کشف کارگاه تولید سنگ یشم در چین با قدمتی ۳۴۰۰ساله

ویرانه‌های شانگسی‌ در اواخر دهه ۱۹۲۰ پیدا شد و یکی از بزرگ‌ترین اکتشاقات باستان‌شناسی در قرن بیستم در سراسر جهان محسوب می‌شود.

شناسه خبر: ۴۰۹۷۷۹
کشف کارگاه تولید سنگ یشم در چین با قدمتی 3400ساله

راهنماتو- باستان‌شناسان در ویرانه‌های شانگسیگ‌دو در استان سی‌چوآن چین محوطه‌ای پیدا کرده‌اند که بیش از 3400سال قبل در آن سنگ یشم بهسازی می‌شده است.

به گزارش راهنماتو، ویرانه‌های شانگسی‌ در اواخر دهه 1920 پیدا شد و یکی از بزرگ‌ترین اکتشاقات باستان‌شناسی در قرن بیستم در سراسر جهان محسوب می‌شود.

این یافته‌های تازه بینشی جدید درباره منشأ اشیاء تاریخی با ارزش به دست می‌دهد و موفقیت‌های چشمگیر تمدن چین باستان را برجسته می‌سازد.

محصولات ناتمام، قطعه‌های شکسته، زباله و مواد خام در میان اشیائی هستند که اخیرا در این محوطه پیدا شده‌اند و اثبات می‌کنند که در این محل زمانی زنجیره تولید صنایع‌دستی به شکلی کامل در جریان بوده است. تحلیل‌های ابتدایی نشان می‌دهند که این مکان زمانی کارگاه تولید سنگ و یشم بوده است.

این محوطه باستانی که تقریبا در یک‌کیلومتری شمال گودال‌های قربانی کشف‌شده در اکتشافات پیشین قرار گفته است، آخرین اکتشافی است که پیشرفت‌های کاوش‌های باستان‌شناسی در شانگسینگ‌دو را نشان می‌دهد.

2

این اولین‌بار است که یک کارگاه صنایع‌دستی در شانگسینگ‌دو پیدا شده است. این یافته‌های تازه به باستان‌شناسان کمک می‌کنند که منابع مواد خام صنایع سنگی و یشم شانگسینگ‌دو را شناسایی کنند و به پرسش‌های بنیادی درباره طراحی این شهر باستانی پاسخ بدهند.

ران هنگلین، باستان‌شناس مسئول در محوطه شانگسینگ‌دو، می‌گوید: «اکتشاف این کارگاه نوری تازه بر چندین معمای مرتبط با این شهر از جمله منشأ مقادیر زیاد یشم و سنگ‌های خامی که در شانگسینگ‌دو پیدا شد، تکنیک ساخت اشیاء تاریخی، فرایند تولید و روش‌های توزیع آن می‌تاباند.»

سان هوا، استاد مدرسه باستان‌شناسی و موزه‌شناسی در دانشگاه پکنیگ، می‌گوید: «اکتشافات باستان‌شناسی و تحقیقاتی که درباره طراحی و برنامه‌ریزی شهر باستانی شانگسینگ‌دو انجام شده است، عقلانیت ساکنان باستانی آن را نشان می‌دهد و عمق و میراث ماندگار تمدن باستانی چین را برجسته می‌کند.»

لیو یو، مدیر موزه شانگسینگ‌دو، باور دارد که شهرهای بزرگی که از سلسله شانگ (1600 ق.م تا 1046م) باقی‌ مانده‌اند، مراکزی متمرکز برای کارگاه‌های صنایع‌دستی مشابه نواحی صنعتی مدرن داشتند. او می‌گوید: «به دنبال این سرنخ‌ها، احتمالا می‌توانیم کارگاه‌های دیگری برای تولید مفرغ و طلا و چیزهای دیگر را نیز پیدا کنیم.»

این ناحیه که 12کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد، به گمان از بقایای پادشاهی شو است که قدمت آن به 4500 تا 3000سال قبل باز می‌گردد.

در شانگسینگ‌دو بیش از 6000 شیء فرهنگی تاکنون پیدا شده است. موزه شانگسینگ‌دو از سال گذشته تاکنون 5میلیون بازدیدکننده از سراسر جهان داشته است.

نظرات
پربازدیدترین خبرها