دلایل اصلی لرزش خودرو در بزرگراه

یکی از چیزهایی که به سختی می‌توان پیش‌بینی کرد خرابی قطعات خودروست و یکی از مهم‌ترین مشکلات هم لرزش خودرو در بزرگراه است. لرزش بیش از حد می‌تواند باعث از دست رفتن کنترل خودرو به ویژه در سرعت‌های بالا شود.

شناسه خبر: ۴۱۹۱۰۷
دلایل اصلی لرزش خودرو در بزرگراه

مشکل این است که لرزش خودرو در بزرگراه فقط به یک دلیل رخ نمی‌دهد و عوامل متنوعی در بروز آن دخالت دارند. برای مثال امکان دارد فقط حین ترمز گرفتن احساس لرزش را داشته باشید و یا اینکه این مشکل در حین شتاب گیری رخ دهد. به‌هرحال تشخیص ریشه اصلی این مشکل نیازمند بررسی دقیق خودرو توسط یک مکانیک حرفه‌ای خواهد بود؛ اما آشنایی با برخی از رایج‌ترین دلایل لرزش خودرو در بزرگراه می‌تواند به شما در درک بهتر مشکل کمک کند.

دو دلیل رایج لرزش خودرو در بزرگراه به مشکلات رینگ و لاستیک مربوط است. این مشکلات معمولاً به استهلاک نابرابر آج لاستیک و همچنین آسیب‌دیدگی رینگ ارتباط دارند و البته در بسیاری از موارد همه مشکلات به یکدیگر متصل هستند. برای مثال ناترازی چرخ خودرو یکی از دلایل اصلی استهلاک نابرابر آج لاستیک است و همین موضوع می‌تواند باعث لرزش خودرو در سرعت‌های بالا، سواری ناهنجار و حتی ترکیدن لاستیک شود. همان‌طور که مشاهده می‌کنید مشکلات رینگ و لاستیک خودرو باعث ایجاد شرایط متنوعی می‌شود و به همین خاطر است که باید در نگهداری رینگ و لاستیک نهایت دقت را داشت. بالانس چرخ‌ها، جابجایی چرخ‌ها با یکدیگر و… روی سواری نرم و ایمن خودرو تأثیر مستقیم دارند.

مشکلات ترمز

یکی دیگر از رایج‌ترین دلایل لرزش خودرو در سرعت‌های بالا به مشکلات سیستم ترمز ارتباط دارد. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که لنت ترمز، کفشک یا دیسک ترمز آسیب ببینند یا مستهلک شوند. به همین خاطر است که معمولاً هماهنگی قطعات با یکدیگر به هم می‌خورد. دانستن عملکرد سیستم ترمز می‌تواند در درک بهتر مشکلات این بخش به شما کمک کند. دو نوع اصلی از ترمز در خودروهای امروزی وجود دارد که شامل ترمزهای دیسکی و کاسه‌ای است. اگرچه تفاوت‌هایی بین آن‌ها وجود دارد اما هر دو از فشار هیدرولیک برای ایجاد اصطکاک و توقف خودرو بهره می‌برند. در این سیستم لنت یا کفشک به دیسک یا کاسه فلزی فشرده می‌شود و سرعت خودرو کاهش می‌یابد؛ اما با گذشت زمان و استهلاک و خرابی قطعات، امکان ایجاد لرزش با فشردن ترمز وجود دارد.

مشکلات سیستم تعلیق و فرمان

سیستم تعلیق خودرو وظیفه تحمل وزن آن را بر عهده داشته و در جذب و کنترل ضربات وارده به ساختار خودرو کمک شایانی به خودرو می‌کند. این سیستم هماهنگی نزدیکی با فرمان دارد و بسیاری از قطعات سیستم تعلیق را در دسته سیستم فرمان هم قرار می‌دهند. این سیستم‌ها شامل قطعاتی همچون ضربه‌گیرها، فنرها، بازوهای کنترلی، اکسل‌ها و… هستند. قطعات یاد شده دوام بالایی دارند اما با گذشت زمان و به خاطر حوادثی همچون تصادف و یا رانندگی در مسیرهای خشن، سیستم تعلیق و فرمان مستهلک می‌شوند. وقتی این اتفاق رخ دهد مشکلات متنوعی از جمله لرزش خودرو در بزرگراه دیده خواهد شد چراکه سیستم تعلیق نقشی اساسی در کیفیت سواری، جذاب ضربات و لرزش‌های جاده و… دارد.

6110789

مشکلات پیشرانه

یکی دیگر از دلایل نسبتاً رایج لرزش خودرو در سرعت‌های بالا آسیب دیدن پیشرانه است. خرابی قلب تپنده خودرو می‌تواند به خاطر مشکلات متنوعی رخ دهد هرچند برخی از آن‌ها باعث لرزش در ساختار خودرو خواهند شد. یکی از این دلایل رایج خرابی دسته‌موتور است. بسته به نوع خودرو، بین دو تا چهار دسته‌موتور روی خودرو نصب می‌شود. وظیفه دسته‌موتور پشتیبانی از پیشرانه و جلوگیری از حرکات اضافی آن است. با گذشت زمان دسته‌موتور مستهلک شده و پیشرانه حرکات بیشتری خواهد داشت. البته مشکلات دیگری هم وجود دارند و برخی قطعات خراب نیز می‌توانند باعث لرزش شوند. اگر حین شتاب گیری متوجه لرزش خودرو می‌شوید شاید مشکلی در احتراق وجود دارد. حتی فیلتر هوای گرفته نیز می‌تواند روی این موضوع تأثیرگذار باشد.

مشکلات گیربکس

نهایتاً به آخرین دلیل اصلی لرزش خودرو در بزرگراه می‌رسیم که به گیربکس ارتباط دارد. گیربکس نیز برای حفظ موقعیت ثابت خود همانند پیشرانه از قطعات خاص خود استفاده می‌کند. این قطعات مانع حرکات گیربکس شده و ضربات را جذب می‌کنند. با اینکه قطعات نگه‌دارنده گیربکس بسیار بادوام هستند اما خرابی آن‌ها پس از گذشت ۱۶۰ هزار کیلومتر کارکرد خودرو دیده شده است. خرابی این قطعات نشانه‌هایی همچون سخت‌تر شدن تعویض دنده‌ها، صداهای عجیب در حین تعویض دنده‌ها و لرزش‌های اضافی خواهد داشت. البته بدون بررسی قطعات گیربکس نمی‌توان سایر مشکلات آن را تشخیص داد. گیربکس‌های مدرن بسیار پیچیده‌تر و پر از قطعات کوچک هستند. اگر یکی از این قطعات خراب شود شاید تأثیر زیادی روی خودرو داشته باشد.

منبع : پدال
نظرات
پربازدیدترین خبرها