خودرو خود را بشناسید!

از کجا بفهمیم وقت تعویض لاستیک خودرو است + مقایسه قیمت لاستیک دولتی و آزاد

با توجه به افزایش قیمت لاستیک، دولت قصد دارد لاستیک را به طور مستقیم به مصرف‌کنندگان ارائه دهد. آیا خرید لاستیک دولتی به صرفه‌تر است؟ در این مقاله به تفاوت‌های قیمت، شرایط خرید و مزایا و معایب هر کدام از این دو نوع لاستیک خواهیم پرداخت تا شما تصمیمی آگاهانه بگیرید.

شناسه خبر: ۴۳۸۳۲۵
از کجا بفهمیم وقت تعویض لاستیک خودرو است + مقایسه قیمت لاستیک دولتی و آزاد

راهنماتو – این روزها و با افزایش قیمت لاستیک، دولت در صدد برآمده است تا به شکل مستقیم لاستیک را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار بدهد. با وجود این باید مطلع بود که دولت تحت چه شرایطی و به چه شکلی این کار را انجام می دهد.

به گزارش راهنماتو، همانطور که انتظار می رود، خرید لاستیک دولتی تحت شرایطی خاص امکان‌پذیر خواهد بود. با در نظر گرفتن این شرایط و در نهایت مد نظر قراردادن تفاوت قیمت لاستیک دولتی و آزاد، باید تصمیم گرفت که خرید لاستیک های دولتی در نهایت هم صرفه اقتصادی دارد یا نه. برای این کار ابتدا نیاز است که به شکلی دقیق و درست شرایط هر کدام از این دو را در نظر گرفته و از تفاوت ها، برتری ها و معایب های هر کدام آگاه باشیم. ما در این مقاله از استادکار شو، علاوه بر توضیحات فنی در مورد زمان تعویض لاستیک خودرو و... به مقایسه دقیق لاستیک های دولتی و آزاد خواهیم پرداخت.

لاستیک دولتی و آزاد

لاستیک دولتی چیست؟

لاستیک دولتی به نوعی لاستیک گفته می‌شود که دولت برای حمایت از مصرف‌کنندگان در برابر افزایش قیمت‌ها به بازار عرضه می‌کند. این لاستیک‌ها معمولاً با قیمتی پایین‌تر از نرخ بازار آزاد ارائه می‌شوند و هدف آن‌ها کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و کمک به مدیریت هزینه‌های خودرو برای شهروندان است.

برندهای لاستیک دولتی

در ایران، لاستیک‌های دولتی توسط برندهای مختلفی مانند بارز، دنا، کویر تایر و یزد تایر تولید می‌شوند و در سایزها و طرح‌های متنوع برای خودروهای سبک و سنگین به فروش می‌رسند. کیفیت این لاستیک‌ها معمولاً مورد تأیید مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد و از نظر دوام و کارایی عملکرد خوبی دارند.

شرایط ثبت نام لاستیک دولتی

طرح ثبت‌نام لاستیک دولتی به‌منظور توزیع عادلانه و سازمان‌یافته تایرها طراحی شده است. در این طرح، دولت با همکاری شرکت‌های تولیدی معتبر، لاستیک‌ها را با قیمتی پایین‌تر از نرخ آزاد به مالکان خودروها عرضه می‌کند. این طرح ابتدا برای تاکسی‌ها و خودروهای فعال در حمل‌ونقل عمومی راه‌اندازی شد، اما اکنون برای تمامی خودروها در دسترس است.

متقاضیان می‌توانند سالی یک‌بار برای دریافت سهمیه لاستیک دولتی ثبت‌نام کنند، که این ثبت‌نام از طریق پلتفرم‌های آنلاین یا به‌صورت حضوری انجام می‌شود. از مزایای این طرح می‌توان به دسترسی به لاستیک‌های باکیفیت و قیمت مناسب اشاره کرد که به مالکان خودرو در مدیریت هزینه‌های خود کمک زیادی می‌کند.

مدارک مورد نیاز برای خرید لاستیک دولتی

برای خرید لاستیک دولتی، ارائه برخی مدارک جهت تأیید هویت و مالکیت خودرو ضروری است. این مدارک در هر دو روش حضوری و اینترنتی الزامی است و شامل موارد زیر می‌شود:

  • کارت ملی مالک خودرو: برای احراز هویت صاحب خودرو.
  • کارت ماشین: برای تأیید مالکیت خودرو.
  • برگ سبز خودرو: برای اثبات ثبت قانونی و مالکیت خودرو.

اگر به‌صورت حضوری اقدام به ثبت‌نام می‌کنید، بهتر است یک نسخه کپی از این مدارک همراه خود داشته باشید. همچنین، اگر خرید لاستیک دولتی را از طریق سامانه اینترنتی انجام داده‌اید، ارائه رسید یا نوبت ثبت‌نام هنگام تحویل لاستیک ضروری است.

در روش حضوری، همراه داشتن کارت بانکی به نام مالک خودرو نیز لازم است تا فرآیند پرداخت بدون مشکل انجام شود. این مدارک به سازمان‌دهی بهتر و توزیع منظم لاستیک‌های دولتی کمک می‌کند.

لاستیک خودرو1

مقایسه کلی لاستیک های دولتی و آزاد

مقایسه لاستیک‌های دولتی و آزاد به عواملی مانند قیمت، کیفیت، شرایط خرید، و روند تأمین بستگی دارد. در ادامه به تفاوت‌های این دو نوع لاستیک پرداخته‌ام:

  1. قیمت:
    • لاستیک دولتی: معمولاً قیمت پایین‌تری دارد زیرا دولت در تلاش است تا با توزیع مستقیم لاستیک، قیمت‌ها را کنترل کرده و فشار اقتصادی را کاهش دهد. این لاستیک‌ها ممکن است از طریق مراکز دولتی، نمایشگاه‌ها یا فروشگاه‌های مجاز توزیع شوند.
    • لاستیک آزاد: این لاستیک‌ها به دلیل عرضه در بازار آزاد معمولاً قیمت بالاتری دارند. قیمت آن‌ها تحت تأثیر قوانین بازار و عرضه و تقاضا قرار می‌گیرد و ممکن است به دلیل افزایش تقاضا یا محدودیت در تأمین، افزایش یابد.
  2. کیفیت:
    • لاستیک دولتی: ممکن است کیفیت لاستیک‌های دولتی در برخی موارد پایین‌تر از لاستیک‌های آزاد باشد. این لاستیک‌ها معمولاً از برندهای متوسط و با کیفیت متوسط به پایین تولید می‌شوند. همچنین ممکن است در بعضی موارد تفاوت‌هایی در عملکرد یا دوام آن‌ها نسبت به لاستیک‌های آزاد وجود داشته باشد.
    • لاستیک آزاد: لاستیک‌های آزاد معمولاً از برندهای معروف و معتبرتر تهیه می‌شوند که کیفیت بالاتری دارند. به دلیل رقابت در بازار آزاد، برندهای مختلف لاستیک‌های با کیفیت‌تر و به‌روزتری عرضه می‌کنند.
  3. شرایط خرید:
    • لاستیک دولتی: برای خرید لاستیک دولتی، معمولاً شرایط خاصی وجود دارد. دولت ممکن است این لاستیک‌ها را از طریق سامانه‌های آنلاین یا فروشگاه‌های خاص به فروش برساند و به‌طور معمول محدودیت‌هایی در تعداد خرید وجود داشته باشد.
    • لاستیک آزاد: خرید لاستیک آزاد از فروشگاه‌های مختلف و بدون محدودیت انجام می‌شود، بنابراین دسترسی به این نوع لاستیک‌ها راحت‌تر است.
  4. محدودیت‌ها:
    • لاستیک دولتی: ممکن است محدودیت‌هایی در تعداد و نوع لاستیک‌ها وجود داشته باشد. علاوه بر این، ممکن است این لاستیک‌ها فقط به افراد خاصی مثل رانندگان تاکسی یا افرادی که خودروهای خاص دارند، تعلق گیرد.
    • لاستیک آزاد: هیچ‌گونه محدودیتی در تعداد خرید لاستیک‌های آزاد وجود ندارد و هر فرد می‌تواند به‌طور آزادانه هر تعداد لاستیک که نیاز دارد خریداری کند.

در نهایت، تصمیم‌گیری بین خرید لاستیک دولتی یا آزاد به عواملی چون نیاز به کیفیت بالا، قیمت مناسب، و شرایط خاص خرید بستگی دارد.

سهمیه خرید لاستیک

سهمیه لاستیک دولتی برای هر خودرو به‌طور سالانه دو حلقه (در روش حضوری) و چهار حلقه (در روش اینترنتی) است.

قیمت لاستیک دولتی معمولاً ۱۰ تا ۳۵ درصد کمتر از قیمت بازار آزاد است. به‌طور مثال، اگر قیمت دو حلقه لاستیک در بازار آزاد یک میلیون تومان باشد، می‌توانید یک جفت لاستیک دولتی را با قیمت بین ۶۵۰ هزار تا ۹۰۰ هزار تومان خریداری کنید.

علاوه بر قیمت لاستیک، ۹ درصد به‌عنوان مالیات بر ارزش افزوده به فاکتور خرید اضافه می‌شود و در صورت خرید اینترنتی، هزینه پست نیز باید پرداخت گردد. قیمت‌ها مقطوع است و نمایندگی‌ها مجاز به فروش لاستیک دولتی با قیمتی بالاتر از قیمت مصوب نیستند.

لاستیک خودروو

مقایسه قیمت لاستیک دولتی و آزاد

تفاوت قیمت لاستیک دولتی و آزاد به‌طور چشمگیری به نفع مصرف‌کنندگان است. لاستیک‌های ایرانی در بازار آزاد معمولاً حدود ۱.۵ برابر گران‌تر از لاستیک‌های دولتی هستند و این تفاوت ممکن است بسته به نوع و برند لاستیک تا ۴۰ درصد نیز برسد.

برای نمونه، خرید چهار حلقه لاستیک دولتی می‌تواند صرفه‌جویی قابل‌توجهی در هزینه‌های تعویض لاستیک به همراه داشته باشد. تولیدکنندگان لاستیک داخلی معمولاً ۱۰ تا ۱۵ درصد از تولیدات خود را برای فروش آنلاین در نظر می‌گیرند که در زمان‌های خاص، از طریق سامانه‌های رسمی در دسترس قرار می‌گیرد.

قیمت لاستیک دولتی و آزاد به‌طور مداوم تغییر می‌کند، بنابراین بهتر است قبل از خرید، قیمت روز لاستیک را از سامانه‌های معتبر استعلام کرده تا از هرگونه تغییرات اطلاع داشته باشید.

قیمت انواع لاستیک دولتی

قیمت لاستیک دولتی برند ایران تایر

قیمت لاستیک‌های برند ایران تایر به شرح زیر اعلام شده است: لاستیک سایز ۱۳ به قیمت ۱،۶۵۰،۰۰۰ تومان، لاستیک سایز ۱۴ به قیمت ۱،۵۰۰،۰۰۰ تومان و لاستیک سایز ۱۵ به قیمت ۱،۶۰۰،۰۰۰ تومان عرضه می‌شود.

قیمت لاستیک دولتی برند بارز

قیمت لاستیک‌های برند بارز به شرح زیر اعلام شده است: لاستیک سایز ۱۳ و ۱۴ هرکدام به قیمت ۱،۸۵۰،۰۰۰ تومان، لاستیک سایز ۱۵ به قیمت ۲،۲۰۰،۰۰۰ تومان، لاستیک سایز ۱۶ به قیمت ۲،۱۰۰،۰۰۰ تومان، لاستیک سایز ۱۷ به قیمت ۲،۱۵۰،۰۰۰ تومان و لاستیک سایز ۱۸ به قیمت ۲،۳۵۰،۰۰۰ تومان عرضه می‌شود.

قیمت لاستیک دولتی برند کویر تایر

قیمت لاستیک‌های برند کویر تایر به شرح زیر اعلام شده است: لاستیک سایز ۱۳ به قیمت ۱،۸۰۰،۰۰۰ تومان، لاستیک سایز ۱۴ به قیمت ۱،۴۵۰،۰۰۰ تومان، لاستیک سایز ۱۵ به قیمت ۲،۱۰۰،۰۰۰ تومان، لاستیک سایز ۱۶ به قیمت ۱،۸۰۰،۰۰۰ تومان، لاستیک سایز ۱۷ به قیمت ۲،۱۲۰،۰۰۰ تومان و لاستیک سایز ۱۸ به قیمت ۲،۱۰۰،۰۰۰ تومان عرضه می‌شود.

قیمت لاستیک دولتی برند گلدستون

قیمت لاستیک‌های برند گلدستون به شرح زیر اعلام شده است: لاستیک سایز ۱۳ به قیمت ۱،۳۷۵،۰۰۰ تومان، لاستیک سایز ۱۴ و ۱۵ هرکدام به قیمت ۱،۲۰۰،۰۰۰ تومان عرضه می‌شود. قیمت لاستیک سایز ۱۶ این برند هنوز اعلام نشده است.

قیمت لاستیک دولتی برند یزد تایر

قیمت لاستیک‌های برند یزد تایر به شرح زیر اعلام شده است: لاستیک سایز ۱۳ به قیمت ۱،۷۵۰،۰۰۰ تومان، لاستیک سایز ۱۴ به قیمت ۱،۸۰۰،۰۰۰ تومان، لاستیک سایز ۱۵ به قیمت ۲،۳۰۰،۰۰۰ تومان، لاستیک سایز ۱۶ به قیمت ۱،۷۰۰،۰۰۰ تومان و لاستیک سایز ۱۷ به قیمت ۲،۰۰۰،۰۰۰ تومان عرضه می‌شود.

مقایسه لاستیک دولتی و آزاد

از کجا بفهمیم وقت تعویض لاستیک خودرو است؟

لاستیک خودرو یکی از مهم‌ترین اجزای خودرو است که به عنوان تنها نقطه تماس خودرو با جاده عمل می‌کند. به همین دلیل، حفظ سلامت و کارایی لاستیک‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. اما از کجا بفهمیم که زمان تعویض لاستیک فرا رسیده است؟ در ادامه به چند نشانه مهم که نشان‌دهنده نیاز به تعویض لاستیک هستند، اشاره می‌کنیم:

علائم رایج نیاز به تعویض لاستیک:

  •  ساییدگی آج: آج لاستیک نقش مهمی در چسبندگی خودرو به جاده، مخصوصاً در شرایط لغزنده، ایفا می‌کند. اگر عمق آج لاستیک به کمتر از حد مجاز (معمولاً 1.6 میلی‌متر) برسد، باید لاستیک‌ها را تعویض کنید. برای بررسی عمق آج می‌توانید از دستگاه سنجش عمق آج یا شاخص‌های تعبیه شده روی خود لاستیک استفاده کنید.
  •  لرزش فرمان: اگر هنگام رانندگی با سرعت ثابت، فرمان خودرو می‌لرزد، ممکن است یکی از دلایل آن نامتعادل بودن یا ساییدگی بیش از حد لاستیک‌ها باشد.
  •  کشیده شدن خودرو به یک سمت: اگر هنگام رها کردن فرمان، خودرو به سمت خاصی کشیده شود، ممکن است لاستیک‌ها به طور یکنواخت ساییده نشده باشند و نیاز به تعویض یا بالانس داشته باشند.
  •  پنچری‌های مکرر: اگر به طور مکرر با مشکل پنچری مواجه می‌شوید، ممکن است لاستیک‌های شما آسیب دیدگی داخلی داشته باشند و نیاز به تعویض داشته باشند.
  •  تغییر در هندلینگ خودرو: اگر احساس می‌کنید که کنترل خودرو در دست شما نیست یا خودرو در پیچ‌ها لغزنده شده است، ممکن است لاستیک‌ها فرسوده شده باشند.
  •  برآمدگی یا ترک خوردگی روی لاستیک: هرگونه برآمدگی، ترک خوردگی یا خراشیدگی روی دیواره جانبی لاستیک نشان‌دهنده آسیب جدی است و نیاز به تعویض فوری لاستیک دارد.
  •  تغییر فشار باد لاستیک به صورت مکرر: اگر فشار باد لاستیک شما به طور مداوم کاهش می‌یابد و شما مجبورید به طور مرتب باد لاستیک را تنظیم کنید، ممکن است نشانه‌ای از نشت هوا یا آسیب دیدگی لاستیک باشد.

چه زمانی باید لاستیک خودرو را تعویض کرد؟

به طور کلی، کارشناسان توصیه می‌کنند که هر 50 تا 60 هزار کیلومتر یکبار لاستیک‌های خودرو را بررسی کرده و در صورت نیاز تعویض کنید. اما این عدد ممکن است بسته به نوع لاستیک، شرایط رانندگی و عوامل دیگر متفاوت باشد.

توجه: تعویض به موقع لاستیک خودرو نه تنها ایمنی رانندگی شما را افزایش می‌دهد، بلکه باعث کاهش مصرف سوخت و افزایش طول عمر سایر قطعات خودرو نیز می‌شود.

علت لاستیک‌سایی خودرو چیست؟

ساییدگی لاستیک خودرو یک مشکل رایج است که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. این مشکل نه تنها باعث افزایش هزینه‌های تعویض لاستیک می‌شود، بلکه می‌تواند بر روی ایمنی رانندگی نیز تاثیر بگذارد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین دلایل ساییدگی لاستیک خودرو می‌پردازیم:

دلایل اصلی ساییدگی لاستیک:

  •  تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها: یکی از مهم‌ترین دلایل ساییدگی لاستیک، تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها است. کم باد بودن لاستیک باعث ساییدگی بیشتر قسمت‌های مرکزی آج و پر باد بودن لاستیک باعث ساییدگی بیشتر قسمت‌های کناری آج می‌شود.
  •  بالانس نبودن چرخ‌ها: اگر چرخ‌های خودرو بالانس نباشند، لرزش‌هایی ایجاد می‌شود که باعث ساییدگی نامنظم لاستیک‌ها می‌شود.
  •  تنظیم نبودن زاویه چرخ‌ها: زاویه چرخ‌ها نقش مهمی در نحوه تماس لاستیک با زمین دارد. اگر این زوایا به درستی تنظیم نشده باشند، باعث ساییدگی غیرعادی لاستیک‌ها می‌شود.
  •  خرابی سیستم تعلیق: خرابی اجزای سیستم تعلیق مانند کمک فنرها، بوش‌ها و سیبک‌ها می‌تواند باعث نوسانات بیش از حد خودرو و در نتیجه ساییدگی لاستیک‌ها شود.
  •  کیفیت پایین لاستیک: استفاده از لاستیک‌های بی‌کیفیت و نامرغوب نیز می‌تواند باعث ساییدگی زودهنگام لاستیک‌ها شود.
  •  شیوه رانندگی: سبک رانندگی تهاجمی، شتاب‌گیری و ترمزگیری‌های ناگهانی و همچنین پیچیدن‌های تند می‌تواند باعث ساییدگی بیشتر لاستیک‌ها شود.
  •  بار اضافی: حمل بار اضافی بیش از حد ظرفیت خودرو می‌تواند باعث ساییدگی سریع‌تر لاستیک‌ها شود.
  •  چاله‌ها و دست‌اندازها: عبور از چاله‌ها و دست‌اندازها با سرعت زیاد می‌تواند باعث آسیب دیدن لاستیک‌ها و ایجاد برآمدگی یا ترک در آن‌ها شود.

انواع ساییدگی لاستیک:

  • ساییدگی یکنواخت: این نوع ساییدگی نشان‌دهنده تنظیم بودن سیستم تعلیق و چرخ‌ها است اما ممکن است به دلیل کیفیت پایین لاستیک یا تنظیم نبودن باد رخ دهد.
  •  ساییدگی لبه بیرونی: این نوع ساییدگی معمولاً به دلیل کم باد بودن لاستیک یا تنظیم نبودن زاویه چرخ‌ها رخ می‌دهد.
  •  ساییدگی لبه داخلی: این نوع ساییدگی معمولاً به دلیل پر باد بودن لاستیک یا تنظیم نبودن زاویه چرخ‌ها رخ می‌دهد.
  •  ساییدگی وسط آج: این نوع ساییدگی معمولاً به دلیل کم باد بودن لاستیک یا بار اضافی رخ می‌دهد.
  •  ساییدگی نامنظم: این نوع ساییدگی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله خرابی سیستم تعلیق، بالانس نبودن چرخ‌ها یا آسیب دیدن لاستیک.

لاستیک خودرو

راه‌های افزایش طول عمر لاستیک

با رعایت چند نکته ساده می‌توانید طول عمر لاستیک‌های خود را افزایش داده و هزینه‌هایتان را کاهش دهید.

نکات مهم برای افزایش طول عمر لاستیک:

  •  تنظیم باد لاستیک‌ها:
    • به صورت منظم و مطابق با توصیه کارخانه سازنده، فشار باد لاستیک‌ها را چک کنید.
    • کم باد بودن لاستیک باعث ساییدگی بیشتر قسمت‌های مرکزی آج و پر باد بودن لاستیک باعث ساییدگی بیشتر قسمت‌های کناری آج می‌شود.
  •  بالانس کردن چرخ‌ها:
    • به صورت دوره‌ای چرخ‌های خودرو را بالانس کنید. عدم تعادل چرخ‌ها می‌تواند باعث لرزش فرمان و ساییدگی نامنظم لاستیک‌ها شود.
  •  تنظیم زاویه چرخ‌ها:
    • زاویه چرخ‌ها را به صورت دوره‌ای تنظیم کنید. تنظیم نبودن زاویه چرخ‌ها باعث ساییدگی غیرعادی لاستیک‌ها می‌شود.
  •  بررسی سیستم تعلیق:
    • به صورت دوره‌ای سیستم تعلیق خودرو را بررسی کنید. خرابی اجزای سیستم تعلیق مانند کمک فنرها، بوش‌ها و سیبک‌ها می‌تواند باعث نوسانات بیش از حد خودرو و در نتیجه ساییدگی لاستیک‌ها شود.
  •  استفاده از لاستیک‌های با کیفیت:
    • از لاستیک‌های با کیفیت و مناسب با شرایط آب و هوایی استفاده کنید.
  •  رانندگی ملایم:
    • از رانندگی تهاجمی، شتاب‌گیری و ترمزگیری‌های ناگهانی خودداری کنید.
  •  حمل بار متناسب:
    • از حمل بار اضافی خودداری کنید.
  •  جلوگیری از برخورد با موانع:
    • از برخورد لاستیک با موانع مانند جدول‌ها و سنگ‌ها خودداری کنید.
  •  جایگزینی به موقع لاستیک‌های آسیب دیده:
    • در صورت مشاهده هرگونه برآمدگی، ترک خوردگی یا خراشیدگی روی لاستیک، آن را تعویض کنید.
  •  چرخش لاستیک‌ها:
    • به صورت دوره‌ای لاستیک‌های جلو و عقب را با هم جابجا کنید تا ساییدگی آن‌ها یکنواخت شود.
نظرات
پربازدیدترین خبرها