آیا هوای سرد باعث سرماخوردگی می‌شود؟! نقش ویروس‌ها چیست؟!

هوای سرد می‌توانند ایمنی ما را پایین بیاورد و عملکرد دستگاه تنفسی را مختل کرده تا ویروس‌ها به راحتی بتوانند در بدن ما حاکمیت خود را شروع کنند!

شناسه خبر: ۳۹۲۹۶۳
آیا هوای سرد باعث سرماخوردگی می‌شود؟! نقش ویروس‌ها چیست؟!

راهنماتو- «هوا سرده، خوب لباس بپوش تا سرما نخوری»

در هوای سرد آمار ابتلا به سرماخوردگی، آنفلوانزا و این دست بیماری‌های تنفسی و عفونی بالا می‌رود. بارها و بارها شنیده‌اید که: «از حموم میای مراقب باش سرما نخوری، هوا سرده!» یا اینکه «هوا یهو خیلی سرد شد سرما خوردم!» و همیشه توی ذهن ما بوده است که سرما موجب سرماخوردن می‌شود! همانطور که از اسمش هم پیداست! اما مگر این دست از بیماری‌ها ویروسی نیستند؟ پس چه ارتباطی با سرمای هوا دارند؟

به گزارش راهنماتو، هوای سرد می‌توانند ایمنی ما را پایین بیاورد و عملکرد دستگاه تنفسی را مختل کرده تا ویروس‌ها به راحتی بتوانند در بدن ما به گشت و گذار بپردازند و حاکمیت خود را شروع کنند!

البته این به معنی عدم حضور ویروس‌ها در بدن ما نیست، ممکن است ویروس‌های زیادی مثل راینوویروس که دلیل اصلی سرما خوردگی و آنفلوانزاست از مدت‌ها قبل به بدن ما وارد شده باشد و در هوای سرد به راحتی زاد و ولد کرده و به تعداد بیشتری تکثیر شود و در اینجا سیستم ایمنی ما هم نتواند مقابله کند و سرما بخوریم!

سرماخوردگی

پس هوای سرد دلیل بر سرماخوردگی نیست بلکه انتقال ویروس را آسان‌تر صورت می‌دهد.

البته خوب است بدانید که فقط هوای سرد این مشکلات را ایجاد نمی‌کند بلکه هوای خشک هم عاملی بر این اتفاق است. هوای سرد و خشک در کنار هم می‌توانند راه را برای ویروس‌ها بهتر باز کنند!

موسسه ملی بهداشت طی تحقیقاتی اعلام کرده است هوای خشک در زمستان ویروس آنفلوانزا را تقویت می‌کند تا زمان بیشتر و طولانی‌تری به حالت عفونی در بدن باقی بماند. پس امکان اینکه دیرتر بهبود حاصل بشود و مریضی از بدن شما برود افزایش می‌یابد.

یکی از راهکارهای مناسب در سرما که از قدیم برای مقابله با سرماخوردگی و جلوگیری از بیماری اجرا می‌شده است استفاده از شال‌گردن است. همیشه شال گردن را دور گردن و روی دهان می بستند تا از نفوذ سرما به بینی و دهان جلوگیری بشود. و این حرکت برای اینکه ویروس‌ها کمتر بتوانند به ما آسیب بزنند کاربرد زیادی دارد.

ضمن اینکه در نظر داشته باشید تقویت سیستم ایمنی بدن حرف اول را می‌زند و بالا بردن سطح ویتاین D در بدن از اهمیت زیادی برخوردار است مخصوصا که در زمستان میزان دریافت مستقیم نور خورشید هم کمتر اتفاق می‌افتد. بهتر است فعالیت بدنی خود را افزایش بدهید تا سیستم ایمنی قوی تری داشته باشید، از میوه‌های قرمز و مرکبات که حاوی ویتامین C هستند استفاده کنید. قرص‌های ویتامین D را به تجویز پزشک مصرف کنید. باورهای قدیمی را دور بریزید و برای نفوذ قوی‌تر ویروس‌ها سد دفاعی محکمتری بسازید تا همیشه سلامت و سرحال باشید.

نظرات
پربازدیدترین خبرها