۸ نشانه یک «دزد انرژی» و روش‌ خلاصی از آن

دزدان انرژی به کسانی اطلاق می‌شود که سرزندگی و اشتیاق شما را اغلب بدون آنکه خودتان متوجه باشید، از شما سلب می‌کنند.

شناسه خبر: ۴۰۵۸۶۹
8 نشانه یک «دزد انرژی» و روش‌ خلاصی از آن

راهنماتو- بین دو نفر که یکی منبع قدرت و دیگری دزد انرژی است، تفاوت فاحشی وجود دارد. دزدان انرژی به کسانی اطلاق می‌شود که سرزندگی و اشتیاق شما را اغلب بدون آنکه خودتان متوجه باشید، از شما سلب می‌کنند. این مقاله به شما کمک می‌کند، خودتان را در برابر این شخصیت‌ها محافظت کنید.

به گزارش راهنماتو ، درک نشانه‌ دزدان انرژی نخستین خط دفاعی شماست. افراد باهوش می‌دانند که راهبردهای مشخصی وجود دارد که می‌توانند به کمک آن خون‌آشام‌های انرژی را شناسایی کنند. در این مقاله برخی از این راهبردها را با شما در میان می‌گذاریم.

1.نشانه‌ها را شناسایی کنید

نخستین گام در مبارزه با دشمن، شناسایی اوست. اما وقتی نوبت به دزدان انرژی می‌رسد، شناسایی آن‌ها کار دشواری است. دزدان انرژی خیلی زیرپوستی عمل می‌کنند. آن‌ها همیشه آن شخصیت‌های پر سروصدایی نیستند که تصور می‌کنیم. درحقیقت، آن‌ها هر فردی، از دوست، اعضای خانواده، همکار یا حتی غریبه‌ای در یک مهمانی، می‌توانند باشند. کلید شناسایی این افراد در درک الگوهای رفتاری آن‌ها نهفته است. دزدان انرژی اغلب مهارتی وصف‌ناپذیر در تغییر تمرکز گفت‌وگو بروی خودشان دارند. آن‌ها مدام حرف شما را قطع می‌کنند، موفقیت‌های شما را حقیر می‌شمارند و هیچ ارزشی برای احساسات شما قائل نیستند. توجه به این نشانه‌ها ضروری است. یادتان باشد قرار نیست که تبدیل به فردی پارانویید و شکاک شوید. قرار است که آگاهانه رفتار کنید و از انرژی‌تان محافظت کنید.

2.از تجربه‌های شخصی یاد بگیرید

وقتی دوستی دارید که گفت‌وگوی‌تان فقط حول مشکلات، چالش‌ها و زندگی او می‌چرخد و در موقعیت‌های نامناسب با شما تماس می‌گیرد و انتظار دارد که همواره گوش شنوای او باشید، یعنی با یک تخلیه‌کننده انرژی طرف هستید. این افراد، نوبت که به شما می‌رسد، موضوع را دوباره به نفع خودشان تغییر می‌دهند یا اصلا در دسترس نیستند.

ممکن است ابتدا عذرش را به دلایلی مثل اینکه در برهه و شرایط بدی در زندگی است، بپذیرید. اما اگر سال‌ها سپری شده و او هنوز شما را خسته می‌کند، بهتر است رویکردتان را تغییر دهید. یادتان باشد، دزدان انرژی آدم‌های بدی نیستند، آن‌ها نیاز مبرم به توجه و کسب اعتبار از سمت شما دارند و این انتظارات می‌تواند هر فردی را خسته کند.

3

3.پدیده انتقال انرژی

ما وقتی با هم‌نوعان‌مان معاشرت می‌کنیم، سطح خلق، عواطف و انرژی آن‌ها را جذب می‌کنیم. به تبع، ما هم روی سطح انرژی و خلق آن‌ها تأثیر می‌گذاریم. برای همین وقتی اطراف آدم‌های شاد و پرانرژی هستید، انرژی مضاعفی احساس می‌کنید و بالعکس. حال فکر کنید مدام در تیررس آدم‌های منفی‌باف و خود-محور باشید، قطعا بعد از معاشرت با آن‌ها روی قلب و سرتان سنگینی احساس می‌کنید.

منفی‌بافی مثل ویروس می‌تواند شما را هم آلوده کند و همه اشتیاقی که داشتید را تبدیل به حس دل‌مردگی کند. اگر این پدیده را به رسمیت بشناسید، می‌دانید که چگونه مانع از تخلیه شدن انرژی‌تان در حضور این افراد شوید.

4.از مرزهایتان محافظت کنید

تعیین مرزهای شخصی و محافظت از آن‌ها، استراتژی‌های حیاتی و ضروری برای برخورد با دزدان انرژی است. مرزها مانند موانع و سدهای نامرئی‌ای هستند که از ذهن، عواطف و سلامت جسمی شما مراقبت می‌کنند. آن‌ها رفتارهایی که مورد پذیرش هستند و نیستند را تعیین می‌کنند. دزدان انرژی اغلب این مرزها را در می‌نوردند، آن‌ها را به روش‌هایی ظریف به عقب هل می‌دهند و ممکن است در شما احساس ناراحتی و خستگی شدید ایجاد کنند.

مثلا آن‌ها ممکن است بخواهند که وقتی بیش‌تری از آنچه مشتاقید در اختیارشان بگذارید، به آن‌ها اختصاص دهید، به احساسات شما اهمیت نمی‌دهند یا اصرار می‌کنند درباره موضوعاتی صحبت کنید که معذب‌تان می‌کند.

یادتان باشد که نه گفتن و الویت قرار دادن نیازها هیچ ایرادی ندارد.

5.به احساسات‌تان اعتماد کنید

ما گاهی قدرت غریزه‌مان را دستکم می‌گیریم. با این حال، یکی از موثرترین ابزارهایی که ما در اختیار داریم، شناسایی دزدان انرژی است. ممکن است گاهی نتوانید دلیل مشخصی بیاورید، اما احساس می‌کنید بعد از تعامل با بعضی آدم‌های خاص، دچار خستگی شده‌اید. ممکن است حس سنگینی، معذب‌بودن یا فرسودگی کنید که قبلا وجود نداشت.

این غریزه شماست که به شما هشداری می‌دهد چیزی درست نیست. این حس، شیوه بدن شماست که به شما می‌گوید در حضور کسی یا چیزی هستید، که حس خوبی به شما نمی‌دهد. ما اغلب با استناد به منطق، غریزه را نادیده می‌گیریم. اما به این احساسات توجه کنیم و به غریزه‌مان اعتماد کنیم.

6.نقش خود-مراقبتی

زمان‌هایی که وقت کافی به خودتان اختصاص نمی‌دهید، بیش‌تر در معرض انرژی‌خوارها قرار می‌گیرید. به نظر می‌رسد وقتی خودتان به خودتان اهمیت نمی‌دهید، تبدیل به هدفی آسان برای انرژی‌خوارها می‌شوید. برای فعالیت‌هایی که به شما انرژی می‌دهد، وقت اختصاص دهید. مطالعه کنید، در طبیعت وقت بگذرانید و اوقاتی را به خلوت کردن با خودتان اختصاص دهید.

وقتی به خودتان اهمیت می‌دهید، سلامتی‌تان را در الویت می‌گذارید. وقتی سالم‌تر باشید، به قدرت تشخیص انرژی‌خوارها تجهیز می‌شوید.

7.واکنش‌هایتان را مدیریت کنید

یادتان باشید انرژی‌خوارها فقط زمانی می‌توانند شما را فرسوده کنند که شما اجازده بدهید. واکنش شما به رفتارهای آن‌ها نقش مهمی در میزان اثرگذاری‌شان روی شما ایفا می‌کند. مثلا، اگر یک انرژی‌خوار مدام منفی است و شما هم دل به دل او می‌دهید و سعی می‌کنید مشکلاتش را رفع کنید، به او اجازه می‌دهید که انرژی شما را تخلیه کند. اما اگر بدون آنکه به صورت عاطفی درگیر شوید، به آن‌ها واکنش نشان دهید، انرژی‌تان را حفظ می‌کنید و از سلامتی‌تان مراقبت می‌کنید.

سعی کنید به جای واکنش، پاسخ بدهید. پاسخ مستلزم افکار سنجیده و آگاهانه و توجه است، اما واکنش اغلب تکانشی و عاطفی است. معنایش این نیست که باید سرد یا بی‌اعتنا باشید، بلکه معنایش این است که باید نسبت به انرژی و سلامتی‌تان ذهن‌آگاه باشید.

8.اهمیت رها کردن

گاهی‌اوقات، علی‌رغم تلاش و مدیریت واکنش‌ها و تعیین مرزها، انرژی‌خوار به تخلیه انرژی شما ادامه می‌دهد. در این موارد، لازم است که آن رابطه را رها کنید. رها کردن به معنای ضعف یا شکست شما نیست. شما تشخیص می‌دهید که همه روابط نمی‌توانید به نفع سلامتی شما باشد. گاهی‌اوقات، برای حفظ سلامتی و شادی‌تان، نیاز دارید که تصمیم‌های متفاوتی بگیرید یا بین خودتان و این افراد فاصله بیندازید.

یادتان باشد که رها کردن به معنای تنبیه کردن نیست. بلکه به معنای محافظت از انرژی و الویت دادن به نیازهایتان است.

نظرات
پربازدیدترین خبرها