کشف دوقلوهای زمین مانند در فاصله ۱۶ سال نوری!

پژوهشگران و اخترشناسان، دو جهان مشابه با زمین را کشف کرده اند که فاصله چندانی هم با زمین ندارد اما تشابه وضعیت این دو جهان با زمین زیاد است.

شناسه خبر: ۳۴۶۱۰۷
کشف دوقلوهای زمین مانند در فاصله 16 سال نوری!

راهنماتو- سالهای سال است که انسان در جستجوی حیات در سیارات دیگر است و اخیرا نیز چند سرنخ امیدوارکننده در این حوزه پیدا شده است. ستاره شناسان دو جهان را با جرم‌هایی شبیه زمین شناسایی کرده‌اند که در منطقه قابل سکونت اطراف یک ستاره کوتوله قرمز به نام GJ 1002 قرار دارند .

به گزارش راهنماتو، منطقه قابل سکونت در اطراف یک ستاره، نقطه بین سیاره ای است که خیلی گرم یا خیلی سرد نیست که می تواند حیات را پشتیبانی کند. برای قرار گرفتن در این منطقه، سیارات باید در فاصله ای به دور ستاره خود بچرخند که از نظر تئوری، آب مایع روی سطح آنها وجود داشته باشد .

کره مشابه زمین

اخترفیزیکدان ارشد مؤسسه Astrofísica de Canarias (IAC) در اسپانیا می‌گوید : GJ 1002 یک ستاره کوتوله قرمز است که جرم آن به زحمت یک هشتم خورشید است. در حالی که هنوز تا تایید وجود حیات بیگانه یا حتی آب جاری در این سیارات فاصله داریم، GJ 1002b و GJ 1002c تاکنون همه شواهد را ارائه داده اند و در فاصله 16 سال نوری از منظومه شمسی ما قرار گرفته اند.

با توجه به این که نور ضعیفی از GJ 1002 خارج می‌شود به ابزارهایی با حساسیت و دقت بسیار بالا برای تشخیص نشانه های آن نیاز است. این تیم تحقیقاتی از 139 مشاهدات طیف‌سنجی (اندازه‌گیری تشعشعات اعماق فضایی) که بین سال‌های 2017 تا 2021 انجام شد برای شناسایی سیارات استفاده کردند .

اخترشناسی

تاکنون ما چیز زیادی در مورد این اجرام آسمانی نمی دانیم، به جز جایی که آنها در آن قرار دارند . خبر خوب این است که نزدیکی GJ 1002b و GJ 1002c به این معنی است که انجام مشاهدات دقیق تر آسان تر است. گام بعدی ارزیابی اتمسفر آنها بر اساس نور یا گرمایی است که از خود ساطع می کنند .

ما اکنون در مجموع 5000 سیاره فراخورشیدی (سیاره های خارج از زمین) داریم که رصد شده اند. همانطور که تلسکوپ ها و الگوریتم های تحلیل کردن داده ها بهتر می شوند، می توانیم اجرام کوچکتر و دورتر از زمین را تشخیص دهیم . به لطف این پیشرفت‌ها در فناوری، ما به توانایی اندازه‌گیری نشانه‌های شیمیایی حیات در این سیارات دور نزدیک‌تر می‌شویم، حتی اگر آنها در فاصله سال‌های نوری از فضا باشند .

نظرات
پربازدیدترین خبرها