۳ آبشار و ۱ دریاچه؛ سفر تابستانی خنک به الیگودرز

از آبشار چکان تا بزرگترین دریاچه آب شیرین ایران زمین؛ الیگودرز مقصدی خنک و جذاب در فصل تابستان است که در این مطلب آن را معرفی می‌کنیم.

شناسه خبر: ۴۱۰۴۳۶
۳ آبشار و ۱ دریاچه؛ سفر تابستانی خنک به الیگودرز

راهنماتو- بهتر است الیگودرز را این چنین صدا بزنیم؛ بهشت آبشارها و دریاچه‌ها! آخر می‌دانید؟ هرچه جاذبه‌های طبیعی بیشتری در یک شهر وجود داشته باشد٬ به خصوص اگر در یک شهر کوهستانی باشیم٬ احتمال خنک بودن آن شهر در روزهای داغ تابستانی بیشتر است. حالا این حکایت مربوط به الیگودرز هم می‌شود که یکی از شهرهای زیبای استان لرستان بوده٬ قدمتی ۷۰۰ ساله داشته و مردمش با لهجه شیرین بختیاری از ما پذیرایی می‌کنند. پس تابستان داغ است اما الیگودرز نه ! اگر به دنبال فرار از گرمای شهر و تجربه سفری خنک و دلچسب هستید، الیگودرز مقصد ایده‌آلی برای شماست . این شهر کوهستانی با آب و هوای خنک و طبیعت بکر، میزبان جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیری از جمله آبشارها و دریاچه‌های زیبا است. در این سفر با راهنماتو همراه باشید تا با سه آبشار دیدنی و یک دریاچه زیبا در الیگودرز آشنا شویم.

آبشار چکان

1

به گزارش راهنماتو٬ آبشار چکان در الیگودرز جایی است که طبیعت در آن نقطه آواز می‌خواند. این آبشار را می‌توان نگینی در دل رشته کوه زاگرس دانست که چشم همه را به سوی خود می‌کشد و با جوش و خروش از ارتفاع ۳۰ متری به زمین می‌رسد تا راه خود را به سمت رودها و چشمه‌های دیگر پیدا کند. جالب است بدانید که آبشار چکان از دل کوه‌های تمندر در الیگودرز بیرون می‌ریزد. این کوه نیز جزو جاذبه‌های طبیعی استان لرستان است که سالانه گردشگران و کوهنوردان زیادی را به سمت خود فرا می‌خواند. اطراف این آبشار نیز پر است از درخت‌های بلوط و گردو که زیبایی آن را چندین برابر کرده. شاید هم در همان حوالی گراز٬ کبک یا حتی خرس و گرگ ببینید. ضمنا آب و هوای اطراف آبشار چکان در روزهای گرم تابستانی نیز بسیار خنک است و آب این آبشار در فصل بهار و تا أواسط تابستان بسیار زیاد و خروشان است. پس نباید فرصت سفر به چنین طبیعت خنکی را از دست بدهیم.

برای رفتن به آبشار چکان باید به منطقه چکان در الیگودرز بروید. این آبشار در نزدیکی روستاهایی مثل حسن‌آباد و دهقادی است.

آبشار برنجه

1

آبشار برنجه را غول پیکر طبیعت نامیده‌اند. آبشار برنجه ، نامی است که با شنیدن آن، تصویری از عظمت و شکوه در ذهن تداعی می‌شود. این آبشار پلکانی، با ارتفاعی خیره کننده، یکی از بلندترین آبشارهای فصلی ایران و حتی جهان محسوب می‌شود. واقع در دل کوه‌های زاگرس و در نزدیکی روستای پیرامام، این غول طبیعت، هر بیننده‌ای را به حیرت وا می‌دارد. دوست دارید بدانید ارتفاع این آبشار چقدر است؟ هنوز کسی متوجه نشده اما طبق تخمین‌ها ارتفاع آن چیزی در حدود ۲۰۰ تا ۸۰۰ متر است. بنابراین می‌توان نام بلندترین آبشار فصلی ایران یا حتی بهتر است بگوییم جهان را رویش بگذاریم. ضمنا وقتی ما در نزدیکی آبشار برنجه قرار بگیریم در واقع در نزدیکی ارتفاع ۳۵۰۰ متری قرار گرفته‌ایم. پس آب و هوا بسیار خنک و جذاب است.

برای رفتن به آبشار برنجه باید به نزدیکی روستای تاریخی پیر امام و در منطقه شول ‌آباد در الیگودرز بروید. فراموش نکنید رسیدن به این آبشار کار دشواری است پس برای پیاده‌روی آماده باشید.

آبشار وارگ

1

آبشار وارگ ، یکی از زیباترین و بکرترین آبشارهای ایران است که در دل کوه‌های زاگرس و در استان لرستان واقع شده است. این آبشار دوطبقه، با طبیعت اطرافش، منظره‌ای رویایی را خلق کرده است. از جمله ویژگی‌های این آبشار که آن را خاص کرده دو طبقه بودن و طبیعت بکر اطراف آن است. آبشار وارگ از دو طبقه تشکیل شده است که آب از ارتفاعی حدود ۱۵ متر بر روی صخره‌ای می‌ریزد و پس از آن دوباره از ارتفاعی دیگر فرو می‌ریزد. ضمنا اطراف آبشار پوشیده از جنگل‌های بلوط و گیاهان دارویی است که چشم‌اندازی بی‌نظیر ایجاد کرده است. نکته این است که نسبت به آبشار برنجه که مسیر سختی برای رسیدن به آن وجود دارد٬ مسیر دسترسی به آبشار وارگ تقریبا آسان است. از آب و هوای این منطقه در روزهای داغ تابستانی هم نگید و نپرسید که به شدت مطبوع و دلنشین و خنک است.

برای رفتن به آبشار وارگ باید به شهرستان خرم آباد، بخش پاپی، غرب گردنه نوژیان بروید که در نزدیکی الیگودرز است.

دریاچه گهر

1

حالا می‌رسیم به نگین اشترانکوه؛ یعنی دریاچه گهر که مرزی است میان چند بخش زیبای استان لرستان از جمله الیگودرز٬ دورود و ازنا. دریاچه گهر، گوهری در دل کوه‌های زاگرس و قلب منطقه حفاظت شده اشترانکوه است. این دریاچه، به سبب نداشتن راه ماشین‌رو تا حد زیادی از خرابی و آلودگی به دست انسان به دور مانده‌است. از زیبایی وصف ناپذیر این دریاچه باید به ترکیبی از کوه‌های سر به فلک کشیده، جنگل‌های انبوه، آب زلال دریاچه و هوای پاک، منظره‌ای رویایی را خلق کرده است. بعلاوه٬ دریاچه گهر زیستگاه گونه‌های مختلفی از پرندگان، ماهی‌ها و گیاهان بوده و یکی از بزرگترین دریاچه‌های آب شیرین ایران زمین به حساب می‌آید. ضمنا بهترین زمان برای بازدید از دریاچه گهر، فصل بهار و تابستان است. در این فصول، آب و هوای منطقه معتدل است و طبیعت اطراف دریاچه در زیباترین حالت خود قرار گرفته است. پس بدون معطلی باید ساکمان را ببندیم و رهسپار الیگودرز شویم.

برای رفتن به دریاچه گهر باید به منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه، در مرز الیگودرز، دورود و ازنا بروید.

نظرات
پربازدیدترین خبرها