راهنمای سفر به کردستان و معرفی بهترین مکان‌های دیدنی آن

یکی از زیباترین استان های واقع شده در دامنه کوه های زاگرس استان کردستان است.

شناسه خبر: ۴۰۸۴۹۷
راهنمای سفر به کردستان و معرفی بهترین مکان‌های دیدنی آن

دلگرم نوشت: یکی از زیباترین استان های واقع شده در دامنه کوه های زاگرس استان کردستان است. جاهای دیدنی کردستان با جاذبه های شگفت انگیزی که دارد آن را به مقصدی ایده آل برای طبیعت گردی تبدیل کرده است.

کردستان که به بهشت غرب کشور معروف است یکی از زیباترین و سرسبزترین استان های ایران می باشد. این استان زیبا علاوه بر مردمانی مهمان نواز و خوش رو، دارای جاهای دیدنی است که شما را شگفت زده خواهد کرد.

اگر به بناهای تاریخی و همچنین طبیعت گردی علاقه دارید، پس جاهای دیدنی کردستان را از دست ندهید. زیرا با سفر به کردستان می توانید سفر به دل تاریخ و طبیعت زیبا هم با هم تجربه کنید. در این مطلب می خواهیم زیباترین و معروف ترین جاهای دیدنی کردستان را همراه با آدرس آن ها به شما معرفی کنیم.

مجموعه تفریحی آبیدر

1

یکی از زیباترین جاهای دیدنی کردستان که بهترین مقصد برای تفریح محسوب می شود، مجموعه تفریحی آبیدر است. این مجموعه در دامنه کوه آبیدر واقع شده و دارای چشمه های فراوانی می باشد. آبیدر یک پارک کوهستانی است که در همه جای آن می توانید پوشش گیاهی متنوع را مشاهده کنید.

اهالی شهر جهت کوهپیمایی و تفریح با خانواده در آخر هفته ها به این پارک زیبا می روند. با رفتن به بالای کوه می توانید شهر را ببینید که مخصوص شب ها منظره بسیار زیبایی ایجاد می کند.

آدرس: سنندج، انتهای خیابان آبیدر، دامنه کوه آبیدر

دریاچه زیبای زریوار

ز

آبی ترین جای دیدنی کردستان که در مریوان، شهر لک لک ها واقع شده، دریاچه زیبای زریوار می باشد. این دریاچه دارای آب شیرین بوده و گونه های جانوری مختلفی در تالاب های آن زندگی می کنند. امکانات رفاهی مختلفی برای گردشگران عزیز در این منطقه فراهم شده است.

می توانید کباب ماهی خوشمزه این دریاچه را نوش جان کرده و لذت ببرید. همچنین تفریحات آبی مختلفی در زریوار تعبیه شده اند. پیشنهاد ما این است که قایق سواری و دیدن لک لک های زیبای دریاچه را به هیچ وجه از دست ندهید.

آدرس: مریوان، سه کیلومتری غرب شهر

عمارت آصف وزیری (خانه کرد)

ی

یکی از زیباترین جاهای دیدنی کردستان که بهترین مکان برای آشنایی با فرهنگ و تمدن مردم این دیار است، عمارت آصف می باشد. آصف اعظم در زمان صفویه دستور ساخت این بنا را دارد و در زمان قاجاریه و پهلوی بخش هایی به آن اضافه شد.

عمارت آصف وزیری که به خانه کرد نیز مشهور می باشد، دارای بخش های مختلفی است. موزه مردم شناسی این مجموعه یکی از زیباترین بخش های آن است که قطعا از دیدن آن لذت خواهید بود. معماری عمارت کاملا به معماری دوران صفویه باز می گردد و به نوعی نماینده آن معماری آن دوران است.

آدرس: سنندج، تقاطع خیابان امام (شاهپور) و خیابان شهدا

مسجد جامع سنندج

1

یکی از زیباترین مساجدی که همواره دیدن آن شما را حیرت زده می کند، مسجد جامع سنندج است. این مسجد در دوران فتحعلی شاه قاجار و به دستور والی کردستان ساخته شد. کاشی های فیروزه ای زیبا و معماری ایرانی- اسلامی این مسجد شما را یاد اصفهان زیبا می اندازد.

قرینه سازی، کتیبه ها، شبستان، ستون ها، پنجره های مسجد و ... دست به دست هم داده اند تا این بنای زیبا و تاریخی را بسازند. اگر به مکان های تاریخی و مذهبی علاقه دارید، پیشنهاد می کنیم بازدید از این مسجد را از دست ندهید.

آدرس: سنندج، ضلع شمالی خیابان امام

حمام خان سنندج

1

از مکان های تاریخی کردستان که دیدن از آن خالی از لطف نیست، حمام خان سنندج است. حمام خان سنندج دقیقا در بازار سرپوشیده قدیمی این شهر قرار دارد. در واقع بازار محلی سنندج همان هسته و بافت قدیمی شهر است. اشکال هندسی، آهک بری ها، نقوش انسان و حیوان و کاشی های زیبای رنگی در این حمام به وفور به چشم میخورند.

قدمت این حمام به سال 1220 و دوران حاکمیت امان الله خان اردلان باز می گردد. هشتی، سردر ورودی، بینه، سربینه، میاندر، آب انبار، سرویس بهداشتی و خلوتی از بخش های مختلف این حمام هستند. طاووس های آهک بری شده در حمام جذب هر بیننده ای را به خود جذب می کنند.

آدرس: سنندج، ضلع شمالی بازار سنندج، جنب مسجد داروغه

چشمه و آبشار بل

ی

یکی از زیباترین جاهای دیدنی کردستان که در دل کوه های بلند قامت این سرزمین واقع شده است، چشمه بل است. این چشمه در فاصله دو کیلومتری روستای هجیج واقع شده و از شکاف کوه با فشار زیادی به بیرونی پرتاب می شود. دقت کنید این چشمه در تمام فصول سال فعال است.

در جایی که آب چشمه به آن می ریزد، یک دریاچه واقع شده است که امکان قایق سواری کردن در آن وجود دارد. این چشمه به قدری بلند و مرتفع است که مانند آبشاری خروشان و بزرگ عمل می کند. آب این چشمه کاملا تمیز و قابل آشامیدن است. برای دسترسی به این چشمه می توانید از طریق مریوان و یا پاوه اقدام نمایید.

آدرس: کردستان، اورامان، دو کیلومتری روستای هجیج

غار کرفتو

1

یکی از زیباترین غارهای غرب کشور غار کرفتو نام دارد که طبق تحقیقات انجام شده در دوره سوم زمین شناسی قرار دارد. این غار در شرق شهر سقز واقع شده و دارای کتیبه های پیش از تاریخ است. یعنی این غار علاوه بر جاذبه طبیعی بودن، یک جاذبه تاریخی می باشد.

تمامی کتیبه های موجود در آن پیش از تاریخ و با دست کنده کاری شده اند. یکی از این کتیبه ها یونانی بوده که در سر در یکی از اتاق های طبقه سوم غار قرار دارد. طبق این کتیبه از غار به عنوان معبد هراکلس نام برده شده است. علاوه بر کتیبه ها، کنده کاری هایی از تصویر انسان، حیوانات و گیاهان در این غار زیبا وجود دارد.

آدرس: 46 کیلومتری جنوب غربی تکاب، 5 کیلومتری غرب روستای یوزباشکندی

روستای پلکانی پالنگان

1

یکی از زیباترین جاهای دیدنی کردستان، روستای پلکانی پالنگان است که در شهرستان کامیاران قرار دارد. این روستا در دامنه دو کوه مقابل هم قرار دارد که یک رود خروشان از دره میان آنها عبور می کند. درنتیجه روستا کاملا دو قسمت شده است. می توانید در این روستای ماهی کباب های مخصوص آن را میل نمایید.

از طرفی روستای پالنگان در زمینه تولید صنایع دستی بسیار فعال است. به همین دلیل می توانید زیباترین و جذاب ترین سوغاتی های کردستان را از این روستای پلکانی خریداری کنید.

آدرس: 47 کیلومتری شمال غرب کامیاران، دره تنگی ور

روستای تاریخی اورامان تخت

1

یکی از قدیمی ترین و تاریخی ترین جاهای دیدنی کردستان اورامان تخت نام دارد که به عنوان پایتخت اورامان شناخته می شود. استخوان ها و اشیای تاریخی پیدا شده در این منطقه به دوران پیش از تاریخ و پارینه سنگی باز می گردند. این روستا پلکانی بوده و دارای معماری، آب و هوا و مناظر طبیعی فوق العاده زیبا است. همچنین کتیبه ای به زبان آشوری در این روستا قرار دارد که نشان از حمله فرمانروایان آشوری به این منطقه می باشد.

آدرس: کردستان، روستای اورامان تخت

جمع بندی

در این مطلب به معرفی کامل زیباترین و جذاب ترین جاهای دیدنی کردستان پرداختیم. همچنین نحوه دسترسی و آدرس این مکان ها را توضیح دادیم. با سفر به کردستان می توانید از مکان های تاریخی و طبیعی به صورت همزمان لذت ببرید.

نظرات
پربازدیدترین خبرها