لرستان، سرزمین آبشارها: سفری به خنک ترین آبشارهای این استان

به لرستان سفر کنید و در میان آبشارهای خروشان، به آرامش واقعی برسید؛ نمی‌دانید کدام آبشار و به چه آدرسی؟ این مطلب را بخوانید!

شناسه خبر: ۴۰۹۴۱۷
لرستان، سرزمین آبشارها: سفری به خنک ترین آبشارهای این استان

راهنماتو- مطمئنا گرمای هوا کلافه و خسته‌تان کرده. اما نمی‌توان همه چیز را رها کرد و به دورترین و خنک‌ترین جای ایران رفت و برای همیشه آ‌نجا ماند. ولی می‌توان تا فرصتی آمد، تعطیلاتی بود یا آخر هفته‌ای به سراغ مقصدی خنک با منظره‌ای دلنشین رفت. به عنوان مثال می‌توان به سرزمین آبشارها سفر کرد؛ لرستان را می‌گوییم! لرستان، استانی کوهستانی در غرب ایران، به عنوان "سرزمین آبشارها" شناخته شده است. این استان در گرمترین روزهای تابستان، باز هم خنک‌تر از شهرهایی مثل تهران، اصفهان، شیراز و بسیاری از استان‌های دیگر است. اگر هم به دنبال منظره‌ای بکر بگردیم، بدون شک آبشارهای حیرت انگیزی گوشه و کنار آن خواهیم یافت. حالا در این سفر، راهنماتو شما را به خنک ترین آبشارهای لرستان می‌برد.

آبشار وارک

1

به گزارش راهنماتو، یکی از اعجاب‌انگیزترین آبشارهای لرستان، آبشار وارک است که از دو بخش تشکیل شده است. شدت خروش این آبشار دو طبقه به میزان بارندگی بستگی دارد. اما، ارتفاع آن 15 متر است. بعد مانعی از جنس سنگ، جلوی او می‌ایستد و اینم چنین طبقه‌ای دیگر شکل می‌گیرد. این آبشار در نزدیکی روستایی به نام وارک قرار گرفته که اقامت در آن نیز ممکن است.

برای رفتن به آبشار وارک باید به ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی شهر خرم‌آباد و ۶۰ کیلومتری روستای وارک بروید.

آبشار بیشه

1

یکی از معروف‌ترین آبشارهای لرستان، آبشار بیشه است؛ اما چرا؟ به دلیل منظره فوق‌العاده و رویایی‌ای که دارد. شاید بپرسید چرا حوالی آبشار بیشه هوا خنک است؟ دلیل این مساله نیز قرار گرفتن این آبشار در منطقه‌ای کوهستانی در دل رشته کوه زاگرس است. همان حوالی هم روستای دورود قرار دارد که می‌توان در آن چند شب خاطره‌انگیز را سپری کرد و از آب و هوای خنک لذت برد. نکته جالب در مورد آبشار بیشه موقعیت جغرافیاییش نسبت به خط راه آهن تهران- خوزستان است. فرض کنید سوار بر قطارید و صدای تلق تلوق چرخ‌های آن شما را بیدار کرده است، یکدفعه از پنجره به بیرون نگاه می‌کنید و آبشاری زیبا را می‌بینید. انگار با قطار رهسپار بهشت هستید!

برای رفتن به آبشار بیشه باید به شهر خرم آباد، بخش پاپی، روستای بیشه سفر کنید.

آبشار آب‌سفید

1

وقتی نام آبشار آب سفید را می‌شنویم بلافاصله باید اشتران‌کوه، چشمه، رودخانه و دشت‌هایی پر از لاله‌های واژگون بیافتیم که در کوهپایه قرار گرفته‌اند. همه این‌ها در کنار هم می‌تواند سفری فراموش ناشدنی را برای ما به همراه داشته باشد. حال که مطمئنیم در یک منطقه کوهستانی قرار گرفته‌ایم، خیالمان بابت خنکی هوا هم راحت است. جالب است بدانید که آبشار آب سفید، آبشاری دائمی است و یکی از بلندترین آبشارهای ایران به حساب می‌آید. چراکه سرچشمه آن رودهایی است خروشان در دل کوه‌هایی مانند حرا و کازینستان.

برای رفتن به آبشار آب‌سفید باید به سمت الیگودرز در استان لرستان بروید.

آبشار نوژیان

1

خاطرتان هست چند لحظه پیش درباره آبشار وارک صحبت کردیم؟ اگر عزمتان را جزم کرده‌اید به آن سفر کنید باید مژده بدهیم که آبشار نوژیان هم همان حوالی است. فرض کنید این بار قرار است با آبشاری به بلندای 95 متر روبه‌رو شوید. این دقیقا همان منظره رویایی است که توقعش را دارید. آنقدر زیبایی نوژیان حیرت‌انگیز است که حتی در میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده‌است. اگر کمی حوصله داشته باشید می توانید دست به دامن طبیعت شوید کمی از گیاه‌های دارویی اطراف آبشار را بچینید و از طعم آن لذت ببرید.

برای رفتن باید به آبشار نوژیان خرم‌آباد، جاده خرم‌آباد سپید دشت، کیلومتر ۳۸، روستای نوژیان بروید.

آبشار آب‌گرمه

1

همین که در امتداد رودخانه سزار حرکت کنند و رد آن را بگیرید، ممکن است آبشار گرمه را ببینید. این یکی دیگر از زیباترین آبشارهای لرستان است. این آبشار دل‌انگیز در دل درخت‌هایی سرسبز، صخره‌هایی خزه‌بسته و بیشه‌ای زنده قرار دارد، آن هم در نزدیکی روستای چم چیت که می‌تواند محل اقامت شما برای چند شب باشد. آب زلال این آبشار چنان با ناز از صخره‌ای پله ماننده پایین می‌آید که هوش از سرتان می‌پراند. بعد هم بوییدن عطر نعنا و پونه وحشی نفستان را تازه می‌کند.

برای رفتن به آبشار گرمه باید به دورود، ۲۳ کیلومتری جنوب غربی دورود بروید.

آبشار نای انگیز

1

حالا می‌رویم به سراغ یکی از متفاوت‌ترین آبشارهای لرستان که ما را به یک جرعه هوای تازه در دل جنگلی از درخت‌های بلوط و صدای دندان‌های سنجاب‌ها دعوت می‌کند. رفتن به آبشار نای انگیز، مثل نشانه‌گیری دو هدف، با یک تیر است چراکه این آبشار، آبشاری جنگلی است. این آبشار به صورت پلکان‌های کوتاه کوتاه به وجود آمده و همین مساله باعث می‌شود که با دیدن آن تصویری از بهشت در ذهنمان تداعی شود.

برای رفتن به آبشار نای انگیز باید به شهرستان خرم‌آباد، بخش پاپی، روستای نای انگیز بروید.

آبشار برنجه

1

آبشار برنجه لرستان، آبشاری مرتفع و 3 طبقه‌ای است که تماشای تمام قد آن تنها از دور امکان پذیر است. این آبشار از دل کوهی سرسبز بیرون می‌ریزد و موقعیت جغرافیایی آن 3500 متر بالاتر از سطح دریاست، یعنی دقیقا وسط خنکی هوا قرار دارید. وقتی این آبشار بالاخره به زمین صاف می‌رسد، به سمت بیشه تاف می‌رود و آن را تبدیل به منظره‌ای خواستنی می‌کند که حتما باید از نزدیک ببینیم.

برای رفتن به آبشار برنجه باید به 97 کیلومتری شهرستان الیگودرز، منطقه ززوماهرو، روستا پیرامام بروید.

نظرات