سمنوی عیدو به روش بازاری توی خونه بپز!

شاید به نظر برسد سمنو درست کردن خیلی سخت است و کار هر کسی نیست اما اگر شما هم دوست دارید کارهای سخت را انجام بدهید و هیچ مانعی بر سر راهتان نباشد درود بر شما!

شناسه خبر: ۳۹۶۹۳۶
سمنوی عیدو به روش بازاری توی خونه بپز!

راهنماتو- «سمنو آی سمنو، مال پای هفت سین سمنو!»

یکی از سین‌های همیشه حاضر بر سر سفره هفت‌سین «سمنو» بوده و است! حتی اگر آن را به عنوان خوراکی دوست نداشته باشید حتما به مقدار کم تهیه می‌کنید تا سفره هفت سینتان ناقص نباشد.

به گزارش راهنماتو، سمنوفروشی‌های زیادی وجود دارند که به محبوبیت‌ بسیاری هم دست یافته‌اند. شما از هر نقطه‌ی شهر عزم کرده تا به آنها سر بزنید و ظرفی سمنو بخرید. نوش جان کنید و سفره را با آن مزین بفرمایید.

شاید به نظر برسد سمنو درست کردن خیلی سخت است و کار هر کسی نیست. اما اگر شما هم دوست دارید کارهای سخت را انجام بدهید و هیچ مانعی بر سر راهتان نباشد به شما درود می‌فرستیم! این دستور سمنو را هم به دقت بخوانید و اجرا کنید، قول می‌دهیم از نسخه‌ی بازاری و معروفش هم بهتر و لذیذتر بشود. شک نکنید!

مواد لازم:

گندم

۲۵۰ گرم

آرد سبوس دار

۵۰۰ گرم

آب

۲ لیتر

طرز تهیه:

یک دسر کم خرج با حداقل امکانات پیش روی شماست! فقط مقداری دیرتر از بقیه دسرها آماده می‌شود که آن هم وقتی قرار است سالی یک بار به میمنت طلوع بهار درست کنید ارزشش را دارد!

گندم‌ها در سفره هفت سین نقش زیادی دارند. چه در پخت سمنو و چه در سبز کردن سبزه!

(توجه: اگر دوست دارید تمام مراحل را خودتان انجام بدهید این قسمت را هم به پیش ببرید و جوانه گندم را تهیه کنید. اما اگر می‌خواهید سریعتر به مقصود برسید جوانه گندم را به صورت آماده از فروشگاه‌ها تهیه کنید)

9

خب، گندم را خوب بشویید و در ظرفی حاوی آب سرد خیس کنید. گندم‌ها باید به حدی در آب بمانند که جوانه بزنند. این مرحله 24 ساعت زمان می‌برد. طی این مدت حتما حداقل 7-8 بار آب گندم‌ها را عوض کنید تا بو نگیرد و مجبور نشوید آن را دور بریزید. هر بار هم حواستان باشد که آب سرد روی آنها بریزید.

خب، مرحله اول با سفید شدن سر گندم‌ها طی شد. حالا باید گندم‌ها را آبکشی کنید و در یک پارچه نخی مرطوب قرار بدهید. این مرحله هم 48 ساعت زمان می‌خواهد! اشتباه نکنید، قرار نیست سبزه بیندازیم! بلکه این بخشی از مراحل اولیه سمنو پختن است! تحمل بفرمایید و جلو بروید! در طی این 48 ساعت حتما پارچه‌ای که گندم‌ها در آن قرار دارد را مرتب با آب سرد مرطوب کنید.

وقتی گندم‌ها جوانه زدند آنها را داخل یک سینی پخش کنید و روی آنها را با پارچه مرطوب بپوشانید! دقیقا تمام مراحل سبزه سبز کردن را قرار است پیش بروید. 48 ساعت زمان می‌برد تا گندم‌ها ریشه دار شوند. و ریشه آنها حدود 5 تا 10 سانت بلند خواهد شد.

رنگ گندم‌ها هم رو به سبزی رفته و سبز کمرنگ می‌شود و این مرحله بهترین زمان برای درست کردن سمنو با آنهاست! دقت کنید، اگر رنگ گندم‌ها سبز تیره شود اصلا قابل استفاده نیستند و باعث می‌شود سمنوی شما تلخ بشود. باید حتما در مرحله‌ای شروع به کار کنید که رنگ گندم‌ها سبز کمرنگ باشد. پس این مرحله دقت شما را می‌طلبد و وقتی گندم‌ها در سینی پخش شده و روی آنها دستمال کشیده‌اید مرتب رنگ آنها را چک کنید!

بعد از اینکه جوانه گندم آماده شد آن را به همراه یک لیتر آب گرم در مخلوط کن بریزید و حسابی ترکیب کنید.

وقتی جوانه گندم به صورت پوره درآمد آن را از یک پارچه تمیز نخی رد کنید تا عصاره آن به دست بیاید. این عصاره را با آرد سبوس دار مخلوط کنید و در یک قابلمه مناسب بریزید. بعد که مواد به خوبی با هم مخلوط شدند آن را روی گاز قرار دهید. یک لیتر دیگر آب هم روی آنها بریزید و شعله گاز را بسیار کم کنید و اجازه بدهید سمنوی شما آرام آرام بپزد و به غلظت بیفتد. نقش شما هم این وسط این است که حواستان باشد ته نگیرد و هم بزنید. وقتی سمنو غلیظ شد باید دمکنی روی آن قرار بدهید.

حتما از شعله پخش کن استفاده کنید که حرارت به صورت یکنواخت به تمام قسمت‌های قابلمه برسد. 30 دقیقه که سمنو دم بکشد آماده می‌شود. دمکنی باعث می‌شود رنگ سمنوی شما بسیار جذاب و دلنشین بشود.

سمنو که حاضر شد آن را در ظرف موردنظرتان سرو کنید و به هر وسیله‌ای که دوست دارید تزیین بفرمایید. نوش جان

نظرات
پربازدیدترین خبرها