چه رفتارهایی نشان‌دهنده‌ی اختلال شخصیت نمایشی است؟!

حتما در زندگیتان با افرادی برخورد داشته‌اید که به دنبال پررنگ کردن یک وجهه از وجودشان هستند و آن را به صورت خیلی مشخصی به نمایش درمی‌آورند.

شناسه خبر: ۳۹۲۳۰۹
چه رفتارهایی نشان‌دهنده‌ی اختلال شخصیت نمایشی است؟!

راهنماتو- «همش دنبال اینه خودشو نمایش بده و توجه بگیره!»

تمام معنا و مفهوم شخصیت نمایشی را می‌توان در همین عبارت بالا موردتوجه قرار داد. حتما در زندگیتان با افرادی برخورد داشته‌اید که به دنبال پررنگ کردن یک وجهه از وجودشان هستند و آن را به صورت خیلی مشخصی به نمایش درمی‌آورند. هرکسی که با آنها روبه رو شود متوجه خواهد شد که در حال نقش بازی کردن هستند. لحن گفتارشان را سعی می‌کنند متمایز جلوه بدهند، لباس‌های عجیب و غریب می‌پوشند و در کل از برخوردشان مصنوعی بودن به شدت لبریز است و برای شما و بقیه ایجاد سوال می‌کند که چرا؟!

به گزارش راهنماتو، در دنیای پررنگ و لعاب مجازی امروز، این دست از افراد بیشتر زمینه‌ی بروز و خودنمایی را دارند. اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی وسیله‌های مفیدی هستند برای اینکه بتوانند خودشان را به نمایش دربیاورند تا توجهی کسب کنند و بسیار هم برایشان موفق عمل می‌کند. اما به راستی این رفتارها طبیعی است؟ روانشناسان این افراد را دچار اختلال می‌دانند. این افراد به اختلال شخصیت نمایشی یا «هیستریونیک» مبتلا هستند. همانطور که از اسمش پیداست افرادی که با این اختلال دست و پنجه نرم می‌کنند و خودشان هم خبر ندارند، در پی به دست آوردن توجه از دیگران هستند و برای این کار رفتارهایی دارند که به صورت نمایشی توجه بقیه را به خودشان معطوف کنند و آنها به ناچار دست به تعریف و تحسینشان بزنند! باتوجه به اینکه پایه و مبنای روابطشان با دیگران به توجه و تحسین آنها بستگی دارد اگر از سمت آنها کمتر اعتنا ببینند کنار می‌کشند و درواقع رابطه‌های عمیق را تجربه نخواهند کرد.

1

شاید در نظر اول خیال کنید خودشیفتگی محض دارند چون شباهت‌های زیادی بین این دو اختلال وجود دارد اما برای اینکه بتوانید به تشخیص برسید بهتر است علامت‌های بارز شخصیت نمایشی را بشناسید:

  • وقتی موردتوجه قرار نمی‌گیرند به شدت احساس ناراحتی خواهند کرد.
  • رفتارهایشان گاهی عجیب و افراطی می‌شود. حتی یکسری برخوردهای جنسی هم از آنها سرمی‌زند تا بلکه به واسطه آن بتوانند مرکز توجه قرار بگیرند!
  • تغییرات خاصی در ظاهرشان ایجاد می‌کنند تا به این وسیله دیگران به آنها توجه کنند.
  • احساساتشان خیلی زود و به آسانی تغییر می‌کند و پایدار نیست.
  • از رفتارهایشان کاملا متوجه می‌شوید که درصدد جلب توجه آن هم به صورت اغراق آمیز هستند، گویی خودشان نیستند و دارند نمایش اجرا می‌کنند و این تفاوت آشکار برای همه قابل فهم است!
  • از محیطی که در آن قرار دارند و افراد بسیار تاثیرپذیرند و ممکن است در قالب آنها فرو بروند تا بیشتر موردتوجه قرار بگیرند!
  • در رابطه‌های عادی که فاقد صمیمیت زیاد است طوری برخورد می‌کنند که به صورت اغراق آمیز رنگ نزدیکی و رفاقت دارد!
  • کلامشان آرامش ندارد و گاهی پرگویی عجیب و غریب دارند، لحنشان را تغییر می‌دهند، بلند بلند می‌خندند تا به وسیله آن هم که شده جلب توجه کنند!

چه عواملی باعث اختلال شخصیت نمایشی می‌شود؟

در این مساله چند مورد می‌تواند تاثیرگذار باشد:

اولین مساله ژنتیک است. اگر والدین هم اختلال شخصیت نمایشی داشته باشند می‌تواند به فرزندان منتقل شود.

سخت‌گیری‌های بیش از حد والدین هم می‌تواند زمینه‌ساز بروز این اختلال بشود. معمولا فرزندان برای اینکه توجه آنها را به خود جلب کنند دست به رفتارهای نمایشی می‌زنند!

حتی توجه و رسیدگی بیش از حد و اغراق آمیز پدر و مادر هم سببی است برای اینکه این اختلال در فرزندان خودش را نشان بدهد.

بی اعتنایی و بی توجهی پدر و مادر و یا حتی یکی از آنها در دوران کودکی، عامل موثری در بروز این اختلال خواهد بود. راهی که برای جلب توجه پیدا می‌کنند نشان دادن رفتارهای اغراق‌آمیز است تا به این وسیله موردتوجه قرار بگیرند!

نظرات
پربازدیدترین خبرها