مهمونی افطار داری؟ عیش السرایا درست کن!

دسر عیش السرایا شاید اسمش کمی سخت باشد ولی آماده کردنش سخت که نیست بلکه هم آسان است و هم خوشمزگی‌اش قطعا به شما انگیزه کافی می‌دهد!

شناسه خبر: ۳۹۸۱۱۹
مهمونی افطار داری؟ عیش السرایا درست کن!

راهنماتو- «دست از سر تکراریا بردار! یکم تنوع هم چیز بدی نیست!»

وقتی قرار است مهمان داشته باشید سعی می‌کنید بهترینها را برایش تهیه کنید. این ذات مهمان نوازی ما ایرانی‌هاست. حتما از قبل هم فکر و برنامه ریزی می‌کنید که چه غذاهایی، چه سالادی، چه دسری درست کنید تا لذت بیشتری را نصیب عزیزانتان بکنید.

به گزارش راهنماتو، برگزار کردن مهمانی در ماه رمضان نسبت به بقیه اوقات تفاوت‌هایی دارد. اینکه روزه‌داران با چه غذایی افطار کنند مهم است و معمولا میزبان گرامی سعی می‌کند تمام سلیقه‌اش را به کار بگیرد تا همه چیز در نهایت خوشمزگی آماده بشود.

خیلی از دسرها به عنوان غذای مخصوص افطار شناخته شده‌اند و همه به آنها رو می‌آورند. شله زرد، فرنی، کاچی، آش، سوپ، حلیم و... اما وقتی قرار است شما کار خاص انجام بدهید و یک افطاری جذاب داشته باشید بهتر است برای این وعده غذایی هم گزینه تک و ویژه‌ای را انتخاب کنید.

دسر عیش السرایا شاید اسمش کمی سخت باشد ولی آماده کردنش سخت که نیست بلکه هم آسان است و هم خوشمزگی‌اش قطعا به شما انگیزه کافی می‌دهد!

این دسر عربی طرفداران زیادی دارد و اگر شما هم آن را درست کنید به این جمعیت مشتاقان اضافه خواهید شد! مهمانانتان هم از این قاعده مستثنی نخواهند ماند! به اندازه کافی برای خوردن آن وسوسه شدید؟! پس مواد لازم را تهیه کنید و به دل کار بزنید!

مواد لازم:

ماده غذایی مقدار
نان تست

7 تا 10 عدد

شیر

3 پیمانه

شکر

3 قاشق غذاخوری

نشاسته ذرت

3 قاشق غذاخوری

گلاب

3 قاشق غذاخوری

خامه

100 گرم

مواد لازم برای شربت:

ماده غذایی مقدار
شکر

یک پیمانه

آب

نصف پیمانه

آب لیمو ترش

یک قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده

یک قاشق غذاخوری

گلاب

2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

اطراف نان تست‌ها را با چاقو جدا کنید و بعد تمام نان‌ها را به صورت مکعبی یک یا 1/5 سانت خرد کنید.

یک تابه روی گاز بگذارید و وقتی گرم شد نان‌های برش خورده را داخل آن تفت بدهید تا برشته و طلایی شوند. برای این کار می‌توانید از فر هم استفاده کنید. هدف ما فقط داشتن نان‌های تست مکعبی برشته است. وقتی نان‌ها آماده شدند آنها را کنار بگذارید.

در یک ظرف نشاسته ذرت را بریزید و خیلی آرام آرام شیر را به آن اضافه کنید و همزمان آن را ترکیب کنید تا نشاسته گلوله گلوله نشود. وقتی بافت شیر و نشاسته کاملا یکی شد شکر را اضافه کنید و باز هم مواد را مخلوط کنید.

9

نوبت به خامه می‌رسد. خامه را هم با احتیاط اضافه کنید و دست از هم زدن برندارید! خامه باید کاملا در بافت شیری مواد حل بشود. وقتی این اتفاق افتاد ظرف را روی گاز قرار بدهید و باز هم به کار هم زدن ادامه بدهید. حواستان به حرارت گاز باشد و اجازه ندهید از متوسط بالاتر برود!

کم کم بافت مواد شما غلیظتر خواهد شد. وقتی این اتفاق افتاد زمان اضافه کردن گلاب رسیده است. بعد از اینکه گلاب هم با مواد مخلوط شد و عطر آن همه جا را برداشت ظرف را از روی گاز بردارید.

طرز تهیه شربت بار:

شکر را به همراه آب داخل یک ظرف بریزید و روی گاز قرار داده تا شکر به خوبی در آن حل بشود. لازم نیست هم بزنید شکر خودش عملیات حل شدن را طی خواهد کرد! وقتی آب جوش آمد و شکر هم حل شد آب لیمو را به همراه گلاب و زعفران داخل شربت بریزید. بعد از چند دقیقه که شربت شما چند جوش مختصر زد آماده است!

دسر شما حاضر است و وقت سرو آن رسیده است. یک ظرف شیشه‌ای انتخاب کنید. شیشه‌ای برای اینکه داخل آن قابل دیدن باشد و همین موضوع جذابیت دسرتان را بیشتر خواهد کرد. اینکه ظرف شما تک نفره باشد یا یک ظرف شیشه‌ای بزرگ برای استفاده همه افراد انتخاب کنید به سلیقه خودتان بستگی دارد.

داخل ظرف از نان‌های تست شده بریزید و روی تکه‌های نان را با شربت پر کنید و اجازه بدهید تمام نان‌ها به شربت آغشته بشوند. حالا نوبت به لایه بعدی می‌رسد و آن استفاده از کرم لطیف و خوشبویی است که آماده کردید. آن را هم داخل ظرف بریزید و بعد دوباره یک لایه نان تست برشته شده و روی آن هم شربت و مجدد از کرم استفاده کنید.

دسر شما حاضر است و برای سرو کردن آمادگی کامل دارد. روی آن را سلفون بکشید و چند سوراخ هم ایجاد کنید. سلفون کشیدن برای این است که دسر شما خشک نشود و از طرفی دیگر برای اینکه داخل آن بخار نکند باید حتما سوراخ ایجاد کنید.

بهتر است چند ساعتی داخل یخچال بماند تا طعم شربت و کرم با نان تست‌ها به خوبی ترکیب شود. هرچقدر زمان بیشتری در یخچال بماند خوشمزه‌تر خواهد شد.

برای تزیین آن می‌توانید از گل محمدی، خلال پسته یا پودر پسته هم استفاده کنید.

نکات قابل توجه:

با توجه به اینکه شربت این دسر هم شیرین است میزان شکر را افزایش ندهید.

این میزان مواد برای 4 نفر مناسب است.

برای برشته کردن نان تست‌ها از دستگاه تستر هم می‌توانید استفاده کنید.

نظرات
پربازدیدترین خبرها