کشف مجسمه‌ ۳۰۰۰ ساله یک الهه با «آثار انگشت سازنده»

این مجسمه گلی، با طول ۱۵سانتی‌متر، در ویرانه‌های یکی از سکونتگاه‌های مغروق پیدا شد و باستان‌شناسان تصور می‌کنند که به یک آیین محلی مرتبط است.

شناسه خبر: ۴۱۱۳۱۹
کشف مجسمه‌ 3000 ساله یک الهه با «آثار انگشت سازنده»

راهنماتو-مجسمه‌ای 3000ساله در یک دریاچه آتش‌فشانی در مرکز ایتالیا کشف شده که گمان می‌رود یک الهه باستانی است. باستان‌شناسان گمان می‌کنند که این مجسمه به منظور آن ساخته شده بوده تا زائران به سمت آن دعا کنند.

به گزارش راهنماتو، این مجسمه قسمت‌های تکمیل نشده دارد اما هنوز آثار دست سازنده و همین‌طور نقش پارچه روی آن مشخص است که نشان می‌دهد این مجسمه در داخل نوعی پارچه پیچیده شده بوده است.

6kzyYMxZq87NqLuPktXDbQ-1200-80 - Copy

این کشف حدود یک ماه قبل در 80کیلومتری شمال غربی ایتالیا صورت گرفت. ضلع شرقی دریاچه به یک محوطه باستانی غرق‌شده تعلق دارد و گمان می‌رود که بقایای یک روستای متعلق به عصر آهن که بین قرن‌های 9 و 10 ق.م ساخته شده بوده اما بعدها به زیر دریاچه رفته است، در آن قرار دارد. این مجسمه گلی، با طول 15سانتی‌متر، در ویرانه‌های یکی از سکونتگاه‌های مغروق پیدا شد و باستان‌شناسان تصور می‌کنند که به یک آیین محلی مرتبط است. آیین‌های مشابهی در دوره‌های بعدتر در این منطقه مستند‌نگاری شده‌اند که نشان می‌دهد این اعمال بسیار باستانی هستند و مجسمه‌های مشابه نیز در گورهای عصر آهن پیدا شده‌اند.

باستان‌شناسان این کشف را استثنائی توصیف کرده‌اند که ابعادی از زندگی روزمره در عصر آهن را نشان می‌دهد.

روستای غرق‌شده

باستان‌شناسان تخمین زده‌اند که دریاچه بولسنا بین 600000تا200000سال قبل در زمان فوران آتشفشان زیرین وولسینی شکل گرفته است. تاریخ‌های رومی نشان می‌دهد که این آتشفشان تا سال 104ق.م فعال بوده است و دانشمندان اکنون فکر می‌کنند که روستا به دلیل فعالیت لرزه‌ای در بخش شرقی ساحل غرق شده است.

برطبق باستان‌شناسان، روستای غرق‌شده که مجسمه در آن پیدا شده است، احتمالا توسط مردمانی از فرهنگ ویلانوان ساخته شده است. فرهنگ ویلانوان، مرحله‌ای اولیه از تمدن اروتسک، بود که پیش از تأسیس روم وجود داشت. هزاران شیء باستانی، شامل قطعات چوبی، اشیاء منزل، جواهرات و قطعات سفالی از دهه 1960 در این دریاچه پیدا شده است و مطالعات درباره نقشه روستا چگونگی شکل‌گیری جمعیت عصر آهن را نشان می‌دهد.

 

نظرات
پربازدیدترین خبرها