زیباترین و نزدیکترین دریاچه های اطراف تهران برای سفر خنک یک روزه در دل تابستان

در فاصله‌ای نه‌چندان طولانی از تهران دریاچه‌های بسیار زیبایی وجود دارند که گشت‌وگذار در کنار آن‌ها لحظات به‌یادماندنی را برایتان رقم می‌زند.

شناسه خبر: ۴۰۹۱۲۷
زیباترین و نزدیکترین دریاچه های اطراف تهران برای سفر خنک یک روزه در دل تابستان

الی گشت نوشت: اگر پایتخت‌نشین باشید دریاچه های اطراف تهران گزینه‌‌های مناسبی برای سفرهای یک‌روزه هستند. در فاصله‌ای نه‌چندان طولانی از تهران دریاچه‌های بسیار زیبایی وجود دارند که گشت‌وگذار در کنار آن‌ها لحظات به‌یادماندنی را برایتان رقم می‌زند.

با سفر به این دریاچه‌ها می‌توانید از هیاهو و شلوغی شهر دور شوید و از آرامش طبیعت و هوای پاک لذت ببرید. در این مقاله قصد داریم دریاچه های اطراف تهران برای سفر یکروزه را معرفی کنیم، با ما همراه باشید تا با این مناطق جذاب آشنا شویم.

۱.دریاچه چیتگر، یک دریاچه مصنوعی با تفریحات جذاب

دریاچه چیتگر، یک دریاچه مصنوعی با تفریحات جذاب و سرگرم‌کننده است که فاصله کمی تا تهران دارد. این دریاچه‌ی وسیع ۱۳۰ هکتار وسعت دارد و یک بار دور زدن در اطراف آن تقریباً ۱ ساعت طول می‌کشد. درصورتی‌که به دنبال یک مسیر خوب پیاده‌روی باشید اطراف این دریاچه برایتان گزینه‌ی مناسبی است. دریاچه چیتگر امکانات رفاهی و تفریحات متعددی را در خود جای داده است. در این منطقه می‌توانید از تماشای ساحل سنگی و ساحل شنی مصنوعی، قایق‌رانی و ماهیگیری لذت ببرید یا به مراکز خرید لوکس، رستوران‌ها و کافه‌ها، پارک آبی، جزایر آموزشی، باشگاه ورزش‌های آبی و شهربازی این دریاچه سر بزنید.

1

آدرس دریاچه چیتگر: غرب تهران، انتهای اتوبان همت

۲.دریاچه لتیان، یکی از نزدیک‌ترین دریاچه های اطراف تهران

دریاچه لتیان یکی از نزدیک‌ترین دریاچه های اطراف تهران است و فقط ۴۳ کیلومتر از پایتخت فاصله دارد. مدت زمان رسیدن به این دریاچه و سد لیتان از جاده‌ی دماوند یا اتوبان بابایی یک ساعت طول می‌کشد؛ بنابراین این دریاچه یک مقصد عالی برای سفر یک روزه از مبدأ شهر تهران است.

1

سد لتیان با نام سابق «فرحناز» بر روی رودخانه جاجرود ساخته شده و علاوه بر تأمین آب شرب تهران به‌عنوان یک منطقه‌ی تفریحی و گردشگری جذاب هم شناخته می‌شود. این سد بتنی از پی ۱۰۷ متر ارتفاع دارد و با طول تاج ۴۵۰ متر، ظرفیتی بالغ بر ۹۵ میلیون مترمکعب را داراست. بهترین زمان برای بازدید از دریاچه و سد لیتان فصل بهار است. در این فصل اطراف سد و دریاچه با گیاهان سرسبز و گل‌های وحشی پوشیده می‌شود و شما علاوه بر تماشای طبیعت می‌توانید از قایق‌سواری، ماهیگیری، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی در این منطقه لذت ببرید. همچنین در فصل بهار دریاچه لیتان از بهترین دریاچه های اطراف تهران برای کمپینگ محسوب می‌شود.

آدرس دریاچه لیتان: استان تهران، جنوب شهر لواسان، فاصله ۳۵ کیلومتری شمال شرقی تهران و ۵ کیلومتری بخش جاجرود

۳.سد امیرکبیر، از بهترین دریاچه های اطراف تهران

سد کرج یا سد امیرکبیر، از بهترین دریاچه های اطراف تهران بوده و یکی از شاهکارهای مهندسی کشورمان به شمار می‌رود. این سد در شمال شهر کرج و ۲۵ کیلومتری جاده‌ی کرج به چالوس بر روی رودخانه کرج ساخته شده است. سد امیرکبیر علاوه بر داشتن منظره‌ی بسیار زیبا یکی از مهم‌ترین مراکز طبیعی پرورش ماهی قزل‌آلای رنگین کمانی و ماهی قزل‌آلای خال قرمز است.

1

در این دریاچه می‌توان از تماشای چشم‌انداز آب فیروزه‌ای پشت سد و طبیعت اطراف لذت برد و هوای پارک را استشمام کرد. به‌خصوص در فصل بهار آب پشت سد بیشتر از همیشه است و آب‌وهوای اطراف سد هم به‌خاطر بارش در معتدل‌ترین و بهترین حالت خود قرار دارد. سد امیرکبیر با کاربری‌های کشاورزی، صنعتی و تفریحی در فاصله ۶۸ کیلومتری از شهر تهران قرار گرفته و شما به راحتی می‌توانید در مدت زمان یک ساعت و نیم به این منطقه جذاب برسید.

آدرس سد امیرکبیر: استان البرز، شهرستان کرج، کیلومتر ۲۵ جاده کرج به چالوس، دریاچه سد امیرکبیر کرج

۴.دریاچه‌های تار و هویر در اطراف دماوند

دریاچه های تار و هویر در اطراف دماوند با طبیعت بکر و زیبای خود مقصد بسیاری از طبیعت‌گردان هستند. این دو دریاچه در فاصله‌ی ۳۰ کیلومتری شرق کوه دماوند و در نزدیکی روستای هویر قرار دارند. دریاچه‌های تار و هویر به خاطر داشتن چشم‌انداز زیبا و آب و هوای تمیز از بهترین دریاچه های اطراف تهران برای سفر یکروزه محسوب می‌شوند و تجربه‌ای به یادماندنی را برای شما به ارمغان می‌آورند.

1

طول دریاچه تار ۳/۱ کیلومتر بوده و عرض آن حدود ۴۰۰ متر است. دریاچه هویر با طول حدود ۹۰۰ متر، عرض ۱۵۰ متر و عمق ۱۵ متر از هویر کوچک‌تر است. این دریاچه‌ها در فاصله‌ی کمی از یکدیگر قرار گرفته‌اند فقط با ۳۰ دقیقه پیاده‌روی می‌توان از تار به دریاچه هویر رسید. آب دریاچه‌های تار و هویر از کوه‌های قره‌داغ، سیاهچال و شاه‌نشین تامین می‌شود و معمولا در فصل‌های مختلف سطح آن کم و زیاد می‌شود.

بهترین زمان برای سفر به این منطقه فصل‌های بهار و تابستان هستند. در این فصل‌ها آب دریاچه‌ها دیگر یخ‌زده نیست و به راحتی می‌توان در آن‌ها شنا کرد. همچنین دریاچه‌های تار و هویر از بهترین دریاچه های اطراف تهران برای ماهیگیری به خصوص ماهی قزل‌آلای دم قرمز هستند. در صورتی که قصد کمپینگ در این منطقه را داشتید حتی در فصل تابستان هم کیسه خواب و لباس گرم را فراموش نکنید.

آدرس دریاچه‌های تار و هویر: استان تهران، ۳۰ کیلومتری شرق شهرستان دماوند، روستای هویر

۵.دریاچه سد لار، دریاچه‌ای در کنار شقایق‌های سرخ رنگ

دریاچه سد لار، دریاچه‌ای در کنار شقایق‌های سرخ رنگ در دامنه‌ی کوه دماوند است. این دریاچه در دشت لار قرار دارد و فاصله آن از شهر تهران تقریباً ۱۰۰ کیلومتر(دو ساعت) است. ارتفاع دریاچه لار از سطح دریا ۲.۵۳۱ متر است و آب آن از رودخانه‌های قزل‌دره، دلیچای و سفیدآب تأمین می‌شود. اگر در فصل بهار به این منطقه سفر کنید علاوه بر دیدن دریاچه سد لار و چشم‌انداز زیبای آن، می‌توانید از دیدن گل‌های سرخ رنگ شقایق هم لذت ببرید.

1

دریاچه سد لار با وسعتی حدود ۲۹ کیلومتر مربع از بهترین دریاچه های اطرف تهران برای کمپینگ، ماهیگیری و قایق‌رانی محسوب می‌شود. در اطراف این دریاچه درخت و سایه وجود ندارد بنابراین اگر در فصل تابستان قصد داشتید از این منطقه بازدید کنید حتما سایه‌بان، عینک، کلاه و کرم ضدآفتاب همراه داشته باشید. همچنین برای شب‌مانی در این منطقه حتما از چادر، کیسه‌خواب، کفش و لباس مناسب استفاده کنید زیرا در اطراف دریاچه جانورانی مانند مار وجود دارد.

آدرس دریاچه سد لار: استان مازندران، شهرستان آمل، بخش لاریجان، دشت لار

۶.دریاچه شورمست، دریاچه‌ای در دل جنگل سوادکوه

دریاچه شورمست، دریاچه‌ای در دل جنگل سوادکوه است که در فاصله ۳ ساعته از تهران واقع شده است. این دریاچه‌ی زیبا با ۱۵ هزار مترمربع وسعت در ارتفاع ۹۴۰ متری از سطح دریا قرار دارد و نسبت به دیگر دریاچه های اطراف تهران کمی دورتر است. البته طی کردن این فاصله شما را به منطقه‌ی بکرتر و تمیزتری می‌رساند و پس از رسیدن به مقصد می‌توانید درختان توسکای کهن و سبزه‌زارهای زیبا را در کنار دریاچه تماشای کنید. دریاچه شورمست یک مکان عالی برای دوچرخه‌سواری، قایق‌سواری و جنگل نوردی است. عمق این دریاچه از ۵ تا ۱۵ متر متغیر بوده و امکان شنا در آن وجود ندارد.

1

دریاچه شورمست علاوه بر داشتن زیبایی‌های طبیعی به پل سفید هم نزدیک است و دسترسی آسانی از شهر تهران دارد. اگر شب را در این منطقه بمانید قطعاً از دیدن آسمان پرستاره لذت خواهید برد. برای اقامت در اطراف دریاچه شورمست می‌توانید ویلاها یا کلبه‌های جنگلی سوادکوه را رزرو کنید.

آدرس دریاچه شورمست: مازندران، پل‌سفید، جنوب غربی سوادکوه، مجاورت روستای شورمست

۷.دریاچه الیمالات، نگینی فیروزه‌ای رنگ در شهرستان نور

دریاچه الیمالات، نگینی فیروزه‌ای‌رنگ در شهرستان نور استان مازندران است که تقریباً ۱۵ هکتار مساحت دارد. این دریاچه همان سد خاکی الیمالات است و در ارتفاع ۱۱۰۰متری از سطح دریا قرار گرفته است. دریاچه الیمالات با چشم‌انداز منحصربه‌فرد خود یکی دیگر از بهترین دریاچه های اطراف تهران برای ماهیگیری بوده و گزینه‌ی مناسبی برای سفر یک‌روزه محسوب می‌شود. فاصله‌ی این دریاچه از شهر تهران تقریباً ۴ ساعت (۲۲۰ کیلومتر) است؛ اما قطعاً طی‌کردن این فاصله ارزشش دارد و شما پس از رسیدن به مقصد با تصویر زیبایی از دریاچه، جنگل، کوه و آسمان مواجه می‌شوید.

اطراف دریاچه الیمالات سرویس بهداشتی و الاچیق تعبیه شده است. همچنین اگر در روزهای ابری به این منطقه سفر کنید می‌توانید منظره‌ی تماشایی مه بالای دریاچه را ببینید.

آدرس دریاچه الیمالات: مازندران، شهرستان نور، هشت‌کیلومتری جاده نور به چمستان، روستای کارگرکلا

۸.دریاچه اوان در دل کوه‌های زیبای الموت

دریاچه اوان در دل کوه‌های زیبای الموت یکی دیگر از زیباترین دریاچه های اطراف تهران است که در فاصله‌ی سه ساعت و نیم (۲۲۰ کیلومتری) از این شهر قرار گرفته است. در این دریاچه علاوه بر تماشای طبیعت زیبا می‌توانید قایق‌سواری هم کنید. فاصله دریاچه اوان از سطح دریا ۱.۸۱۵ متر بوده و عمق آن ۶ متر است. همچنین این دریاچه با وسعتی ۷۰ هزار مترمربعی زیستگاه انواع گونه‌های گیاهی و جانوری محسوب می‌شود.

آدرس دریاچه اوان: استان قزوین، معلم‌ کلایه، جوار روستاهای اوان و وربن

۹.دریاچه سد طالقان، با منظره‌ی تماشایی

دریاچه سد طالقان با منظره‌ی تماشایی خود یکی دیگر از بهترین دریاچه های اطراف تهران است که در دل کوه‌های البرز قرار دارد. این دریاچه در کنار طبیعت زیبا و منظره‌ی تماشایی خود منبع مهمی برای ذخیره آب به شمار می‌رود.

ارتفاع سد طالقان از سطح دریا ۱۰۹ متر بوده و طول تاج آن ۱.۱۱۱متر است. این سد بر روی رودخانه‌ی خروشان شاهرود ساخته شده و ظرفیتی معادل ۴۲۰ میلیون مترمکعب آب را داراست. بهترین زمان برای بازدید از دریاچه سد طالقان فصل‌های بهار و تابستان هستند. اگر اهل ماهیگیری باشید می‌توانید در این منطقه از صید ماهی‌هایی مانند زردپر، کپور و قزل‌آلای رنگین‌کمانی لذت ببرید.

آدرس سد طالقان: البرز، طالقان، دریاچه سد طالقان

۱۰.دریاچه لزور یا سیاه رود

دریاچه لزور یا سیاه رود که با نام «معجزچشمه» هم شناخته می‌شود در شمال روستای لزرو، در مرز استان تهران و مازندران قرار دارد. آب این دریاچه‌ی مثلثی شکل از رودخانه‌ی سیاهرود تأمین می‌شود. طول دریاچه لزور تقریباً ۳۰۰ متر، عرض آن ۲۰۰ متر و عمق آن ۱۵ متر است. این دریاچه یکی دیگر از بهترین دریاچه های اطراف تهران است که آب و هوای مناسبی دارد و یک مقصد عالی برای بهار و تابستان محسوب می‌شود.

آدرس دریاچه لزور: استان تهران، شهرستان فیروزکوه، بخش ارجمند، جاده لاسم، روستای لزور

جمع‌بندی درباره نزدیک‌ترین دریاچه های اطراف تهران

در این مقاله با نزدیک‌ترین دریاچه های اطراف تهران آشنا شدیم. این دریاچه مقصدهای مناسبی برای سفرهای یک روزه هستند و اگر علاقه‌مند به طبیعت‌گردی و هوای پاک باشید قطعاً از دیدن این جاذبه‌ها لذت خواهید برد.

نظرات
پربازدیدترین خبرها