فیلم‎های روی پرده: خرید بلیط سینما یا هدر دادن پول؟ مرداد ۱۴۰۳

از یادگار جنوب تا تگزاس ۳؛ آبروی سینمای ایران کجاست؟ قبل از خرید بلیط سینما در مرداد ۱۴۰۳ این مطلب را بخوانید.

شناسه خبر: ۴۰۹۶۱۹
فیلم‎های روی پرده: خرید بلیط سینما یا هدر دادن پول؟ مرداد 1403

راهنماتو- خرید بلیط سینما برای فیلم‌های کمدی که امروزه خون بسیاری از فیلم‌سازان را به جوش آورده تا فیلم‌های اجتماعی ممکن است هدر دادن پول باشد. پول می‌دهیم تا به شوخی‌های تکراری و مسخره فیلمی مثل «تگزاس «3 بخندیم، یا بخاطر بازی‌های لو رفته بهرام افشاری در فیلم «سال گربه» هیجان زده شویم؟ راستش حتی فیلم‌های اجتماعی ایرانی هم دیگر چنگی به دل نمی‌زند! به هر حال فیلم‌هایی که اکنون روی پرده سینما هستند، با فاکتور گرفتن از فیلم «مست عشق» که با تم تاریخی و استفاده از نام مولانا فروش خوبی داشته، باید بدترین فیلم‌ها را شناخت. در این مطلب راهنماتو برخی از فیلم‌های روی پرده سینما که در مرداد ماه 1403 در حال اکران هستند را نقد می‌کند تا با خرید بلیطشان پولتان را هدر ندهید.

فیلم تگزاس 3

1

به گزارش راهنماتو، مجموعه فیلم‌های تگزاس که از سال 1396 کلید خورد که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. بهرام (پژمان جمشیدی) و ساسان (سام درخشانی) دو دوست هستند که یکیشان در برزیل زندگی می‌کرده و دیگری می‌خواهد مقیم آن‌جا شود. حال فرض کنید این گره داستانی تا 3 قسمت ادامه پیدا کرده است. این فیلم که ساخته مسعود اطیابی است چه چیزی برای ارائه دارد؟ در واقع باید گفت این فاجعه است که روی پرده سینما می‌بینیم. فرض کنید نقش آفرینی ژاله صامتی و سام درخشانی هم از این فیلم کم می‌شد، دیگر نمی‌دانستیم چرا این بودجه هنگفت خرج چنین فیلمی شده.

در مجموع، فیلم تگزاس 3 کمدی متوسطی است که می‌تواند برای مخاطبان عام سرگرم‌کننده باشد. با این حال، این فیلم اثری ماندگار و قابل توجه در سینمای ایران نیست و خرید بلیط سینما برای دیدن آن هدر دادن پول است.

فیلم خجالت نکش 2: جدایی قنبر از صنم

1

اگرچه مردم از شوخی‌های متفاوت فیلم «خجالت نکش 2: جدایی قنبر از صنم» خوششان آمده است و اگرچه بازی شبنم مقدمی و احمد مهرانفر خوب است، اما نوآوری و خلاقیت در کجای داستان قرار دارد؟ اینکه باردار شدن در سن بالا یک تابو است برچه کسی پوشیده است و اینکه باید این تابو را کنار بزنیم برای چه کسی واضح نیست؟ از طرفی ریتم کند قصه نمی‌تواند مساله فرزندآوری را به طوری که باید شاید نقد یا تحسین کند. حال اگر محتوای آن را نسبت به تگزاس 3 بهتر بدانیم، بازیگراهای فرعی را چه کنیم که تا این اندازه ضعیف بازی می‌کنند؟ واقعا این لهجه یک فرد افغانی است؟

امتیاز مخاطبان به این فیلم 3.1 از 5 بوده. اگر به دنبال فیلمی کمدی-اجتماعی با لحنی طنز و گاه تلخ هستید که به مسائل و مشکلات زندگی زوج‌های جوان ایرانی می‌پردازد، می‌توانید "خجالت نکش 2" را تماشا کنید. با این حال، اگر به دنبال اثری ماندگار و قابل توجه در سینمای ایران هستید، این فیلم را به شما پیشنهاد نمی‌کنم.

فیلم سال گربه

1

حالا می‌رسیم به یک فاجعه دیگر از سینمای کمدی ایران که هنوز هم روی پرده است و به مدد حضور بهرام افشاری فروش نسبتا خوبی دارد؛ فیلم سال گربه! "سال گربه" به کارگردانی و نویسندگی مصطفی تقی‌زاده و تهیه‌کنندگی سعید خانی، در نوروز 1403 به روی پرده سینماها رفت. این فیلم با بازی بهرام افشاری، لادن ژاوه‌وند، رضا رشیدپور، حمید معصومی نژاد و غیره یک کمدی فانتزی است که داستان مردی به نام جهانگیر را روایت می‌کند که هر 12 سال یک بار، در "سال گربه" دچار اتفاقات عجیب و غریب می‌شود. "سال گربه" ایده اولیه جالبی دارد و می‌توانست به یک کمدی فانتزی سرگرم‌کننده تبدیل شود. با این حال، فیلمنامه فیلم از ضعف‌های متعددی رنج می‌برد و شخصیت‌ها به طور کامل پرداخت نشده‌اند. همچنین، ریتم فیلم در برخی از سکانس‌ها کند است و شوخی‌های آن نیز تکراری و بی‌مزه هستند. بالاخره فیلمی که ساختنش تنها 2 ماه طول بکشد، بهتر از این نخواهد شد!

امتیاز مخاطبان به این فیلم 2.1 از 5 بوده. یعنی اکثر افرادی که برای دیدن سال گربه بلیط سینما خریده بودند، از این کار پشیمان‌اند.

فیلم یادگار جنوب

1

در میان فیلم‌های کمدی که تا کنون از آن‌ها یاد کردیم بد نیست سری هم به فیلم اجتماعی و متفاوت یادگار جنوب بزنیم که نام دیگرش «به نام عشق» است. این فیلم که به تازگی روی پرده سینما رفته و سروصدا کرده است در کنار نقاط منفی، نقاط مثبتی هم دارد. در درجه اول باید برای بازی وحید رهبانی دست زد و توان صابر ابر در تحمل گریمی چنین سنگین را ستایش کرد. اما، چرا سحر دولت شاهی به گوشه‌ای رانده شده؟ بهتر نبود به جای یک فیلم بلند، سریالی می‌ساختن تا فرصت بیشتری به این شخصیت‌پردازی‌های ناپخته داده می‌شد؟ اگرچه روایت فیلم‌نامه به شکل غیرخطی است اما می‌توانست اضافاتی از آن کاسته شود تا مخاطب بتواند ارتباط بیشتری با محتوا برقرار کند.

در نهایت، مخاطبان به فیلم یادگار جنوب امتیاز 3.3 از 5 را داده‌اند که برای یک فیلم اجتماعی نمره چندان خوبی نیست. با این وجود دیدن این فیلم خالی از لطف هم نیست.

نظرات
پربازدیدترین خبرها