دیگران مقایسه می‌کنند. خودشان را با آدم‌هایی که احساس می‌کنند از خودشان موفق‌تر است مقایسه می‌کنند. این مقایسه سبب می‌شود که خودشان را ناکافی بدانند و دچار خود-تردیدی شوند. این امر مانع از پیشرفت آن‌ها می‌شود. حقیقت آن است که هر فردی مسیر موفقیت خودش را دارد، او با سرعت مشخص خودش حرکت می‌کند و مهارت‌های خاص خودش را دارد. به جای آنکه خودتان را با دیگران مقایسه کنید باید به رشد و توسعه فردی‌تان فکر کنید.

3.روی خطاهای گذشته تأکید می‌کنند

تمرکز روی خطاها و شکست‌های گذشته سبب انسداد جاده‌ای می‌شود که به سمت موفقیت طی می‌شود. درحقیقت، مطالعات نشان‌ داده‌اند افرادی که مدام خطاهای گذشته‌شان را نشخوار می‌کنند بیش‌تر مستعد افسردگی و اضطراب هستند. افرادی که مدام موفقیت به دست می‌آورند از خطاهایشان یاد می‌گیرند. آن‌ها روی ایرادات تمرکز می‌کنند، روی فرایندی که طی شده فکر می‌کنند، از این اشتباهات یاد می‌گیرند و از این اشتباهات می‌گذرند. آن‌ها درک می‌کنند که نمی‌توانند گذشته را تغییر دهند و نمی‌گذارند که گذشته آینده را تعیین کند.

4.نیاز به تأیید

نیاز به تأیید از منابع متعدد ناشی می‌شود که شامل هنجارهای اجتماعی، فشار همآلان یا حتی انتظارات خانوادگی می‌شود. اما این امر باعث می‌شود افراد به جای آنکه تصمیمات را مبتنی بر تفکر و نیازهای خودشان بگیرند، تصمیمات‌شان را مبتنی بر آنچه که فکر می‌کنند دیگران تأیید خواهند کرد، بگیرند.

جستجوی دائمی برای تأییدات بیرونی باعث تخلیه انرژی فرد می‌شود و به نارضایتی و پشیمانی می‌انجامد. این امر به خصوص، از رشد فردی ممانعت می‌کند و مانع از آن می‌شود که افراد بتوانند ظرفیت حقیقی‌شان را کشف کنند.

آدم‌های موفق اهمیت باورهای فردی و اعتماد به تصمیمات خود را درک می‌کنند. آن‌ها تشخیص می‌دهند که همه را نمی‌توانند راضی نگه دارند و به جای آن روی اهداف و ارزش‌های حقیقی‌شان تمرکز می‌کنند.

5.فقدان خود-ارزشمندی

یکی از غم‌انگیزترین موارد در زندگی آن است که افراد به ارزشمندی خودشان معتقد نیستند و این ویژگی آدم‌ها ناموفق است. آن‌ها نگرانند به اندازه خوب، به اندازه کافی باهوش و به اندازه کافی برای تحقق توانمندی‌هایشان خوب نیستند.

فقدان احساس خود-ارزشمندی به طریق مختلف خودش را نشان می‌دهد. فرد ممکن است که اشتیاقی به پذیرش چالش‌های تازه نداشته باشند چون می‌ترسند که نتوانند به موفقیت دست پیدا کنند. این امر ممکن است ناشی از تمایل آن‌ها به سکون و ماندن در منطقه امن باشد. یا شاید فرد تصور کند که استحقاق موفقیت بیش‌تر را ندارد بنابراین هیچ تلاش مضاعفی برای رسیدن به موفقیت انجام نمی‌دهد.

مهم است به یاد داشته باشیم که همه ما ارزش‌های ذاتی داریم که این ارزش‌ها صرفا ناشی از انسان بودن‌مان بدون هیچ ویژگی‌ اضافه‌ای است. شناخت و باور به ارزش‌های خودمان نخستین قدم برای رسیدن به رویاهایمان است.

3

6.ترس از ناشناخته‌ها

تغییر ترسناک است، به خصوص اگر شامل قدم گذاشتن به مناطق ناشناخته باشد. تغییر شغل، تغییر محل زندگی، تغییر سبک زندگی و امثالهم می‌توانند ترسناک باشند. افراد ناموفق اغلب اجازه می‌دهند که ترس از ناشناخته‌ها از تغییرات ضروری در زندگی آن‌ها پیشگیری کند. آن‌ها ترجیح می‌دهند به آنچه برایشان آشناست بچسبند، حتی اگر این وضعیت برایشان رضایت‌بخش نباشد یا به اهدافی که می‌خواهند نرسند.

اما نکته‌ای هست: زندگی پر از ابهامات است و همین است که زندگی را هیجان‌انگیز و ارزشمند می‌کند. هر تجربه جدید، هر خطری که پذیرفته می‌شود و هر تغییری که صورت می‌گیرد، فرصت‌های ارزشمند و یادگیری‌های تازه با خودش می‌آورد.

کلیدش آن است که ناشناخته‌ها به مثابه منابع ترس نبینیم بلکه به مثابه فرصتی برای کشف امکان‌های تازه ببینیم. اگر زاویه نگاه را تغییر دهید، متوجه درجا زدن در یک موقعیت و حرکت رو به جلو به سمت موفقیت می‌شوید.

7.منفی‌گرایی

این آخرین نکته است اما به اندازه موارد قبلی اهمیت دارد. افرادی که نمی‌توانند به موفقیت دست پیدا کنند اغلب روی ابعاد منفی یک موقعیت تمرکز می‌کنند و انتظار دارند که درنهایت به نتایج منفی برسند. دیدگاه منفی برای این افراد رضایت‌بخش است. آن‌ها انتظار بدترین نتایج را دارند و ممکن است که به طریقی عمل کنند و همان نتایج منفی برایشان پیش بیاید.

در عوض افراد موفق ذهنیت مثبت پرورش می‌دهند. آن‌ها درک می‌کنند که زندگی همیشه عادلانه نیست و نگهداشتن نگرش مثبت باعث غلبه بر چالش‌ها و حرکت رو به جلو می‌شود. آن‌ها انتخاب می‌کنند که از شرایط سخت به عنوان فرصت‌هایی برای رشد ببیند، شکست‌ها را موقتی و موفقیت را قبل دسترسی می‌بینند. این نگرش مثبت به تاب‌آوری، اراده قوی و نهایتا موفقیت منجر می‌شود.

نظرات
پربازدیدترین خبرها