فناوری اعصاب و روان سالمندان را نابود می کند

به نطر می رسد زیاده روی در استفاده از فناوری می تواند تاثیر منفی بر سلامت روان سالمندان بگذارد.

شناسه خبر: ۳۵۰۱۵۲
فناوری اعصاب و روان سالمندان را نابود می کند

خبرگزاری آناتولی نوشت :با پیشرفت فناوری‌های دیجیتال، دسترسی به بسیاری از خدمات نیز آسان‌تر شده است. مردم می‌توانند با استفاده از گوشی‌های هوشمند کارهای زیادی را به‌راحتی انجام دهند. ولی این امر برای همه صادق نیست. زیرا افراد بالای 65 سال که در یک جامعه دیجیتال متولد نشده‌اند، در استفاده از فناوری با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

پروفسور یشیم گوکچه کوتسال، رئیس انجمن پیرپزشکی ترکیه طی مصاحبه با خبرنگار آناتولی به مناسبت «18-24 مارس؛ هفته سالمندان» به تشریح چالش استفاده از فناوری دیجیتال برای گروه سنی بالا و راه‌حل غلبه بر این چالش پرداخت.

کوتسال اظهار داشت: افراد مسن برای دوری از چالش‌های جهان دیجیتال از استفاده از ابزارهای تکنولوژیکی اجتناب می‌کنند. اما از نظر روانی منزوی می‌شوند و نمی‌توانند به‌تنهایی به بسیاری از خدمات دسترسی داشته باشند.

او ضمن اشاره به اینکه به لطف اپلیکیشن‌های دیجیتال، دسترسی به خدمات در بسیاری از زمینه‌ها از سلامت تا بانکداری سریع‌تر و زندگی نیز آسان‌تر می‌شود، هشدار داد که دوری سالمندان از فناوری می‌تواند مناسبات آنها با جوانان را خدشه‌دار کند و تضاد نسلی میان افراد مسن و جوانان مسلط بر فناوری نیز ممکن است باعث احساس تنهایی و بی‌کفایتی سالمندان شود.

رئیس انجمن پیرپزشکی ترکیه توصیه کرد: سالمندان باید در خصوص استفاده از رسانه‌های اجتماعی و ارتباط از سریق گوشی و لینک‌های ویدئویی تشویق شوند. بدین ترتیب از انزوای اجتماعی آنها جلوگیری و هوشیاری شناختی نیز فراهم می‌شود. همچنین توسعه فناوری‌های سازگار با افراد مسن و اطمینان از دسترسی آنها به این فناوری‌ها بسیار مهم است.

نظرات
پربازدیدترین خبرها