گران‌ترین جنگ‌های تاریخ

برای شما فهرستی از گران‌ترین جنگ‌های تاریخ را آماده کرده‌ایم – جنگ‌هایی که صرفا به لحاظ مالی گران نبودند.

شناسه خبر: ۴۱۱۰۵۹
گران‌ترین جنگ‌های تاریخ

راهنماتو- نبردها، در طول تاریخ، بنا به دلایل مختلفی - از میل به کنترل ذخایر نفت تا نیاز به قدرت ـ رخ داده‌اند اما مردم اغلب فراموش می‌کنند که جنگ رایگان رخ نمی‌دهد. برعکس، جنگ‌ها تقریبا پرهزینه هستند ـ به خصوص وقتی جنگ در چند جبهه رخ دهد و نیازمند همکاری و سفر به دور جهان داشته باشد.

به گزارش راهنماتو، از جنگ‌های چریکی در جنگل‌های ویتنام تا شرق آفریقا تا نبردهای نظامی که در سراسر اروپا و مناظر بیابانی خاورمیانه رخ دادند، برای شما فهرستی از گران‌ترین جنگ‌های تاریخ را آماده کرده‌ایم - جنگ‌هایی که صرفا به لحاظ مالی گران نبودند.

1

1.جنگ جهانی دوم

هزینه: 4.7تریلیون دلار (در سال 2021)

مکان: سراسر جهان

مدت زمان: 1939-1945

جنگ جهانی دوم به دلیل نیاز یک مرد به قدرت و میل او به اصلاح نژادی رخ داد. برای دومین‌بار طی 25سال، جهان علیه آلمان متحد شد. این‌بار در نبردی که هم به لحاظ هزینه‌ها و هم تقریبا به لحاظ پیامدهای بعدی، نسبت به هر نبرد پیش از خود پرهزینه‌تر بود.

در مقایسه با امروز، نبردی که طرح بندی جنگ جهانی دوم را بازتعریف کرد، شاید پرهزینه‌ترین نبرد تاریخ نباشد، اما نزدیک است و با تقریبا 85میلیون خسارت جانی، با فاصله بسیار زیاد، مرگبارترین محسوب می‌شود. هزینه جانبی تلاش آلمان برای تسلط بر جهان در حدود 33میلیارد دلار غرامتی بود که او به غیرنظامیان، نجات‌یافتگان هولوکاست و رژیم اسرائیل پرداخت کرد.

2

2.جنگ سال 1812

هزینه: 2.8تریلیون (2021)

مکان: ایالات متحده

مدت زمان: 1812-1815

بریتانیای کبیر درگیر جنگ‌های ناپلئونی بود که آمریکا تصمیم گرفت از این موقعیت استفاده کند و قلمروهایش را تا شمال به سمت آمریکای شمال بریتانیا گسترش دهد. به عبارت دیگر، آمریکا می‌خواست به مکانی که امروز به نام کانادا می‌شناسیم حمله کند. جنگ در سال 1815 تمام شد اما بعد از آنکه نیروهای بریتانیایی به واشنگتن گسیل شدند و کاخ سفید را به آتش کشیدند. به پول امروز، تقریبا 3تریلیون دلار برای جنگ سال 1812 هزینه شد و سه سال نبرد هیچ عایدی‌ نداشت جز اینکه قرض‌های بزرگی بالا آورد و ایالات متحده 20سال طول کشید تا توانست دوباره روی پایش بایستد.

2

3.جنگ سرد

هزینه: 10تریلیون دلار

مکان: سراسر جهان

مدت زمان: 1947-1991

جنگ سرد پرهزینه‌ترین جنگ بشر تا امروز است و کنایه‌آمیز است که در آن حتی یک گلوله بین کشورهای درگیر در دو طرف «میدان نبرد» رد و بدل نشد. جنگ به دنبال جنگ جهانی دوم و به عنوان مسابقه بین روسیه و ایالات متحده ـ مسابقه برای قدرت ـ رخ داد و وقتی به پایان رسید که اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 منحل شد.

10تریلیون دلاری که صرف جنگ سرد شد، عمدتا، شامل هزینه مسابقه تسلیحات هسته‌ای بود که بین دو ابرقدرت رخ داد و آمریکا به تنهایی 5.8تریلیون دلار صرف آن کرد.

2

4.جنگ 6روزه

هزینه: 1.12میلیارد دلار

مکان: سرزمین‌های اشغالی فلسطین

مدت زمان: 5ژوئن سال 1967 تا 10ژوئن سال 1967

رژیم اسراییل به مدت 6 روز در سال 1967 مورد حمله کشورهای احاطه‌کننده سرزمین‌های تحت اشغال خود و عراق قرار گرفت. رژیم اسراییل توانست این حملات را دفع کند. اما کم‌تر از 1هفته جنگ بیش از 1میلیارد دلار هزینه داشت اما برای رژیمی که در نتیجه این جنگ توانست بلندی‌های جولان، کرانه باختری، نوار غزه و بیت‌المقدس شرقی و صحرای سینا ـ آخری درنتیجه توافق صلح بین اسرائیل و مصر به مصر بازگردانده شدـ را اشغال کند، آنچنان پرهزینه محسوب نمی‌شد.

3

5.جنگ داخلی آمریکا

هزینه: 91میلیارد دلار (2021)

مکان: آمریکا

مدت زمان: 1861-1865

بسیاری از انقلاب آمریکا به عنوان مهم‌ترین جنگی که در خاک آمریکا رخ داده است، یاد می‌کنند اما برخی نیز این افتخار را به جنگ داخلی در آمریکا نسبت می‌دهند که بین ایالت‌های جنوبی و شمالی در گرفت و درنتیجه آن برده‌داری در آمریکا به پایان رسید.

ایالات جنوبی آمریکا (کنفدراسیون) در این نبرد 23میلیون دلار (سال 2021) هزینه کردند و ایالات شمالی (Union)، در مقایسه، 68میلیون دلار خرج کردند. دولت آمریکا برای آنکه بتواند هزینه جنگ را پرداخت کند، برای نخستین بار پول کاغذی (دلار) چاپ کرد و نیم‌میلیارد دلار اوراق قرضه فروخت.

ط

6.جنگ داخلی نیجریه

هزینه: 1 تا 10میلیارد دلار

مکان: نیجریه

طول مدت: 1967 تا 1970

در سال 1967، فقط چندسال بعد از استقلال‌یابی نیجریه از بریتانیا، جمهوری بیافرا استقلال خود از مابقی کشور را اعلام کرد و قطعا دولت نجیریه این اتفاق را برنتابید و جنگی داخلی درگرفت که بیشتر از 3سال طول کشید.

هزینه تلاش شکست‌خورده 3ساله بیافرا برای استقلال بین 1 تا 10میلیارد دلار تخمین زده شد که بیش‌تر این هزینه‌ها تأمین نظامی دولت نیجریه توسط بریتانیا، ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی بود.

ط

7.جنگ بوسنی

هزینه: 250میلیارد دلار

مکان: بوسنی

مدت زمان: 1992 تا 1995

بعد از تجزیه یوگوسلاوی در اوایل دهه 1990، مردم بوسنی تحت فشار قرار گرفتند. کشور به دو بخش تقسیم شد؛ کرواسی از بوسنی حمایت می‌کرد و صربستان طرفدار کسانی بود که با دولت-کشور جدید مخالف بودند. جنگی در پی این اختلافات درگرفت، وحشیانه بود. نسل‌کشی و تخریب کشور را دچار فروپاشی کرد. در مجموع، نزدیک به یک‌‌چهارم تریلیون دلار صرف جنگ بوسنی شد. اگر فقط خساراتی که به سارایوو، پایتخت بوسنی، وارد شد را در نظر بگیریم که رقمی بالغ بر 18.5میلیارد دلار بود، هزینه این جنگ بسیار بیش‌تر از هر جنگی می‌شود که در طی تاریخ رخ داده است.

ط

8.جنگ داخلی روسیه

هزینه: 35میلیارد دلار (2021)

مکان: روسیه

مدت زمان: 1917-1922

در فوریه سال 1917، انقلابی در روسیه رخ داد که در پی آن سلطنت روسیه ـ که به مدت بیش از 1000سال نیروی حاکم بر بزرگ‌ترین کشور جهان بود ـ خاتمه یافت و یک جمهوری جدید، جمهوری روسیه، به عنوا نیروی حاکم موقت منصوب شد. این جمهوری تازه تا سال 1917 سرنگون شده بود و روسیه وارد جنگی خونبار شد که تقریبا 5سال طول کشید و با غلبه ارتش سرخ روسیه و تشکیل اتحاد جماهیر شوروی پایان یافت. در حدود 50میلیارد روبل (650میلیون دلار) برای جنگ داخلی ممکن است زیاد به نظر نرسد اما امروز معادل 35میلیارد دلار است.

ط

9.جنگ کره

هزینه: 341میلیارد دلار (2011)

مکان: کره

مدت زمان: 1950 تا 1953

درگیری و جنگی که در پی آن در کره رخ داد برای کسانی که خارج از کره و آمریکا زندگی می‌کنند، چندان آشنا نیست. این جنگ با حمله کره شمالی به کره جنوبی در سال 1950 آغاز شد و در سال 1953 با آتش‌بس و تعیین مرزهای دو کشور که تقریبا شبیه به قبل از شروع جنگ بودند، پایان یافت. وقتی جنگ کره پایان یافت، برچسب قیمت این جنگ 3ساله نزدیک به 30میلیارد دلار (341میلیارد دلار در سال 2011) تخمین زده شد اما هزینه واقعی مرگ بیش از 3میلیون انسان شامل 1.2میلیون غیرنظامی بود.

ط

10.دومین جنگ داخلی سودان

هزینه: 88.7میلیارد دلار

مکان: سودان

مدت زمان: 1983 تا 2005

مردم چیز زیادی درباره جنگ‌های داخلی سودان که زندگی را به مدت 12سال از سال 1955 مختل کرد، نمی‌دانند. اثرات دومین جنگ داخلی سودان ـ پرهزینه‌ترین و مرگبارترین درگیری‌ها ـ هنوز هم احساس می‌شود. جنگ داخلی سودان در حدود 88.7میلیارد دلار هزینه برد و با استقلال یافتن سودان جنوبی به پایان رسید.

ط

11.جنگ علیه تروریسم آمریکا

هزینه: 8تریلیون دلار

مکان: سراسر جهان

مدت زمان: از سال 2001 تا هم‌اکنون

جورج دبلیون بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا، در واکنش به رویدادهای 11سپتامبر سال 2001، نه علیه کشور خاصی بلکه علیه تروریسم نبردی را آغاز کرد که لاجرم منجر به حمله به افغانستان و عراق شد. بیش از دو دهه است که این جنگ علیه تروریسم ادامه یافته و با اینکه عملیات نظامی آمریکا در افغانستان پایان یافته اما جنگ هنوز خیلی با تمام شدن فاصله دارد.

تا زمانیکه آمریکا از افغانستان بیرون کشید، 2تریلیون دلار هزینه جنگ صرفا در آن کشور شده بود. در مجموع، جنگ علیه تروریسم، در حدود 8تریلیون دلار تاکنون هزینه داشته است و آن را به پرهزینه‌ترین نبرد در تاریخ نزدیک می‌کند.

ط

12.جنگ بوئر

هزینه: 35میلیارد دلار (2021)

مکان: آفریقای جنوبی

مدت زمان: 1899-1902

با چرخش قرن بیستم، بریتانیای کبیر، وارد جنگی مرگبار با جمهوری آفریقای جنوبی و ایالت آزاد اورنج شد، زیرا می‌خواست نفوذ خود را در این نواحی افزایش دهد. نیروهای بریتانیایی با عقب راندن نیروهای بوئر توانستند خیلی سریع دست بالا را در نبرد پیدا کنند. در طی 3سال بعدی که جنگ ادامه یافت، نیروهای بریتانیایی شانس پیروزی بوئرها را با سوزاندن مزارع، تخریب گله‌ها و صادر کردن اسرای بوئر به مستعمرات دور بریتانیا، مسدود کردند. در آن زمان هزینه جنگ در حدود 285میلیون دلار بود که امروز رقمی بیش‌تر از 35میلیارد دلار می‌شود.

ط

13.جنگ داخلی اسپانیا

هزینه: 3.89میلیارد دلار

مکان: اسپانیا

مدت زمان: 1936-1939

وقتی دولتی نمی‌تواند تصمیمات فرایند دموکراتیک را بپذیرد، نتیجه معمولا جنگ و آشوب داخلی است. این دقیقا همان رویدادی است که در اواخر دهه 1930 رخ داد که حمله ملی‌گرایان اسپانیایی که توسط دولت ایتالیا، پرتغال و آلمان نازی حمایت می‌شدند، توسط دولت اسپانیا ( با حمایت شوروی، مکزیک و فرانسه) شکست خورد.

ملی‌گرایان، تا پایان جنگ تقریبا 2.04میلیارد دلار خرج کردند که بیش‌تر از هزینه‌ جمهوری‌خواهان با رقمی در حدود 1.85میلیارد دلار بود که درنهایت برنده این جنگ شدند. نتیجه دیکتاتوری فرانچسکو فرانکو در اسپانیا به مدت 36سال بود.

ط

14.جنگ کوزووو

هزینه: 40.65میلیارد دلار

مکان: کوزوو

مدت زمان: 1998-1999

چند سال بعد از اتمام جنگی بوسنی، بخش جنوبی که قبلا با عنوان یوگوسلاوی شناخته می‌شد با خودش وارد جنگ شد. جنگ بین ارتش آزادی‌بخش کوزوو و جمهوری فدرال یوگوسلاوی یک سال و نیم طول کشید و زمانی خاتمه یافت که حملات هوایی ناتو نیروهای یوگوسلاوی را مجبور به ترک کوزوو کرد. جنگ کوزوو بیش از 40میلیارد دلار هزینه برد و با اینکه محلی و محدود بود، اما یکی از گران‌ترین جنگ‌های تاریخ است. اقتصاد که واسطه این نبرد ساقط شد همچنان در برخی از کشورهای حوزه بالکان احساس می‌شود.

نظرات