چگونه بهترین ماشین لباسشویی و ظرفشویی را بخریم؟ | چند ترفند برای مدیریت مصرف برق ماشین‌ ظرفشویی

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 5.7 دقیقه

سال‌هاست که ماشین‌های لباسشویی و ظرفشویی به یار همیشگی انسان در انجام امور منزل تبدیل شده‌اند. اما استفاده از این وسایل برقی، هزینه‌ای را نیز به دنبال دارد. مصرف برق این دستگاه‌ها، یکی از مهم‌ترین عوامل در افزایش هزینه‌های قبوض برق است.

ماشین لباس‌شویی

 همشهری آنلاین نوشت: در این گزارش، به بررسی میزان مصرف برق ماشین‌های لباسشویی و ظرفشویی و راهکارهایی برای کاهش این مصرف می‌پردازیم. با آگاهی از این نکات، می‌توانید مصرف برق این وسایل را به طور چشمگیری کاهش داده و در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

شست‌وشو با برق چقدر هزینه دارد؟

ماشین‌های لباسشویی و ظرفشویی این روزها به وسایلی ضروری در منزل خانوارهای شهری تبدیل شده‌اند، اما اگر گزینه نامناسبی را هنگام خرید انتخاب کنید و به میزان مصرف برق ماشین لباسشویی و ظرفشویی خود توجهی نداشته باشید، احتمالا در انتهای هر ماه باید هزینه قابل‌توجهی را بابت تاوان این اشتباه بپردازید. طبق آمارها متوسط مصرف برق ماشین لباسشویی بین ۴۰۰ تا ۱۴۰۰ وات در ساعت است.

میزان مصرف برق ماشین ظرفشویی هم به‌طور معمول ۱۴۰۰ وات است؛ البته طبیعتا هرچه ماشین ظرفشویی بزرگ‌تر و پیشرفته‌تر بوده و امکانات بیشتری داشته باشد، میزان مصرف برق آن نیز بیشتر می‌شود.

عوامل مؤثر بر مصرف برق لباسشویی

مهم‌ترین مولفه‌های مؤثر بر میزان مصرف برق ماشین لباسشویی عبارتند از:

گرید میزان مصرف برق ماشین لباسشویی، تعداد دفعات استفاده از ماشین لباسشویی در طول هفته، میزان وات مصرفی ماشین لباسشویی، عمر ماشین لباسشویی.

مصرف لباسشویی در چه مرحله‌ای از کار بیشتر است؟

بیشتر ماشین‌های لباسشویی برای انجام کارهایی مانند بارگیری، شست‌وشو، تخلیه وخشک کردن لباس‌ها از برق زیادی استفاده نمی‌کنند؛ به‌طوری که فقط ۱۰ درصد برق مصرفی برای شستن لباس در لباسشویی مصرف می‌شود.

۹۰ درصد برق مصرفی برای شستن لباس‌ها برای گرم کردن آب مصرف می‌شود. سایر ویژگی‌های ماشین لباسشویی مانند شیر آب، پمپ تخلیه و کنترل‌ها برق کمی مصرف می‌کنند.

یک ماشین لباسشویی کمتر از ۲۵۰ وات برق در هر بار مصرف می‌کند. اگر هفته‌ای ۶ بار از لباسشویی خود استفاده می‌کنید، مصرف انرژی ماشین لباسشویی از نظر قبض برق هزینه زیادی نخواهد داشت.

لباسشویی چقدر برق مصرف می‌کند؟

در ماشین‌های لباسشویی‌ جدید و به‌روز اگر در هفته ۳ بار از این وسیله استفاده کنید، بیش از ۱۰۰ کیلووات برق در یک سال مصرف می‌شود. میزان مصرف انرژی ماشین‌های لباسشویی‌ قدیمی، برای ۳ بار استفاده در هفته سالانه تا ۲۰۰ کیلو وات، یعنی دوبرابر مصرف برق مدل‌های جدیدتر است؛ برای همین حین خرید ماشین لباسشویی باید به بررسی میزان مصرف انرژی آن توجه کنید که فیش برق‌تان نجومی صادر نشود.

نکات مهم در خرید ماشین‌های لباسشویی

ماشین‌های لباسشویی موجود در کشور سالانه بیش از ۱۸۰۰ گیگاوات ساعت انرژی الکتریکی استفاده می‌کنند. بر همین اساس توجه به برچسب مصرف انرژی هنگام خرید ماشین لباسشویی و انتخاب دستگاهی با رتبه بالاتر موجب کاهش هزینه‌های برق مصرفی در خانوارها می‌شود. در نتیجه لازم است در زمان خرید ماشین لباسشویی دستگاهی را انتخاب کنید که ضمن داشتن علامت استاندارد و برچسب انرژی، دارای کمترین مصرف انرژی در بین مدل‌های مشابه باشد.

هنگام خرید ماشین لباسشویی دقت کنید که هر ۳ رتبه «مصرف انرژی»، «پاک‌کنندگی» و «خشک‌کنندگی» آن دارای بازده مطلوبی باشد. برچسب انرژی از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده ۳ قسمت اولیه این برچسب که در تمامی وسایل انرژی‌بر خانگی مشترک دیده شده به‌ترتیب نمایانگر علامت تجاری شرکت سازنده، نام شرکت سازنده و مدل دستگاه‌ است.

این ۴ وسیله‌ را با ماشین لباسشویی بشویید

قسمت چهارم برچسب مصرف انرژی به وسیله ۷حرف لاتین از A تا G و ۷ رنگ از سبز تا قرمز مشخص شده که هریک از حروف و رنگ‌ها معرف درجه‌ای از مصرف انرژی دستگاه هستند.

حرف A و رنگ سبز پررنگ نشانگر کمترین مصرف انرژی و حرف G و رنگ قرمز نشانگر بیشترین مصرف انرژی دستگاه است. ردیف سوم نمایانگر مصرف انرژی دستگاه و ردیف‌های چهارم و پنجم در ماشین لباسشویی نشانگر رتبه قدرت پاک‌کنندگی و رتبه قدرت خشک‌کن دستگاه است. ۲ ردیف پایانی نیز ظرفیت دستگاه و میزان مصرف آب را نشان می‌دهد.

نحوه محاسبه برق مصرفی ماشین‌های لباسشویی

نحوه محاسبه برق مصرفی ماشین لباسشویی طبق مراحل زیر است:

در پشت تمام ماشین‌های لباسشویی یک برچسب نقره‌ای درج شده است. با مطالعه این برچسب می‌توانید میزان مصرف برق ماشین لباسشویی را برحسب وات مشاهده کنید؛ برای مثال اگر مصرف برق ماشین لباسشویی شما ۱۳۰۰ وات در ساعت است، باید آن‌ را بر ۱۰۰۰ تقسیم کنید تا واحد آن را به کیلووات در ساعت تبدیل کنید که به عدد ۱.۳ کیلووات در ساعت خواهید رسید؛ یعنی ماشین لباسشویی شما در هر ساعت به میزان ۱.۳ کیلووات مصرف برق دارد.

ماشین‌ ظرفشویی چقدر برق مصرف می‌کند؟

میزان مصرف برق ماشین‌های ظرفشویی به فاکتورهای زیادی بستگی دارد، ولی به هرحال این وسیله را باید جزو وسایل نسبتا پرمصرف محسوب کرد. معادل ۸۵ درصد از سهم مصرف انرژی ماشین‌های ظرفشویی مربوط به عملکرد گرمکن‌شان است. گرمکن این دستگاه ۸۴ درصد از کل مقدار انرژی برحسب وات را مصرف می‌کند.

همینطور موتور ۱۴ درصد کل مقدار انرژی برحسب وات را مصرف می‌کند و ۲ درصد باقیمانده هم مربوط به پمپ است؛ به‌عنوان مثال برای یک ماشین ظرفشویی که ۱۴۰۰ وات انرژی مصرف می‌کند، ۱۱۰۰ وات مربوط به گرمکن، ۲۶۵ وات مربوط به موتور و ۳۵ وات باقیمانده از انرژی کلی صرف پمپ می‌شود. به‌طور میانگین ‌میزان مصرف برق ماشین ظرفشویی به وات در هر چرخه شست‌وشو ۱.۱۷ کیلووات بر ساعت است که این مقدار برای یک‌ماه و یک سال به‌ترتیب ۲۰.۹۸ و ۲۵۱.۸۱ کیلووات بر ساعت برق خواهد بود.

به این ترتیب مصرف انرژی این دستگاه به‌طور میانگین ۱.۷ کیلووات بر ساعت در هر بار استفاده است. می‌توان نتیجه گرفت که این دستگاه مصرف انرژی نسبتا بالایی دارد و تعداد معدودی از وسایل هستند که کمتر انرژی مصرف می‌کنند.

چند ترفند برای مدیریت مصرف برق ماشین‌ظرفشویی

قبل از اینکه ماشین ظرفشویی خود را روشن کنید، مطمئن شوید تمام ظروف کثیف را جمع‌آوری کرده‌اید. این کار علاوه‌بر کاهش تعداد چرخه‌های استفاده از ماشین ظرفشویی موجب کاهش میزان مصرف برق ماشین ظرفشویی شما نیز می‌شود.

ماشین ظرفشویی را بیش‌ازحد پر از ظروف نکنید؛ زیرا آب برای شست‌وشوی مؤثر نیازمند فضای کافی است در غیراین‌صورت در عملکرد دستگاه اختلال ایجاد می‌شود.

به‌محض اتمام شستن ظروف و زمانی که ظرف‌ها هنوز داغ هستند، بهتر است کمی در ماشین ظرفشویی را باز کنید. این کار علاوه‌بر تسریع در تبخیر آب داغ، موجب کاهش استفاده از خشک‌کن و در نهایت کاهش مصرف انرژی ماشین ظرفشویی می‌شود.

ماشین ظرفشویی خود را به‌طور منظم و با دقت تمیز کنید. وجود ذرات غذا و ذرات باقیمانده در دستگاه می‌تواند موجب کاهش کارایی دستگاه شما شود.

در ساعات اوج مصرف یا در روزهای گرم تابستان از این دستگاه استفاده نکنید؛ زیرا گرمای هوا موجب افزایش گرمای حاصل از دستگاه و در نهایت اختلال در سیستم تهویه‌مطبوع ماشین ظرفشویی می‌شود که نتیجه آن افزایش میزان مصرف برق ماشین‌ ظرفشویی خواهد بود.

هرچند که مصرف انرژی این دستگاه و هدررفت آب در مقابل شستن با دست کمتر است، اما در برخی مواقع که ظروف کم هستند، می‌توانید برای کاهش میزان مصرف برق ماشین ظرفشویی از روش دستی استفاده کنید.

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها