سفر به سرزمین ابر و مه: گشت و گذار در ییلاق‌های گیلان

سفر به ییلاقات گیلان، تجربه‌ای بی‌نظیر از طبیعت بکر، خنکای مطبوع و فرهنگ اصیل ایرانی است. با کمی برنامه‌ریزی و آمادگی، می‌توانید سفری خاطره‌انگیز داشته باشید!

شناسه خبر: ۴۰۹۴۳۱
سفر به سرزمین ابر و مه: گشت و گذار در ییلاق‌های گیلان

راهنماتو- توقعتان از بهشت چیست؟ حداقل وقتی در تابستان هستیم هیچ آرزویی بیشتر از خنک بودن هوا نداریم. لازم نیست جای دوری برویم. گیلان، نگین سبز شمال ایران، بهشت طبیعت‌گردان و سرزمین ییلاقات بکر و سرسبز، در فصل تابستان پذیرای مسافرانی است که به دنبال فرار از گرمای طاقت‌فرسای هوا و پناه بردن به خنکای دل‌انگیز کوهستان هستند. این استان حیرت انگیز ایران بهشتی است برای ما که توجه جهانیان را به خود جلب کرده است.

در این مطلب، راهنماتو به معرفی ییلاقات گیلان، جاذبه‌های گردشگری آنها و نکاتی برای سفر به این مناطق می‌پردازد.

ییلاق دیلمان

1

به گزارش راهنماتو، دیلمان، نگین ییلاقات گیلان، در دامنه‌ی کوه درفک و در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا واقع شده است. این ییلاق با آب و هوایی خنک و مطبوع، جنگل‌های انبوه، مراتع سرسبز، چشمه‌های متعدد و مردمی خونگرم، به عنوان بهشت گمشده در میان ابرها شناخته می‌شود. طبیعت بکر و ییلاقی این منطقه با چشم اندازی پانوراما از کوهستان، آبشارهایی مثل پلنگ دره، چشمه‌های جوشان و قلعه‌ای تاریخی همچون قلعه دیلمان از جمله جذابیت‌های گردشگری این ییلاق هستند.

برای رفتن به ییلاق دیلمان باید به سمت سیاهکل بروید، سپس مسیر خود را از طریق تابلوهای راهنما به سمت ییلاق دیلمان ادامه دهید.

ییلاق ماسال

1

ماسال، شهر ییلاقات، عروس ییلاقات ایران و نگین غرب گیلان، در دامنه‌ی کوه‌های البرز و در ارتفاع 800 تا 2500 متری از سطح دریا واقع شده است. اگر آب و هوایی خنک می‌خواهید، به دنبال شکار لحظه‌ها در دل مراتعی سرسبز هستید، دوست دارید آبشارهایی جذاب مثل رامینه را ببینید یا در غارهایی رمزآلود مثل غار آویشو در جست و جوی رویایی‌ترین نشانه‌های طبیعت باشید بهتر است به سراغ ییلاق ماسال بروید. جالب این است که در ماسال، مجموعه‌ای است از ییلاق‌های خوش آب و هوا، از اولسبلنگاه گرفته تا سوچاله.

برای رفتن به ییلاق ماسال باید به استان گیلان بروید و از طریق تابلوهای راهنما به سمت ماسال رهسپار شوید، هرکدام از ییلاق‌های آن توسط تابلوهای جداگانه شما را راهنمایی خواهند کرد.

ییلاق سوبات

1

ییلاق سوبات، بام سبز گیلان، نگین ارتفاعات تالش و عروس برفی ایران، در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا و در دل جنگل‌های راش و هیرکانی واقع شده است. ییلاق‌های موجود در این منطقه با آب و هوایی خنک و مراتع و دشت‌هایی سرسبز، زمینی هستند برای دویدن اسب‌های وحشی، چرای گوسفندها و چهچه بلبل‌ها. جالب این است که هر آن چه تا کنون از طریق لنزهای دوربین حرفه‌ای در اینترنت دیده‌ایم و باورمان نشده که حقیقت داشته باشد، دقیقا در این ییلاق خواهیم دید. بعلاوه، پدیده جنگل ابر در برخی از ییلاق‌های این منطقه به وجود می‌آید؛ یعنی کوه‌های سربه فلک کشیده ابرها را گیر می‌اندازند تا ما با منظره‌ای رویایی روبه‌رو شویم. اگر این بهشتی زمینی نیست، پس چیست؟

برای رفتن به ییلاق سوبات باید به ۲۲ کیلومتری شهر لیسار تالش، ۳۶ کیلومتری شهر تالش و ۲۱ کیلومتری دریاچه نئور بروید.

ییلاق گردنه حیران

1

اصلا وقتی نام گردنه حیران را می‌شنویم به یاد زیباترین متن‌های ادبی می‌افتیم؛ گردنه‌ای که حیران است! راستش ما هم وقتی از دور به تماشای این گردنه می‌نشینیم حیران می‌شویم. گردنه حیران، نگین جاده‌های شمالی ایران، در مسیر آستارا به اردبیل و در ارتفاع 1500 متری از سطح دریا واقع شده است. این گردنه با طبیعت بکر به عنوان دروازه ورود به سرزمین ابر و مه شناخته می‌شود. یعنی اولین جایی که شما را با بهشت زمینی ایران روبه‌رو می‌کند. وجود تله کابین در این منطقه باعث شده بتوانیم کمی بر فراز این طبیعت زیبا به پرواز درآییم و از سرزندگی آن، زندگی را سرزنده‌تر ادامه دهیم. انگار کسی در گوشمان می‌گوید :«نگاه! زندگی هنوز جریان دارد.»

برای رتن به ییلاق گردنه حیران باید به جاده ارتباطی آستارا و اردبیل، منطقه حیران بروید، یکی از نزدیک‌ترین ییلاق‌ها به آن روستای مشند است.

ییلاق شاندرمن

1

شاید تا کنون بارها نام این ییلاق‌هایی را که تا کنون درباره‌شان صحبت کردیم شنیده باشید، اما نام شاندرمن را کمتر شنیده‌ایم. نام این ییلاق ما را به یاد نام‌های روستاهای خارج از ایران می‌اندازد ولی این ییلاق یکی از ییلاق‌های متفاوت ماسال است که بهتر است به صورت جداگانه به آن بپردازیم. رودخانه مرغک، یکی از جذابیت‌های ییلاق شاندرمن است، از طرفی حضور دیواره اسب ریسه در آن که صخره‌نوردها را دیوانه خود کرده و آبشار ویوز که در نزدیکی آن است خاص بودن آن را چندین برابر می‌کند.

برای رفتن به ییلاق شاندرمن باید از شهرستان تالش به سمت ماسال بروید، اما به جای ورود به ماسال، به سمت شاندرمن حرکت کنید.

ییلاق اشکورات

1

حالا می‌خواهیم سری به منطقه رودسر بزنیم و به سراغ ییلاق باشکوه اشکورات برویم. شاید باورتان نشود، ولی شما با قدم گذاشتن به این منطقه که مرز میان استان گیلان و مازندران به حساب می‌آید، قدم بر روی زمینی گذاشتید که از 3000 سال پیش تا کنون محلی برای زندگی آدمیان بوده. درویشان، کشان و لوسن سه نقطه‌ای هستند که این مساله را به ما ثابت می‌کنند. جدای از آن به دلیل قرار گرفتن این ییلاق در ارتفاع، آب و هوای آن بسیار خنک است. بعلاوه حضور رودخانه اشکورات، دریاچه صمد آباد و غاری رازآلود مثل واردار توانسته آن را به شدت خواستنی کند. یعنی امکان ندارد که شما در این ییلاق احساس کنید حوصله‌تان سر رفته چراکه مدام گزینه‌ای برای تفریح، پیش رویتان دارید.

برای رفتن به ییلاق اشکورات باید به شهرستان رودسر، بخش رحیم آباد بروید و پس از آن یکی از روستاها و ییلاق‌های جذاب آن را برای اقامت یا کمپ زدن انتخاب کنید.

نظرات