(تصاویر) کشف حیرت انگیز گور-تپه‌های 6000ساله در اروپا

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۱۴ تیر ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 2.8 دقیقه

راهنماتو-باستان‌شناسان بزرگ‌ترین گور-تپه در اروپا را در جریان حفاری‌های پیش از عملیات ساخت‌وساز یک بزرگراه در جمهوری چک پیدا کردند.  

به گزارش راهنماتو، این گور-تپه که با عنوان تپه خاکی یا گور-پشته شناخته می‌شود، تقریبا 190متر درازا دارد که تقریبا دو برابر طول یک زمین فوتبال آمریکایی است. عرض این گور-تپه در پهن‌ترین قسمت به 15متر می‌رسد و به سمت محور شمال-شرقی به جنوب-غربی قرار گرفته است.

باستان‌شناسان فکر می‌کنند که این گور-تپه به هزاره چهارم ق.م باز می‌گردد که آن را به یکی از نخستین گورهای باستانی در اروپا تبدیل می‌کند.

تاریخ این گور به دوران مردمان Funnel-Beaker باز می‌گردد که بین سال‌های 3800 تا 3350 ق.م در این ناحیه زندگی می‌کردند. نام آن‌ها برگفته از ظروف سفالی متمایزی است که در بسیاری از گورها به عنوان اشیاء گور پیدا شده‌اند.

2

پتر کریستوف، باستان‌شناس، می‌گوید: «این گور-تپه طویل‌ترین تپه ماقبل تاریخ، نه تنها در منطقه ما بلکه در تمام اروپاست.»

برطبق بیانیه باستان‌شناسان که در فیس‌بوک منتشر شده است، علاوه بر دو گور مرکزی که احتمالا به اعضای بلند-پایه جامعه ماقبل تاریخی که آن را ساختند تعلق داشتند، در حدود 30 گور دیگر که تقریبا به همان دوران باز می‌گردند نیز در اطراف پیدا شده است.

گورتپه در جریان عملیات کاوش باستانی در کنار یک بزرگراه در 88کیلومتری شرق پراگ پیدا شده است. این گور-تپه به دلیل پوشیده شدن سطح‌اش با زمین‌های زیر کشت کشاورزی که در جاهایی مسطح شده بود، قابل شناسایی نبود. درنتیجه، باستان‌شناسان در بدو امر شواهدی از یک خندق مخفی را پیدا کردند که محوطه گور-تپه را محاصره کرده بود. هر دو گور-تپه شامل اسکلت‌هایی از دو نفر هستند که به سمت چپ بدن و درحالیکه سرشان رو به شما قرار گرفته، دراز کشیده‌اند.

برطبق بیانیه باستان‌شناسان، یکی از افراد در داخل یک گودال با آبراهه‌هایی در هر دور طرف و حفره‌هایی در گوشه‌ها دفن شده است که نشان می‌دهد این افراد ممکن است ابتدا در داخل سازه‌های چوبی قرار گرفته و سپس دفن شده باشند که آن سازه‌ها از آن زمان تاکنون پوسیده و از بین رفته‌اند. این شخص به همراه یک ظرف سفالی دفن شده که احتمالا به عنوان شیء گور نذر شده است و دومین گور مرکزی نیز حاوی 5قطعه سنگ چخماق شامل سرنیزه و یک تیغه تیز است.

3

گورهای پیشاتاریخی

محققان همچنان در حال تجزیه و تحلیل این محوطه باستانی هستند. ردی از 4گور متأخرتر نیز در داخل گور-تپه پیدا شده است و باستان‌شناسان امیدوارند کشف کنند که آیا افرادی که در این گورها دفن شده‌اند با افراد عالی-رتبه گورهای مرکزی مرتبط بوده‌اند، یا نه.

کریستوف می‌گوید: «گور-تپه‌های مشابه در اروپای مرکزی فقط یک یا حداکثر دو گور دارند. از این نقطه نظر، جالب است بدانیم که چه ارتباطی بین این گورها وجود دارد و آیا گورهای خانوادگی هستند یا خیر.»

باستان‌شناسان فکر می‌کنند که گور-تپه‌ها اول در این محوطه ساخته شده‌اند و سایر گورها بعدها و در طی نسل‌ها در اطراف آن‌ها شکل گرفته‌اند.

 

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها