این مرغ همایونی رو برای مهمونای خیلی خاص بپز!

مرغ همایونی یک نوع طبخ مرغ است که بیشتر مناسب مهمانی‌هاست تا میز پذیرایی شما جلوه‌ی بی نظیری به خود بگیرد و هر کسی از شما دستور این غذای خوشمزه را بگیرد.

شناسه خبر: ۳۹۴۷۲۴
این مرغ همایونی رو برای مهمونای خیلی خاص بپز!

راهنماتو، «مرغ پختن مگه کاری داره؟! در هر صورت یه مزه داره!»

مرغ پختن خیلی کار مهمی است! نه از این نظر که سخت و دشوار باشد بلکه مرغی خوشمزه و جذاب خواهد بود که بوی زهم ندهد و طعم بی نظیر آن شما را یک دل نه صد دل عاشق خودش کند!

به گزارش راهنماتو، مرغ همایونی یک نوع طبخ مرغ است که بیشتر مناسب مهمانی‌هاست تا میز پذیرایی شما جلوه‌ی بی نظیری به خود بگیرد و هر کسی از شما دستور این غذای خوشمزه را بگیرد تا خستگی از تنتان به در شود!

این بار که برایتان مهمان آمد به این شیوه مرغ را بپزید و از نتایج آن متعجب و شگفت‌زده شوید!

مواد لازم:

ماده غذایی مقدار
مرغ (ترکیب ران و سینه)

به مقدار دلخواه

پیاز بزرگ

یک عدد

سیر

یک حبه

رب گوجه فرنگی

دو قاشق غذاخوری

چوب دارچین

یک عدد

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر پاپریکا، پودر سیر، پودر پیاز، زیره، پودر کاری، پرک لیمو عمانی

از هر کدام به مقدار لازم

هل کوبیده شده با پوست

به میزان نیاز

گلاب

خیلی کم

زعفران دم شده

به میزان سخاوت شما!

هویج خلالی شده

یک عدد

خلال پسته و خلال بادام

برای تزیین پلو

کره

25 گرم

برنج

4 پیمانه

4

طرز تهیه:

از آنجا که این مرغ به روش مخصوصی تهیه می‌شود و برای مهمانان عزیز شما توصیه می‌گردد حتما از شب قبل مرغ‌ها را در آب و نمک قرار بدهید تا بوی زهم آن گرفته شود. یادتان باشد که ظرف حاوی آب و نمک و مرغ را هم داخل یخچال قرار بدهید.

مرغ‌ها را بعد از بوگیری بشویید و خشک کنید.

پیاز را به صورت خلالی باریک برش بزنید. اگر دوست دارید پیاز کمتر در غذا دیده بشود می‌توانید آن را رنده یا نگینی خرد کنید. در یک ماهیتابه پیاز را تفت بدهید تا کمی سبک بشود. بعد روغن را اضافه کنید و اجازه بدهید رنگ پیاز عوض بشود. ادویه‌ها را به آن اضافه کنید تا عطر آنها در فضا پخش شده و کم کم شما را با مرغ جادویی که قرار است داشته باشید آشنا کند! بعد از اینکه عطر سحرآمیز ادویه‌ها با مشامتان آشنا شد نوبت به رب گوجه فرنگی می‌رسد. آن را هم در روغن کنار پیازها تفت بدهید تا بوی خامی آن گرفته و رنگش هم باز شود! حالا مقداری آب به سس مرغتان اضافه کنید تا به جوش و خروش بیفتد و آماده پختن مرغ‌ها شود!

مرغ‌های بوگیری شده را که خشک کردید داخل یک تابه کمی سرخ کنید. هر دو طرف آنها را به خوبی سرخ کنید تا طعم بهتری داشته باشد. بعد از این مرحله آنها را به سس مرغ اضافه کرده و یک حبه سیر درسته را هم در ظرف قرار بدهید و اجازه بدهید در کنار هم به معاشرت بپردازند و از طعم و عطر خوش یکدیگر بهره مند گردند!

برنج را از قبل با مقداری نمک خیس کنید. داخل یک قابلمه آب ریخته تا به جوش بیاید و برنج را در آن بریزید و بعد از اینکه آماده شد آبکشی کنید. کف قابلمه روغن بریزید و ته دیگ مدنظرتان را بچینید. برنج آبکش شده را هم در قابلمه ریخته و لابه لای آن مقداری پسته درسته قرار بدهید تا پسته پلو دم بشود!

زرشک، هویج خلالی شده، خلال پسته و خلال بادام را به همراه گلاب و کره داخل یک ماهیتابه ریخته و کمی تفت بدهید تا طعم‌های خوششان در هم ادغام گردد. در پایان زعفران دم کرده و مقدار کمی گلاب هم در آن بریزید و کنار بگذارید. این مواد مخلوط و زیبا برای تزیین روی پلو آماده شده است.

وقتی مرغ‌ها در سس به خوبی پخته شدند مرحله سرو غذا می‌رسد. حتما الان متوجه این نکته شده‌اید که این مرغ واقعا جنبه‌ی همایونی و شاهنشاهی دارد و بسیار مجلل و جذاب است. عطر معرکه‌ی آن اشتهای هرکسی را برمی‌انگیزد! نکته‌ی خیلی مهم در طبخ این مرغ زمان و شعله‌ی گاز است. اصلا در پخت آن عجله نکنید و اجازه بدهید به تدریج و با شعله ملایم بپزد تا عطر و بوی ادویه‌ها کاملا در بافت مرغ فرو برود.

برای سرو هم پلو را که داخل دیس قرار دادید مقداری از مواد پسته و بادام که آماده کردید روی آن ریخته و مرغ‌ها را در کنار دیس بچینید. بهتر است که سس مرغ را جداگانه سرو کنید و روی پلو نریزید تا زیبایی غذا به هم نریزد. نوش جان

نظرات
پربازدیدترین خبرها