8 نشانه که نشان می‌دهند شما از نظر دیگران فردی بزرگ و محترم هستید!

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۱۳ تیر ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 4.9 دقیقه

راهنماتو-بعضی اوقات برایمان سوال پیش می‌آید که دیگران واقعا چه فکری درباره‌مان می‌کنند. اما در روان‌شناسی سرنخ‌های ظریفی وجود دارند که می‌توانید با استناد به آن‌ها متوجه شوید، دیگران چقدر شما را فردی مهم و معتبر می‌دانند.

به گزارش راهنماتو، در این مقاله می‌خواهیم به برخی از این نشانه‌های پنهان اشاره کنیم. این نشانه‌ها به شما می‌گویند، علی‌رغم آنکه خودتان ممکن است توجه نکرده باشید، دیگران شما را فردی شایسته احترام می‌دانند.

1.با دقت و واقعی به حرف‌هایتان گوش می‌دهند

گاهی اوقات مسیریابی در جهان نشانه‌های اجتماعی مثل تلاش برای رمزگشایی از یک زبان مخفی است. اما یکی از نشانه‌های قدرتمندی که نشان می‌دهد شما از نظر دیگران فردی بسیار محترم و بزرگ هستید، آن است که به حرف‌های شما با دقت گوش می‌دهند. در روان‌شناسی شنیدن فعالانه فراتر از صرفا شنیدن کلمات است. وقتی می‌گوییم باید فعالانه گوش بدهید، منظورمان آن است که به فردی که در حال صحبت است احساس ارزشمندی و مهم بودن بدهید. این رفتار به معنی موارد زیر است:

2

توجه کامل

نشان دادن علاقه به حرف‌های او

واکنش نشان دادن به نحوی که او بخواهد به مکالمه ادامه دهد

وقتی فردی حقیقتا و صادقانه به حرف‌های شما گوش می‌دهد، یعنی افکار و عقاید شما برای او محترم و مهم است. آن‌ها در هر حرفی که به زبان‌تان جاری می‌شود ارزش و اعتبار می‌بینند.

2.به دنبال توصیه‌های شما هستند

وقتی دیگران از شما می‌خواهند توصیه‌ای برایشان داشته باشید، به این معنی است که قضاوت شما برایشان اهمیت دارد. آدم‌ها به این دلیل برای دریافت توصیه به شما مراجعه می‌کنند که به شما اعتماد دارند و شما را فردی عاقل می‌بینند. پس اگر این اتفاق زیاد میفتد، باید بدانید که دیگران شما را فردی بزرگ و شایسته احترام می‌دانند.

3.کوچک‌ترین چیزها را درباره شما به خاطر می‌آورند

یک پدیده جالب در روان‌شناسی با عنوان «اثر نفر بعدی» وجود دارد. این پدیده بیان می‌کند که افراد اغلب وقتی آماده می‌شوند تا به عنوان نفر بعدی در یک جمع حرف‌شان را بزنند، فراموش می‌کنند چه می‌خواستند بگویند. اما وقتی فردی همه حرف‌های قبلی شما را به خاطر می‌آورد، این پدیده را نقض می‌کند. مثلا یادش می‌ماند که فیلم مورد علاقه‌تان چه بود، اسم مادربزرگ‌تان چه بود یا چقدر خامه در قهوه‌تان دوست داشتید.

عمل به خاطرسپاری جزییات کوچک، نشانه‌ای است از اینکه او نه تنها به حرف‌های شما گوش داده است، بلکه به قدر کافی به حرف‌های شما اهمیت داده که جزییات را درباره شما به خاطر بسپارد.

4.در غیاب‌تان از شما دفاع می‌کند

مردم خیلی راحت همرنگ جمع می‌شوند، خصوصا اگر فردی که دارند درباره‌اش حرف می‌زنند، حضور نداشته باشد. اما اگر فردی در غیاب‌تان از شما دفاع می‌کند، یعنی برای شما ارزش و احترام زیادی قائل است. این عمل وفادارانه، که از شهرت و رفتار شما دفاع می‌کند، نشانه‌ای واضح است از اینکه برای شما احترام زیادی قائل است. آن‌ها آنقدر برایتان احترام قائل هستند که از شما حمایت کنند و مطمئن شوند که چهره شما در غیاب‌تان مخدوش نمی‌شود. پس اگر شنیدید که آدم‌ها در غیاب‌تان از شما دفاع کرده‌اند، باید آن را نشانه‌ای از محترم بودن خودتان در نظرشان در نظر بگیرید.

5.موفقیت‌های شما را جشن می‌گیرند

دلگرم‌کننده است که دیگران نه تنها از موفقیت‌های ما خوشحال می‌شوند بلکه موفقیت‌های ما را مثل موفقیت‌های خودشان جشن می‌گیرند. این شادی اصیل برای موفقیت شما، بدون وجود حس حسادت و خشم، نشانه‌ای زیبا از احترام به شما و تحسین‌تان است. وقتی دیگران حقیقتا فکر می‌کنند که شما فردی محترم و بزرگ هستید، پیروزهای شما را عین پیروزی‌های خودشان می‌بینند. آن‌ها از اینکه موفقیت‌هایتان را می‌بینند، خوشحال می‌شوند و به خاطر دستاوردهایتان به خودشان می‌بالند.

3

6.در برنامه‌های آینده شما را هم دخیل می‌کنند

وقتی فردی از شما دعوت می‌کند تا در پروژه‌ها و برنامه‌های آینده‌اش با او همکاری کنید، یعنی برایتان ارزش زیادی قائل است. آن‌ها نه تنها ارتباط‌ فعلی‌شان با شما را ارج می‌نهند، بلکه دوست دارند با شما رابطه بلند‌مدت‌تر داشته باشند. آن‌ها آنقدر برای شما احترام قائل هستند و تحسین‌تان می‌کنند که دوست دارند در آینده‌شان حضور داشته باشید.

7.برایتان وقت می‌گذارند

در جهان امروزی که به سرعت در حال سپری شدن است، زمان کالای بسیار ارزشمندی است. وقتی شخصی آگاهانه تلاش می‌کند تا با شما وقت سپری کند، یعنی برای شما احترام زیادی قائل است و شما را تحسین می‌کند. ممکن است کارهای زیادی داشته باشد و سرش واقعا شلوغ باشد، اما همچنان وقت‌گذرانی با شما را در الویت برنامه‌های خود قرار می‌دهد. ممکن است برای آنکه بتواند با شما وقت بگذارند در برنامه‌هایش تغییر ایجاد کند، برخی ملاقات‌ها را به تعویق بیندازد یا صرفا هر وقت وقتش آزاد شد با شما ملاقات کند.

اگر افراد معمولا چنین رفتاری با شما دارند، مطمئن باشید که شما جایگاهی بسیار عالی در نظر آن‌ها دارید.

8.به مرزهای شما احترام می‌گذارند

در مرکز هر رابطه سالمی احترام دوجانبه به مرزها وجود دارد. وقتی شخصی حقیقتا برای شما ارزش قائل باشد و به شما احترام بگذارد، این رفتارها را می‌کند:

به فضای شخصی شما احترام می‌گذارد

به تصمیم‌های شما احترام می‌گذارد

به نیاز شما برای برخورداری از زمان شخصی بدون هیچ‌نوع مزاحمتی احترام می‌گذارد و آن را درک می‌کند

احترام گذاشتن به مرزها بیش‌تر از فضا دادن است و به معنای درک و به رسمیت شناختن نیازها، احساسات و حقوق دیگری به اندازه نیازها، احساسات و حقوق خودمان است.

این تشخیص و پذیرش نشانه‌ای عمیق است از اینکه دیگران شما را فردی بسیار محترم می‌شناسند. یادتان باشد که احترام به مرزها صرفا نشانه رابطه خوب نیست، بلکه نشانه تحسین و احترام زیاد است.

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها