مصر اولین جت جنگنده چینی J-۱۰C را سفارش داد؛ رقیب F-۱۶ چه ویژگی هایی دارد؟

در نشانه دیگری از پیچیدگی سیاست در خاورمیانه، مصری‌ها جنگنده‌های chengdu J-۱۰C چینی را سفارش داده‌اند. مصری ها در سال ۲۰۱۸ هواپیماهای جنگنده Su-۳۵S روسیه را سفارش داده بودند. با این حال، ایالات متحده مصر را مجبور کرد تا این سفارش را به عنوان بخشی از تلاش خود برای متوقف کردن صادرات نظامی روسیه تحت قانون کاستا لغو کند (این جت ها قرار است به ایران فروخته شوند). اکنون به نظر می رسد که مصر به سراغ جنگنده های چینی رفته است.

شناسه خبر: ۴۱۴۴۷۵
مصر اولین جت جنگنده چینی J-10C را سفارش داد؛ رقیب F-16 چه ویژگی هایی دارد؟

ج1

طبق گزارش ها، مصر هواپیماهای J-10C چینی را سفارش داده است

بر اساس گزارش Military Watch، وزارت دفاع مصر اولین سفارش خود را برای این جنگنده های نسل چهارمی چینی در ۱۹ اوت رسمی کرد. این امر پس از پیوستن مصر به گروه بریکس به رهبری چین در اوایل سال جاری و یافتن جایگزینی برای جت های قدیمی اش صورت گرفت. اگر گزارش ها صحت داشته باشد، این احتمالاً پایان هر بحثی در مورد خرید F-35 آمریکایی توسط مصر خواهد بود.

این خرید مصر را به دومین کشور در جهان پس از پاکستان تبدیل می کند که هواپیمای J-10C چینی را سفارش می دهد (اگرچه Military Watch می گوید گزارش های تایید نشده ای وجود دارد که سودان نیز ممکن است این جت را قبل از شروع جنگ داخلی سفارش داده باشد). جنگنده J-10C پاسخ چینی ها به F-16 است.

مصر نیروی هوایی بزرگی دارد، اما اف-۱۶ فایتینگ فالکون های قدیمی این کشور قرار است به زودی از سرویس خارج شوند. گزارش هایی وجود داشت مبنی بر اینکه ایالات متحده پیشنهاد ارتقای این جت ها یا فروش انواع جدید F-16 را به مصر ارائه دهد. Military Watch در این باره می گوید: «… گفته می شود که J-10C توانایی رزمی برتری نسبت به این مدل ارتقا یافته F-16 دارد در حالی که هزینه ای مشابه با این جنگنده دارد».

هواپیماهای J-10 چینی هفته گذشته در نمایشگاه بین المللی هوایی مصر پرواز کردند و یک نمایش هوایی با هواپیماهای ترابری Y-20 بر فراز اهرام مصر انجام دادند.

ج2

ویژگی های جنگنده چینی J-10

صنعت هواپیماسازی چنگدو، جنگنده J-10 (Jian 10 یا Fighter 10) را به عنوان اولین هواپیمای جنگنده چند منظوره ساخت بومی چین توسعه داد. اژدهای نیرومند لقبی است که در غرب به هواپیمای J-10 داده شده و در ناتو از نام Firebird برای آن استفاده شده است.

در سال ۲۰۰۷، چین به طور رسمی از برنامه J-10 رونمایی کرد. وجود J-10 در ابتدا در سال ۱۹۹۴ اعلام شد، اما این برنامه رسماً در سال ۱۹۹۴ آغاز شد و هواپیمای تک سرنشین بومی چین برای اولین بار در سال ۱۹۹۸ به پرواز درآمد. در سال ۲۰۰۳، یک مدل دو سرنشینه از آن برای اولین بار پرواز کرد. .

طبق گزارشات، J-10 در سال ۲۰۰۵ وارد خدمت شد و در حال حاضر توسط حداقل دو واحد نیروی هوایی چین در نسخه های تک و دو سرنشینه استفاده می شود. نیروی هوایی چین اولین هواپیمای بومی نسل چهارم J-10 را در آوریل ۲۰۱۰ به نمایش گذاشت.

ج3

در سال ۲۰۱۶، نسخه J-10B، یک نسخه ارتقا یافته از J-10، اولین نمایش عمومی خود را تجربه کرد. این نسخه دارای سیستم راداری AESA و قابلیت سوخت گیری هوایی است. همچنین این جنگنده دارای فناوری کنترل بردار رانش و آنتن پوش دماغه بلندتر است. در آوریل ۲۰۱۸ بود که نیروی هوایی چین، J-10C، جدیدترین نسخه J-10 را دریافت کرد.

جت های جنگنده J-10c جت های نسل ۴.۵ و مشابه نسخه ارتقا یافته F-16 های ایالات متحده ساخت شرکت لاکهید مارتین در نظر گرفته می شوند.

انتظار می رود J-10ce، نسخه صادراتی J-10c، برخی از تهدیدات هند را برای پاکستان خنثی کند و چالش دیگری برای نیروی هوایی هند ایجاد نماید. مانند F-16، جنگنده چینی J-10 نیز دارای یک بدنه بسیار چابک و از نظر آیرودینامیکی ناپایدار است که توسط یک کامپیوتر در سیستم کنترل پرواز با سیم خود تثبیت می شود.

اعتقاد بر این است که مدل J-10c دارای قابلیت هایی مشابه یک جت جنگنده نسل ۴.۵ چیزی شبیه به هواپیمای جنگنده رافال هند باشد. مهم ترین پیشرفت آن گنجاندن رادار AESA است که بهترین استاندارد کنونی در جنگ هوایی با وضوح بالاتر و مقاومت در برابر پارازیت است.

J-10c از مواد کامپوزیتی برای استحکام بالا و وزن کمتر ساخته شده است. تسلیحات داخلی آن متشکل از یک توپ دو لول Gryazev-Shipunov GSh-23 است که در زیر ورودی هوا و دیگر تسلیحات و تجهیزات خارجی بر روی یازده نقطه اتصال نصب می شوند که شش هزار کیلوگرم موشک یا بمب، مخازن پرتابی حاوی سوخت یا دیگر تجهیزات مانند غلاف های آویونیک روی آنها نصب شده است.

ج4

نگرانی ژئوپلتیک جدید برای ایالات متحده

اگر قرارداد خرید این جت چینی محقق شود، یک معامله بزرگ خواهد بود. قراردادهای جت جنگنده بسیار پیچیده هستند. این قراردادها معمولاً روابط نزدیک تری بین بخش هایی از ارتش و صنایع کشورهای مربوطه را برای چندین دهه (برای قطعات یدکی، آموزش، تعمیر و نگهداری و موارد مشابه) ایجاد می کنند. بنا بر گزارش ها، امارات متحده عربی نیز پس از ناکام ماندن در خرید F-35، در حال بررسی خرید جت های چینی است.

قبل از انتخاب خاویر مایلی به عنوان رئیس جمهور آرژانتین، گزارش هایی مبنی بر خرید هواپیماهای جت چینی توسط آرژانتین نیز منتشر شده بود. با این حال، مایلی از الحاق آرژانتین به پیمان بریکس عقب نشینی کرد، آرمان غربی تری را برای کشورش در پیش گرفت و به جای جنگنده های چینی، F-16 های بازنشسته دانمارکی را خریداری کرد (به نظر می رسد بریتانیایی ها بالاخره از وتوی خود علیه آرژانتین چشم پوشی کرده اند).

منبع : روزیاتو
نظرات
پربازدیدترین خبرها