زندگی در قابل‌زیست‌ترین شهرهای جهان چگونه است؟

«زوریخ تنها جایی است که من قبل از شنا در دریاچه گوشی و کیف پولم را کنار ساحل رها می‌کنم.»

شناسه خبر: ۴۰۹۷۶۱
زندگی در قابل‌زیست‌ترین شهرهای جهان چگونه است؟

راهنماتو- پس از سال‌ها تغییرات ناشی از پاندمی، حداقل بر طبق آخرین داد‌ه‌ها درباره شهرهای قابل زیست، شهرهای جهان نهایتاً به یک وضعیت نرمال جدید رسیده‌اند.

به گزارش راهنماتو، شاخص جهانی قابل‌زیستی سالانه واحد اطلاعات اکونومیست، که 173 شهر را از نظر ثبات، مراقبت‌های بهداشتی، فرهنگ و محیط‌زیست، آموزش و زیرساخت‌ها ارزیابی می‌کند، اشاره می‌کند که امتیاز متوسط قابل‌زیستی در سال گذشته، در مقایسه با جهش‌ها و افت‌های قابل‌توجه در سال‌های گذشته، به شکلی جزئی افزایش یافته است (فقط 0.06 امتیاز افزایش یافته است).

شهرهای برتر، با نوسانات کم در میان 10 شهر برتر، به‌طور قابل‌توجهی مشابه فهرست سال گذشته به نظر می‌رسند. دوباره، چهار شهر اروپایی این بار با چهار شهر آسیایی-اقیانوسیه و دو شهر کانادایی در این فهرست قرار گرفته‌اند.

وضعیت همه شهرها همانند سال 2023 باقی مانده به جز یک مورد: تورنتو، که به دلیل کاهش امتیاز زیرساخت‌های مرتبط با بحران رو به افزایش مسکن، از 10 شهر برتر خارج شده است. هیچ شهر جدیدی به 10 شهر برتر نپیوسته است، زیرا اوزاکا و آکلند وضعیت خود را حفظ کرده‌ و در سال گذشته با هم برابر شده بودند.

راهنماتو به وضعیت شهرهای برتر جهان در سال 2024 پرداخته است که به طور خلاصه در ادامه با هم مرور می‌کنیم:

1

وین، اتریش

وین برای سومین سال متوالی عنوان قابل‌زیست‌ترین شهر جهان را به دست آورده است و امتیازات کامل در چهار دسته از پنج دسته را کسب کرده است، و صرفا چون رویدادهای قابل توجه ورزشی و فرهنگی امسال در این شهر برگزار نمی‌شود، امتیاز کمی در این حوزه‌ها دریافت کرده است. اما این بدان معنا نیست که شهر از نظر فرهنگ یا محیط‌زیست کمبود دارد - در واقع، دقیقاً همین دو مورد است که ساکنان بیشتر از همه دوست دارند.

نیکولاس گریزر، سخنگوی هیأت گردشگری وین می‌گوید: « وقتی مردم وین از سفر به خانه برمی‌گردند، یکی از اولین کارهایی که می‌کنند این است که شیر آب را باز می‌کنند تا یک لیوان آب تازه چشمه بنوشند. آب شیر ما مستقیماً از کوه‌ها می‌آید و به مدت 150سال است که از طریق خط اصلی آب چشمه وین به ما می‌رسد.»

در این شهر امکانات زیادی برای تفریح وجود دارد، از موج‌سواری روی دانوب، تا نوشیدنی‌های منحصربه‌فرد یا لذت بردن از اپرای وین با بلیت‌هایی که فقط 13 یورو قیمت دارند. گریزر می‌گوید: «همچنین یکی از معدود شهرهایی است که غذایی به نام آن نام‌گذاری شده است.»

این شهر دارای شبکه حمل و نقل عمومی کارآمد است که فقط 1 یورو در روز هزینه دارد، همچنین سیستم بهداشتی کارآمد، دانشگاه‌های متعدد و نسبت بالایی از فضاهای سبز دارد.

وین به پیشرفت ایمان دارد و در راستای خنک‌تر شدن و کاهش میزان تولید گاز کربن دی‌اکسید سخت تلاش می‌کند. در سراسر شهر جزایر سبز کوچکی ساخته شده است که زمانی محل پارک خودرو بودند. شهروندان می‌توانند مسئولیت این جزیره‌های کوچک را برعهده بگیرند و روی آن‌ها سبزیجات و گل بکارند.

2

زوریخ، سوئیس

زوریخ، که امسال سه رتبه صعود کرده و در رتبه سوم قرار دارد، امتیازات کامل در آموزش و مراقبت‌های بهداشتی را حفظ کرده و همچنین در زیرساخت و فرهنگ نیز امتیاز خوبی کسب کرده است. ساکنان آن از منابع عمومی و همچنین احساسی که از ایمنی در شهر دارند، لذت می‌برند.

الکساندرا هومبل، مدیر بازاریابی شرکت «مردم ما را دوست دارند» می‌گوید: « من در هر زمان از روز یا شب از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنم و در طول روز در آپارتمانم را قفل نمی‌کنم.» او ادامه می‌دهد: «زوریخ تنها جایی است که من قبل از شنا در دریاچه گوشی و کیف پولم را کنار ساحل رها می‌کنم.»

هومبل از تمیزی شهر، حمل و نقل عمومی کارآمد و نزدیکی به طبیعت قدردانی می‌کند. "من نزدیک دریاچه زوریخ زندگی می‌کنم، هشت دقیقه با قطار از مرکز شهر فاصله دارم و برای خرید تخم‌مرغ تازه از تپه‌ها بالا می‌روم تا به مزرعه برسم. کوه‌ها فقط یک ساعت با ما فاصله دارند، بنابراین ما در شهری خنک زندگی می‌کنیم و در زمستان اسکی می‌کنیم و در تابستان در ساحل می‌گذرانیم.»

زوریخ اخیراً ، به دلیل زیرساخت‌های تکنولوژیکی و ابتکاراتی که به کیفیت بالای زندگی کمک می‌کند، به عنوان "هوشمندترین شهر جهان" معرفی شده است.

روسلان میاندانس، بنیان‌گذار صابون NOWATA می‌گوید که تصور کنید در مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری زوریخ، که تمام قسمت‌های شهر را به هم متصل می‌کند، بدون اینکه چراغ‌های راهنمایی حرکت شما را مختل کنند، رکاب می‌زنید. زوریخ دقیقتا همین است.» او بر سیستم کنترل ترافیک هوشمند شهر و تعهد آن به پایداری تأکید می‌کند؛ با اتوبوس‌های برقی که می‌توانند در مکان‌های برنامه‌ریزی‌شده بدون ایجاد تأخیر شارژ شوند.

زوریخ همچنین فعالیت‌های مثبت اقتصادی فراوانی با تعداد زیادی استارتاپ در فین‌تک و بیوتک و حجم همکاری‌های بالا با دانشگاه‌ها و شرکت‌های سراسر جهان دارد.

به طور کلی تمیزی را در شهر احساس می‌کنید اما شهر مبتنی بر مسئولیت‌های جمعی نیز هست. برای مثال مقواها هفته‌ای یکبار جمع‌آوری می‌شوند اما باید به خوبی با طناب به هم بسته شده باشند که آزاردهنده است. اما زندگی در محیط تمیز ارزشمند است. به گفته هامبل، این تلاش‌ها مجموعا سبب شده که جامعه‌ای آرام و منظم شکل بگیرد. «به نظر می‌رسد که تهدید و استرس از ما از دور است. بدون استرس، انرژی مثبت در جریان است.»

4

ملبورن، استرالیا

سیدنی و ملبورن امسال با تنزل رتبه مواجه شدند که علت آن افزایش بهای خانه بود. اما ملبورن با فقط یک رتبه تنزل پیدا کرد و به شماره چهارم سقوط کرد. با اینکه بهای خانه در ملبورن افزایش پیدا کرده است، شهروندان همچنان به تنوع فرهنگی، مناظر غذایی و در کل کیفیت زندگی در ملبورن افتخار می‌کنند. ملبورن از نظر خانواده‌ها شهری دوستدار کودک است. در این شهر هزینه‌های مراقبت از کودک ارزان و خیابان‌ها ایمن است و بهترین پارک‌های بازی برای کودکان در این شهر قرار دارد. موزه‌های شهر ملبورن حاوی اشیاء نادر، جواهرات باستانی و سازه‌های مقبره و معبد است که با همکاری موزه‌های دیگر ماننده موزه ملی بریتانیا نمایشگاه‌های متعددی در آن برگزار می‌شود.

طبیعت امکان برخورداری از تفریحات ارزان را در ملبورن فراهم کرده است. مردم اغلب بعد از کار در کنار ساحل قدم می‌زنند.

5

کلگری، کانادا

کلگری امثال در رتبه پنجم قرار گرفت و امتیازات آن عمدتا ناشی از ثبات، مراقبت بهداشتی و آموزش بود. اما ترکیب جذابیت شهری و زیبایی طبیعی است که کلگری را به شهری قابل سکونت تبدیل کرده است.

دستیابی به زیبایی‌های طبیعی کلگری با یک پیاده‌روی کوتاه چند دقیقه‌ای امکان‌پذیر است. موزه‌هایی با کلاس جهانی و رویدادهای هنری و فرهنگی در کلگری بسیار برگزار می‌شود. کلگری میزبان یک جشنواره 10روزه به نام زمین است که در آن فرهنگ و معماری غربی پاس‌داشته می‌شود.

5

اوزاکا، ژاپن

اوزاکای ژاپن که سومین شهر پرجمعیت این کشور است با امتیازی مشابه اوکلند در مقام نهم قرار گرفته است. این شهر دارای ثبات عالی، مراقبت‌های بهداشتی قابل دسترسی و دسترسی آسان به آموزش است که باعث شده امتیاز بالایی در زمینه زیرساخت‌های عالی دریافت کند. اوزاکا به اندازه توکیو بزرگ نیست اما دسترسی آسانی دارد و شهری آرام برای زیستن است. مناظر غذایی این شهر رو به شکوفایی است و باعث شده زندگی در اوزاکا لذت‌بخش شود. بهترین غذاهای ژاپن را می‌توانید در اوزاکا پیدا کنید.

نظرات
پربازدیدترین خبرها