خودروهای برقی علاوهبر اینکه از موتور و سیستمهای انتقال قدرت متفاوتی بهره میبرند، از سیستم ترمز خاصتری استفاده میکنند. برای مثال در برخی از خودروهای برقی در هنگام ترمزگیری، موتور خودرو به جای تولید نیروی چرخشی شروع به تولید نیروی مخالف کرده و در نهایت باعث کاهش سرعت خودرو میشود. در کنار روشهای رایج، مرسدس بنز از نوآوری جدیدی در زمینه ترمز خودروهای برقی پرده برداشته است.
به گفته مهندسان مرسدس بنز، آنها میتوانند از موتورهای یک خودروی برقی برای کاهش سرعت خودرو در ۹۸ درصد مواقع استفاده کنند. در آن ۲ درصد باقیمانده که واقعاً نیاز به توقف فوری دارید، کاهش سرعت توسط ترمزهای معمولی انجام میشود؛ البته نقش کاهش یافته این نوع ترمزها باعث شده تا مرسدس نحوه طراحی آنها را تغییر دهد.
در مرکز تحقیق و توسعه این شرکت در زیندلفینگن آلمان، یک تیم مهندسی پیشرفته در حال توسعه یک سیستم ترمز یکپارچه با قوای محرکه الکتریکی است که شامل موتور، گیربکس و دیفرانسیل میشود. این سیستم جدید میتواند کیفیت سواری بهتر را ایجاد کرده و طراحی چرخ های آیرودینامیکیتر را مجاز کند.
این فناوری که مرسدس بنز آن را «ترمز درون محرک» مینامد، نقش لنتها و دیسکها را معکوس میکند. برای کاهش سرعت خودرو، دو دیسک ترمز ثابت، یک لنت ترمز دایرهای شکل دو طرفه و در حال چرخش را که به میل گاردان متصل است، تحت فشار قرار میدهند. این تغییر به مرسدس اجازه میدهد تا مایع خنک کننده را از هر دو دیسک ترمز عبور دهد.
در حالی که از ترمزهای اصطکاکی به طور مکرر استفاده نمیشود، توقفهای شدید ممکن است به ۲۰۰۰ کیلووات برق برای تبدیل انرژی جنبشی خودرو به گرما نیاز داشته باشد. برای خنککاری بهینه، ترمزها باید از حداکثر حجم مایع خنککننده که از بزرگترین مبدل حرارتی خودرو عبور میکند، استفاده کنند. در حالی که دمای ترمزهای اصطکاکی در استفاده عادی به طور معمول به ۱۴۹ درجه سانتیگراد میرسند، یک باتری لیتیوم یونی در حدود ۲۹ درجه و موتورها در حدود ۷۹ درجه سانتیگراد کار میکنند. اتصال ساده ترمزها به مدار باعث افزایش دمای اجزای پیشرانه فراتر از محدوده مطلوب آنها میشود. حل این مشکل یکی از بزرگترین چالشهای باقی مانده برای مهندسان است.
این فناوری در حال حاضر در مرحله آزمایش سخت افزار بوده و احتمالاً تا چندین سال دیگر آن را در خط تولید ببینید.