این ۶ کار در مورد سانسوریا ممنوع است! گیاهت را نجات بده!

من از گیاه شانس ندارم! هر مدلی که به آنها می‌رسم باز خراب می‌شوند. به موقع آبیاری می‌کنم، کود می‌دهم، نور آفتاب را دریافت می‌کنند، اما نمی‌دانم مشکل از کجاست!

شناسه خبر: ۳۹۲۰۴۵
این 6 کار در مورد سانسوریا ممنوع است! گیاهت را نجات بده!

راهنماتو- «سانسوریام برگاش هی خراب می‌شن! من که خوب بهش می‌رسم!»

من از گیاه شانس ندارم! هر مدلی که به آنها می‌رسم باز هم خراب می‌شوند. به موقع آبیاری می‌کنم، کود به آنها می‌دهم، نور آفتاب را دریافت می‌کنند، اما نمی‌دانم مشکل از کجاست که بعد از مدتی به جای سرسبز شدن و رشد بیشتر، شاهد خراب شدن آنها می‌شوم!

به گزارش راهنماتو، آیا این جملات برای شما هم آشناست؟! شاید شما در مقام رسیدگی همه کاری از نظر خودتان بکنید، اما هر گیاه طبیعت متفاوتی با دیگری دارد، آیا این تفاوت‌ها را می‌شناسید؟!

«سانسوریا» یکی از گیاهانی است که به مقاومت بالا و زیبایی، مخصوصا برای محیط آپارتمانی معروف است. این گیاه به صورت ناگهانی خراب نمی‌شود اما اگر چند مورد را به خوبی رعایت نکنید در مقابل چشمان بهت‌زده‌ی شما برگ‌هایش زرد و له می‌شود و به نابودی کامل می‌رسد!

چه کارهایی برای سانسوریا ممنوع است؟

  • برگ‌ها را غبارپاشی نکن!

شاید فکر کنید تمام گیاهان نیاز به غبارپاشی دارند و هروقت که خاک آنها را خیس می‌کنید با اسپری به برگ‌هایشان هم باید رطوبت برسانید، اما این تفکر اشتباه است. سانسوریا گیاه رطوبت‌دوستی نیست. و اگر به برگ‌هایش آب بپاشید اصلا خوشش نمی‌آید و به مرور از بین می‌رود! هرزمان هم که به اشتباه برگ این گیاه خیس شد حتما با یک دستمال نخی رطوبت را از روی آنها پاک کنید.

  • کود 20-20-20 نده!

کود سه20 برای همه گیاهان مفید نیست. مخصوصا گیاهانی که برگ‌های گوشتی دارند، مانند سانسوریا، تجمع بیش از حد آب در برگ‌هایشان باعث تخریب آنها خواهد شد. شما به خیال خودتان با کوددهی در حال رسیدگی به آن هستید ولی واقعیت این است که حکم نابودی‌اش را امضا کرده‌اید!

برای سانسوریا از کود 105210 ، کود ریشه‌زایی و هیومیک اسید استفاده کنید.

9

  • آب را در یک نقطه نریز!

اگر از یک ناحیه گلدان فقط اقدام به آبیاری کنید به مرور ریشه سانسوریا خراب خواهد شد. پس حواستان باشد همیشه آب را در تمام قسمت‌های خاک پخش کنید.

  • به غلاف برگ آب نده!

سانسوریا را به دقت که نگاه کنید انتهای برگ‌هایش که به خاک متصل می‌شود شبیه یک غلاف یا لوله است. هنگام آبیاری دقت کنید که آب داخل این غلاف‌ها جمع نشود! این مساله باعث می‌شود ساقه و برگ‌های سانسوریا خراب شود و به مرور شاهد نرم شدن و له شدن برگ‌ها خواهید بود.

  • با سنگ تزیینی خوشگلش نکن!

شاید استفاده از پوکه و سنگ‌های تزیینی گلدان شما را زیبایی ببخشد اما در حقیقت عمر گیاه شما را کم می‌کند! سنگ‌ها و پوکه‌های تزیینی باعث دیرتر خشک شدن خاک می‌شوند و همین امر ریشه‌ها و ریزوم‌های آن را دچار پوسیدگی می‌کند. لازم نیست به فکر خوشگلی خاک باشید، تغذیه مناسب گیاه و عمر طولانی‌اش مهمتر است!

  • گلدان بزرگ نخر!

از گلدان‌های خیلی بزرگ و استوانه‌ای برای سانسوریا استفاده نکنید. شاید ظاهر زیباتری به منزل یا دفتر کار شما ببخشد ولی از آنجا که خاک بیشتر و در نتیجه رطوبت زیادتری دارد به مرور ریشه‌هایش دچار پوسیدگی می‌شوند و همینطور سرعت رشد گیاه پایین‌تر خواهد آمد. اگر تمایل دارید با گلدان بزرگ منزل خود را زیباتر کنید گیاه را در گلدان کوچکتر باقی بگذارید و گلدان کوچک را برای زیبایی در یک گلدان بزرگتر قرار بدهید! این روش سلامت سانسوریا را هم به خطر نخواهد انداخت.

مراقبت کردن از گیاهان در قدم اول نیاز به آگاهی کامل دارد. اگر نسبت به چند گیاه همیشه موفق عمل کرده‌اید دلیل بر این نیست که نسبت به تمام گیاهان جوابگو باشد! پس حواستان باشد که با تهیه کردن هر گیاه جدید، اطلاعات کامل از نحوه رسیدگی به آن، نوع آبیاری، کوددهی، گلدان مناسب، فضای لازم و تمام نکاتی که حیات گیاه را در امنیت نگه می‌دارد به دست بیاورید.

نظرات
پربازدیدترین خبرها