آیا سرخ کن بدون روغن ارزش خرید دارد؟

سرخ کن ها انواع و اقسام مختلفی دارند اما اخیرا سرخ کن های بدون روغن رایج شده اند. بررسی راهنماتو از سرخ کن های بدون روغن را از دست ندهید

شناسه خبر: ۳۴۸۳۵۴
آیا سرخ کن بدون روغن ارزش خرید دارد؟

راهنماتو -خوراکی های مختلف برای سرخ شدن در سرخ ‌کن ‌های معمولی باید در حجم زیادی از روغن غوطه ور باشند تا ظاهر طلایی و برشته شده ای پیدا کنند. این سرخ کن ها مجهز به سبد سوراخ دار هستند که دسته ای به آن متصل است.اما این شرایط در سرخ کن های بدون روغن وجود ندارد و با کمترین میزان روغن امکان سرخ کردن خوراکی ها وجود دارد.

به گزارش راهنماتو ، حجم زیادی از روغن که در روش سرخ کردن غذاها در سرخ کن های معمولی صرف می شود و به وسیله خوراکی ها جذب می شود نه تنها سلامتی انسان را تهدید می کند بلکه مصرف روغن را بالا می برد. در سرخ کن های معمولی، در صورت کم بودن میزان روغن، مواد غذایی حالت سیاه رنگی پیدا می کنند.

سرخ کن بدون روغن چیست؟

سرخ کن بدون روغن هوای داغ حاوی قطرات روغن را در اطراف غذا می‌چرخاند و غذا را تُرد و خوشمزه می‌کند. در این مدل سرخ کن، واکنش شیمیاییِ شناخته‌شده‌ای به‌نام «واکنش میلارد» ایجاد می‌شود. این واکنش در حضور گرما بین یک اسید‌آمینه و قند احیاکننده اتفاق می‌افتد. درنتیجه رنگ و طعم غذا تغییر می‌کند.

غذاهایی که با سرخ کن بدون روغن تهیه می‌شوند، به‌دلیلِ مقدار کم چربی و کالری، به‌عنوان جایگزین سالمی به‌جای غذاهای سرخ‌کردنی هستند.

کاهش وزن با سرخ کن بدون روغن؟

ناگفته پیداست و نیازی به توضیح ندارد که غذاهایی که در روغن فراوان سرخ می‌شود، نسبت‌به غذاهایی که با سایر روش‌های آشپزی تهیه می‌شود چربی بیشتری دارد.

بعضی بررسی ها نشان داده که استفاده از سرخ کن بدون روغن تا ۷۵ درصد چربی غذاهای سرخ‌شده را کاهش می‌دهد، به‌همین‌دلیل نسبت‌به روش‌های سنتی مناسب‌تر است.

اما شاید بهتر است با عدد و رقم نتیجه استفاده از سرخ کن بدون روغن را بررسی کنیم: وقتی سرخ‌کن‌های دیگر به ۳ فنجان (۷۵۰ میلی‌لیتر) روغن نیاز دارند، سرخ کن بدون روغن فقط به ۱ قاشق غذاخوری (۱۵ میلی‌لیتر) روغن احتیاج دارد.

درواقع اگرچه باورنکردنی به نظر می رسد اما مقدار روغنی که در سرخ‌کن‌های معمولی استفاده می‌شود، تقریبا ۵۰ برابر سرخ کن بدون روغن است. هر چند تمام این روغن توسط غذا جذب نمی‌شود، اما سرخ کن بدون روغن به‌میزان مشخصی چربی غذای را کاهش می‌دهد.

همه این اطلاعات و عدد و رقم ها یعنی سرخ کن بدون روغن برای کاهش وزن یک برگ برنده محسوب می شود و می تواند نقش پررنگ و مفیدی را ایفا کند. فقط حساب کنید که با کمک سرخ کن بدون روغن تا چه حد در مصرف چربی و روغن صرفه جویی خواهید کرد.

حتما می دانید که افزایش مصرف روغن های خوراکی، خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی و التهاب را نیز افزایش می دهد و بنابراین تغییر روش مصرف روغن می‌تواند تأثیر زیادی در سلامتی داشته باشد.

با همه این حرفها حجم وعده های غذایی هم بسیار مهم است. نمی شود مدام ریزه خواری یا پرخوری کنید و انتظار معجزه از سرخ کن بدون روغن داشته باشید. اگر می‌خواهید بهترین نتیجه را از سرخ کنتان بگیرید، باید همزمان با استفاده از سرخ کن، وعده های غذایی خود را کنترل کرده و ترجیحا ورزش هم انجام دهید. درست است که سرخ کن بدون روغن کمک می کند وزن کم کنید اما قرار نیست پرخوری شما را جبران کند.

معایب استفاده از سرخ کن بدون روغن

تمام موارد بالا در مدح و ثنای سرخ کن بدون روغن بود اما این نوع سرخ کن ها ایرادها و معایبی نیز دارند. اگرچه استفاده از سرخ کن بدون روغن سالم‌تر از سرخ‌کن معمولی است، اما باز هم به روش خود غذاها را سرخ می کند و نمی توان گفت یک روش صد در صد سالم برای طبخ غذا دارد.

همچنین اگر قرار باشد به خاطر استفاده مداوم از این نوع سرخ کن، دور روش های بخار پز، آب پز و کبابی را خط بکشید هم اشتباه می کنید، چون برخی خوراکی ها با روش‌های دیگر بیشتر ارزش غذایی خود را حفظ می کنند. همه غذاها برای سرخ کن بدون روغن مناسب نیستند. برخی از بهترین غذاها برای طبخ در سرخ کن شامل بال مرغ، فیله ماهی، سیب زمینی سرخ کرده و گوشت است.

پس در حین استفاده از این نوع سرخ کن ها سعی کنید موادی را انتخاب کنید که اولا ارزش غذایی و دوما بافت و کیفیت خود را به طور کانل حفظ می کنند.

نظرات
پربازدیدترین خبرها