گرگ ۴۴ هزار ساله از یخ‌های سیبری بیرون کشیده شد!

  • راضیه میرزاحیدری راضیه میرزاحیدری
  • ۱۳ تیر ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 3.3 دقیقه

همشهری آنلاین نوشت: پژوهشگران در شمال شرقی روسیه در حال تشریح جسد گرگی هستند که به نظر می رسد قدمت آن به حدود ۴۴ هزار سال پیش می‌رسد. مردم محلی جسد این گرگ منجمد را به طور تصادفی پیدا کردند.

ذوب شدن یخ‌های دائمی در سال ۲۰۲۱ در منطقه ابیسکی، لاشه گرگ ۴۴۰۰۰ ساله ای را که در عمق ۱۳۱ فوتی در رودخانه تیرختیاخ مدفون شده بود، آشکار کرد.

دانشمندان روسی کالبدشکافی یک گرگ از عصر یخ‌بندان را برای مطالعه سلامت، شیوه زندگی او و تشخیص و بررسی اینکه آیا میکروارگانیسم های او می تواند برای مطالعات علمی مفید باشد آغاز کرده اند.

جست‌وجوی لاشه حیوانات هزاران ساله

در منطقه یاکوتیا در شمال شرقی روسیه، بیابانی که چندین رودخانه و دریاچه را در خود جای‌داده است، دما گاهی به پایین‌ترین رکورد جهانی یعنی ۸۳ - درجه فارنهایت (۶۴ - درجه سانتی‌گراد) کاهش می‌یابد.

به گزارش رویترز، باتوجه‌به این سرمای شدید، دانشمندان در این منطقه قبلاً لاشه حیوانات هزاران ساله را که در یخ‌بندان دائمی نگهداری می‌شدند، کشف کرده بودند. بااین‌حال، این گرگ اولین کشف در نوع خود است.

1

ذوب‌شدن یخ‌های دائمی

افزایش دمای کره زمین، آغازگر ذوب‌شدن یخ‌های دائمی است که به نظر می‌رسد همین موضوع هم به ساکنان محلی کمک کرد تا در سال ۲۰۲۱ لاشه‌های به‌جامانده در یخ‌های دائمی را در عمق تقریباً ۱۳۱ فوتی (۴۰ متری) رودخانه تیرختیاخ در ناحیه آبیسکی شناسایی کنند.

بقایای این گرگ ۴۴ هزار ساله برای تحقیقات علمی در سال ۲۰۲۱ به آکادمی علوم جمهوری سخا منتقل شد. با وجود این، کالبد شکافی به تازگی آغاز شده است.

یک گرگ باستانی؛ دری به عصر یخبندان

آلبرت پروتوپوپوف، رئیس بخش مطالعات جانوران ماموت آکادمی علوم یاکوتیا به رویترز گفت معمولاً حیوانات گیاهخوار می‌میرند، در باتلاق‌ها به دام می‌افتند و یخ می‌زنند و به همین خاطر اغلب دست‌نخورده کشف می‌شوند. او می‌گوید؛ اما این اولین مورد از پیداشدن یک شکارچی بالغ از اواخر دوران پلیستوسن است.

رژیم غذایی گرگ

پروتوپوپوف می‌گوید : معده گرگ پیدا شده به طور جداگانه، به همراه اندام‌های داخلی آن حفظ شده است که نگاهی نادر به عصر یخ‌بندان در منطقه یاکوتیا دارد. به‌عنوان یک شکارچی فعال و بزرگ، این یک فرصت منحصربه‌فرد برای تعیین رژیم غذایی گرگ و طعمه آن است.

علاوه بر این، محققان یک‌دندان پرمولر - یک‌دندان - برای تعیین سن بیولوژیکی این یافته جمع‌آوری کردند. ماکسیم چپراسوف، رئیس آزمایشگاه موزه ماموت NEFU، جایی که کالبدشکافی در حال انجام است، افزود: سایش روی دندان‌ها و ایجاد برجستگی ساژیتال، قبلاً تأیید کرده که او یک مرد بالغ بوده است.

1

میکروارگانیسم‌های باستانی

به گزارش interestingengineering ممکن است این گرگ روسی حاوی میکروارگانیسم‌های باستانی باشد که هنوز زنده هستند. تحقیقات روی فسیل‌های باستانی که توسط موزه ماموت انجام شده، به‌ویژه در مورد اسب‌های یاکوت و لنا، خرگوش‌ها و خرس هولوسن، دانشمندان را قادر می‌سازد تا توالی‌های ژنومی را که با تجزیه‌وتحلیل نمونه‌های بافت نرم برای گرگ تعیین می‌کنند، نقشه‌برداری کنند.

بینش جدیدی از تاریخچه سیاره

مدیر علمی آزمایشگاه Paleogenomics دانشگاه اروپایی در سن‌پترزبورگ اظهار داشت تحقیقات ژنوم می‌تواند بینش جدیدی از تاریخچه سیاره و عوامل مؤثر در انقراض دسته‌جمعی و همچنین درک بهتری از آینده ارائه دهد.

در واقع این تحقیقات بین‌رشته‌ای که همچنین شامل گروه اپیدمیولوژی، انگل‌شناسی و ضدعفونی در دانشگاه پزشکی ایالتی شمال غرب است، از مطالعه این گرگ منفرد بسیار سود خواهد برد.

گرگ ۴۴ هزار ساله روسی ممکن است میکروارگانیسم های باستانی را نیز در خود جای دهد، زیرا باکتری ها می توانند هزاران سال در فسیل ها زنده بمانند. محققان امیدوارند در مورد جوامع میکروبی باستانی موجود در عصر یخبندان، از جمله پاتوژن ها و عملکرد آنها اطلاعاتی کسب کنند.

راضیه میرزاحیدری
راضیه میرزاحیدری

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها