چین از نسخه دو سرنشین جنگنده جی ۲۰ رونمایی کرد. جنگندهای نسل پنجمی و رادارگریز که هماکنون نسخه تکسرنشین آن در ارتش چین مشغول خدمت است.
گزارش « 19fortyfive » از این جنگنده به عنوان اف ۱۴ نسل پنجم یاد و درباره کارکردهای احتمالی آن گمانهزنی کرده است.
جی۲۰ دو سرنشین برای چه ساخته شده است؟
در نسخه دو سرنشین جنگنده جی ۲۰ میتوان انتظار داشت که افسری برای کمک به خلبان در تشخیص تهدیدات و هدفیابی و حتی درگیری مسقیم با دشمن حضور داشته باشد.
این قابلیت پیش از این در جنگندهای چون اف ۱۴ به کار گرفته شده و مزیتهای آن به نمایش گذاشته شده است، اما آیا این به معنای کمرنگ شدن نقش فناوری هوش مصنوعی و اعتماد بیشتر به عنصر انسانی در کنار خلبان است؟
بر اساس گزارشهای منتشر شده در نشریات چینی، طراحی دو سرنشین جی ۲۰ چینی بیش از هر چیز برای جنگ الکترونیک بهینه شده است و قرار نیست از آن در نقش ایجاد برتری هوایی و نبردهای رو در رو در آسمان انتظار زیادی داشت.
در گزارشی که سال ۲۰۲۱ درباره طرح جنگنده دو سرنشین جی ۲۰ منتشر شد، از جنگ الکترونیک، فرماندهی پهپادهای وینگمن و البته بمباران به عنوان وظایف اصلی اشاره شده است.
آیا ارتش چین به این نتیجه رسیده است که در نهایت در تصمیمگیریهای حیاتی نمیتوان به هوش مصنوعی کنونی اطمینان کرد و فعلا عامل انسانی بهترین گزینه است؟
جی۲۰ یک جنگنده رادارگریز نسل پنجمی است. این جنگنده بر اساس اطلاعات منتشر شده، بزرگتر و کندتر از همتای آمریکایی خود، اف ۲۲ است و قابلیت مانورپذیری کمتری دارد.
به این ترتیب به نظر میرسد که چین بیش از برتری در داگفایت روی ظرفیت بالای این جنگنده نسل پنجم برای حمل مهمات حساب کرده است. محفظههای داخلی و خارجی حمل مهمات نسخه تک سرنشین جی۲۰ ظرفیت حمل بیش از ۱۲ تن، تسلیحات پیشرفته را دارد.
اگر چه هنوز ظرفیت حمل تسلیحات نسخه دو سرنشین جی ۲۰ مشخص نیست اما میتوان انتظار داشت که نسبت به نسخه عملیاتی تکسرنشین افزایش چشمگیری داشته باشد.
منطقی است که نیروی هوایی چین با ساخت چنین هواگردی دنبال افزایش قدرت آتش هوا به زمین خود باشد.