مادامی که این ۸ویژگی را در شخص مقابل تشخیص نداده‌اید، مجرد بمانید

تجرد تا زمانی که شخصی با خصلت‌های مناسب برای تشکیل رابطه سالم و ماندگار پیدا نشده است، ضرورت دارد.

شناسه خبر: ۴۰۹۰۸۹
مادامی که این 8ویژگی را در شخص مقابل تشخیص نداده‌اید، مجرد بمانید

راهنماتو- شکاف بزرگی بین تجرد و قانع شدن به کم‌تر از چیزی که لیاقت‌اش را دارید، وجود دارد. این شکاف با بلوغ عاطفی پر می‌شود. بدانید که تجرد تا زمانی که شخصی با خصلت‌های مناسب برای تشکیل رابطه سالم و ماندگار پیدا نشده است، ضرورت دارد.

به گزارش راهنماتو، بسیاری از روابط به دلیل ضعف بلوغ عاطفی از هم پاشیده می‌شوند. از تجرد نترسید. در عوض، تجرد را بپذیرد تا اینکه شخصی را با 8ویژگی بلوغ عاطفی پیدا کنید. با راهنماتو همراه باشید تا به شما بگوییم این 8ویژگی ضروری چه هستند:

1.نسبت به خودشان خود-آگاهی داشته باشند

بلوغ عاطفی صرفا به معنی درک دیگران نیست بلکه شامل درک عمیق از خویشتن هم می‌شود. یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های بلوغ عاطفی، خود-آگاهی است. این ویژگی برای برخورداری از رابطه سالم و مفید ضروری است. زیرا آدم‌های خودآگاه نسبت به افکار، احساسات و رفتارشان خود-آگاه هستند. آن‌ها مسئولیت خطاهایشان را می‌پذیرند و اگر اشتباه کنند سریع عذرخواهی می‌کنند. آدم‌های خود-آگاه مسئولیت خطایشان را به گردن دیگران نمی‌اندازند. درعوض، مسئولیت رفتارها و کارهایشان را می‌پذیرند و این پذیرش به رشد آن‌ها کمک می‌کند. اما یادتان باشد که از خود-آگاهی اصیل صحبت می‌کنیم نه نقش بازی کردن.

2.بتوانند تعارضات رابطه را با احترام حل کنند

یادتان است در شماره قبلی گفتیم که فرد باید خود-آگاه باشد؟ یکی از الزامات خود-آگاهی که بخش زیادی از خود-آگاهی را تشکیل می‌دهد، توانایی فرد در حل کردن و مدیریت تعارضات است. تعارضات بخشی اجتناب‌ناپذیر از روابط هستند. اما شیوه‌ای که با این تعارضات برخورد و آن‌ها را حل می‌کنیم، می‌توانند میزان بلوغ عاطفی ما را نشان دهند. اگر شریک عاطفی شما می‌تواند مسائل‌اش را به راحتی و گشوده با شما در میان بگذارد، به نقطه نظرات شما خوب گوش می‌دهد و یک راه‌حل دوطرفه پیدا می‌کند، یعنی می‌تواند با احترام و بزرگ‌منشی تعارضات رابطه را حل کند. معنایش این است که فرد به دنبال برنده شدن در هیچ تعارضی نیست بلکه به دنبال حل کردن تفاوت‌ها و تقویت رابطه است.

3.به مرزها احترام می‌گذارد

یکی از نشانه‌های بسیار قطعی بلوغ عاطفی، احترام به مرزهای فردی است. مرزها برای برخورداری از رابطه سالم ضرورت دارند. آن‌ها محدودیت‌هایی هستند که ما برای دیگران تعیین می‌کنیم که نشان می‌دهند چه رفتاری را از سمت آن‌ها را پذیرفتنی و ناپذیرفتنی می‌دانیم. فردی که از بلوغ عاطفی برخوردار است، این مرزها را می‌شناسد و به آن‌ها احترام می‌گذارد. چنین فردی به شما فشار نمی‌آورد کاری که دوست ندارید انجام دهید یا به فضای شخصی شما تعرض نمی‌کند.

2

4.با استقلال داشتن شما هیچ مشکلی ندارد

شاید نکته‌ای خلاف عقل سلیم به نظر برسد که فردی که از بلوغ عاطفی برخوردار است نیازی ندارد همیشه در کنار شما باشد. اما درست خواندید. بلوغ عاطفی معادل جدایی‌ناپذیر بودن نیست. در حقیقت عکس این درست است. فردی که به بلوغ عاطفی رسیده است، درک می‌کند که هر فردی حریم شخصی و فردی خود ،آرزوها، علایق و دوستان خودش را دارد. این فرد درک می‌کند که دیگران خارج از رابطه زندگی خودشان را دارند و با این قضیه هیچ مشکلی ندارد. او از استقلال شما احساس تهدید نمی‌کند، بلکه استقلال شما را ستایش می‌کند. این افراد درک می‌کنند که یک رابطه قوی از دو فرد کاملا مستقل تشکیل شده است، نه دو فردی که سعی می‌کنند یکدیگر را تکمیل کنند.

5.همدلی می‌کنند

توانایی درک و سهیم شدن در احساسات دیگران، صرفا نشانه بلوغ عاطفی نیست، بلکه نشانه انسانیت است. در یک رابطه، همدلی به ما امکان می‌دهد تا با شرکای عاطفی‌مان در سطحی عمیق ارتباط برقرار کنیم. فردی که به بلوغ عاطفی رسیده است می‌تواند با شما همدلی کند. او می‌تواند خودش را به جای شما بگذارد، زاویه نگاهتان را درک کند و احساساتی که حتی ممکن است با آن‌ها موافق نباشید را درک کند.

6.از آسیب‌پذیری‌اش واهمه ندارد

یک نکته بسیار مهم این است که بلوغ عاطفی شامل آسیب‌پذیری نیز هست. صادق باشیم، آسیب‌پذیری ترسناک است. آسیب‌پذیری یعنی خودتان را سانسور نکنید، احساسات و خود حقیقتی‌تان را نشان دهید، ترس‌ها، امیدها و ناامنی‌هایتان را با دیگران به اشتراک بگذارید. این امر شامل خطر کردن می‌شود، ممکن است طرد شوید یا آسیب ببینید. رابطه بدون پذیرش خطرپذیری فاقد عمق و پیوند قوی است. فردی که به لحاظ عاطفی به بلوغ رسیده چنین چیزی را درک می‌کند. این افراد نمی‌ترسند در حضورتان آسیب‌پذیر باشند و خود حقیقی‌شان را رو کنند.

7.مهارت فعالانه شنیدن را بلد است

یکی از نشانه‌های مغفول‌مانده بلوغ عاطفی، شنیدن فعالانه است. شنیدن فعالانه به معنای شنیدن واژگانی که بیان می‌شود نیست. بلکه یعنی پیامی که فرد مقابل ارسال می‌کند را با دقت دریافت کنیم. این امر نیازمند تمرکز، صبوری و علاقه واقعی به درک طرف مقابل است. یک نقل قول معروف می‌گوید: «اغلب آدم‌ها با نیت درک کردن طرف مقابل به حرف‌های او گوش نمی‌دهند؛ آن‌ها با نیت پاسخ دادن به این حرف‌ها گوش می‌دهند.» اما شنوندگان فعال این چرخه را می‌شکنند.

8.به راحتی می‌توانند بگویند: «متأسفم»

این یک حقیقت صادقانه است که همه انسان‌ها اشتباه می‌کنند. اشتباه کردن بخشی ضروری از هویت انسانی ماست. اما آیا مسئولیت اشتباهات خودمان را می‌پذیریم. این امر نیازمند بلوغ عاطفی است. فردی که بعد از اشتباهاتش، صادقانه عذرخواهی می‌کند، نشان می‌دهد که بلوغ عاطفی بالایی دارد. این افرد مسئولیت خطاهایش را می‌پذیرد و تلاش می‌کند که جبران کند. به اشتباهاتش نمی‌بالد، بلکه به دنبال کسب اعتماد به اطمینان در رابطه است. او می‌داند ارزش حفظ یک رابطه از اثبات محق بودن او بیش‌تر است.

نظرات
پربازدیدترین خبرها