داستان پشتِ یک شعار ملی: چرا آمریکایی‌ها تأکید می‌کنند که «به خدا باور داریم؟»

چرا کشوری که ظاهرا در آن سیاست و دین از هم جداست، باید یک شعار ملی را اتخاذ کند که یادآور مسیحیت است؟

شناسه خبر: ۳۹۳۱۷۸
داستان پشتِ یک شعار ملی: چرا آمریکایی‌ها تأکید می‌کنند که «به خدا باور داریم؟»

راهنماتو- به نظر می‌رسد چشم‌پوشی از عبارت «به خدا باور داریم» در ایالات متحده کار دشواری است. این عبارت روی سکه‌ها ضرب شده، روی اسکناس‌ها چاپ شده و در بسیاری از ایالات در همه کلاس‌های درس موجود است.

به گزارش راهنماتو، اما پرسش این است که چرا کشوری که ظاهرا در آن سیاست و دین از هم جداست، باید یک شعار ملی را اتخاذ کند که یادآور مسیحیت است؟

از آن گیج‌کننده‌تر آن است که این شعار، که رسما از سال 1956 اتخاذ شد، جای شعاری سکولار با این مضمون را گرفت که می‌گفت: «یکی از میان بسیار»، که منظور از آن تجمیع اتحادیه‌ها و شکل‌گیری ایالات متحده بود.

درست مثل هر چیزی در آمریکا، این جابه‌جایی ناشی از مجموعه‌ای پیچیده از شرایط تاریخی بود که قدمت آن به دوران جنگ‌های داخلی در آمریکا باز می‌گردد که بعدها شک‌گرایی جنگ سرد نیز به آن افزوده شد و میلی تازه در میان آمریکاییان برای جدا کردن خودشان از کافران کمونیست شوروی ایجاد شد.

اما این همه داستان نیست. با راهنماتو همراه باشید تا تاریخ این شعار ملی را با هم مرور کنیم.

ط

چه زمانی شعار «به خدا باور داریم» روی پول‌ جا گرفت؟

چهارمین سرود ملی آمریکا الهام‌بخش شعار «به خدا باور داریم» بود. ایمان به قادر مطلق برای بسیاری از آمریکاییان اولیه مایه غرور بود و از آن تأثیر زیادی گرفتند. اما بر طبق نظرسنجی پیو، این شعار اولین‌بار 50سال بعد از این سرود ملی به صورت رسمی مورد استفاده قرار گرفت.

در سال 1861، یک وزیر مسیحی به نام پدر ام.آر واتکینسون از پنسیلوانیا نامه‌ای به وزیر خزانه‌داری، سالمون پی. چیس، نوشت و درخواست داد که «نقش قادر مطلق به نحوی در سکه‌هایمان به رسمیت شناخته شود.»

یکی از دلایل این پیشنهاد ارتقاء روحیه سربازان اتحادیه با این فرض بود که اگر آن‌ها برکت خدا را در کنارشان داشته باشند، در جنگ پیروز خواهند شد. علاوه بر آن، ایالات متحد می‌خواستند به دنیا نشان دهند که برای چه چیزی مبارزه می‌کنند.

دلایل پدر روحانی برای چیس معنادار بود و او دستور داد که سکه‌هایی با اشارات مذهبی ضرب شود. رییس ضرابخانه ولی پیشنهاد داد که روی سکه‌ها عبارتی مثل «خدا، باور ما» ضرب شود. چیس آن را دستکاری کرد و «به خدا، باور داریم» تغییرش داد. این شعار از سال 1864 روی سکه‌های 2سنتی اتحادیه ضرب شد.

یکسال بعد این شعار روی هر سکه‌ای که به اندازه کافی جا داشت ضرب شد. با اینکه خیلی زود پول‌های کاغذای محبوب‌تر شدند، تا اواسط دهه 1950 این شعار به اسکناس‌ها افزوده نشده بود.

ط

«به خدا باور داریم» شعار رسمی ایالات متحده شد

یک مورخ مذهبی به نام دیوید میسلین، نوشته است بعد از جنگ داخلی، ایالات متحده شاهد افزایش سکولاریسم بود. درنتیجه بسیاری از آمریکایی‌ها باور کردند که استفاده از زبان مذهبی در بافتار دولتی با ارزش‌های این کشور مطابقت ندارد.

اما در دهه 1950 آمریکایی‌ها متوجه شدند که هر چیزی که یادآور شوروی و کمونیسم است آن‌ها را به شدت دچار تردید و ترس می‌کند. با در نظر گرفتن اینکه اتحاد جماهیر شوروی به عنوان کشوری به شدت بی‌خدا معروف بود، آمریکایی‌ها برای آنکه در مقابل ایدئال‌های کمونیسم مقاومت کنند، شروع به استفاده از زبان مذهبی در دولت آمریکا کردند.

آمریکایی‌ها مخالف استفاده از زبان مذهبی در جلسات دولتی نبودند و بنابراین در سال 1956، رئیس‌جمهور دوآیت آیزنهاور لایحه‌ای را امضا کرد که بر اساس آن شعار «به خدا باور داریم» شعار رسمی آمریکا شد و بر اساس آن استفاده از آن روی ارز رایج آمریکا الزام‌آور کرد.

یکی از اعضای کنگره، به نام چارلز ای بنت از فلوریدا از این لایحه حمایت مالی و بیان کرد که «ایالات متحده در جوی معنوی و با ایمان راسخ به خداوند تأسیس شده است.»

اما این تصمیم توسط همه آمریکایی‌ها با آغوش باز پذیرفته نشد. درحالیکه بسیاری از مذهبیون آمریکایی از استفاده از این عبارت در ساختمان‌های دولتی و روی پول رایج‌شان خوشحال بودند، زیرا ایمان و مخالفت با شوروری را نشان می‌داد، بقیه آمریکایی‌های غیرمسیحی ـ بی‌خدایان، لاادری‌ها و ...ـ استفاده از این زبان مذهبی را علیه قانون اساسی می‌دانستند.

حتی تا همین امروز استفاده از این عبارت محل مناقشه است.

ز

چرا عبارت «به خدا باور داریم» مخالفانی دارد؟

یکی از مخالفان اصلی این عبارت در سال‌های اخیر استاد دانشگاه پرینستون، کوین ام. کروس، است که در کتابش با عنوان «یک کشور تحت نظارت خدا»، به این شعار به دیدی انتقادی نگاه کرده است.

او در کتابش راه‌هایی را تصدیق می‌کند که به واسطه آن آیزنهاور تلاش کرد مذهب را در در دوران ریاست‌جمهوری‌اش در آمریکا متحول کند. مثلا آیزنهاور تنها رییس‌جمهور تاریخ آمریکاست که وقتی در دفتر ریاست‌جمهوری بود، غسل تعمید داده شد. آیزنهاور همچنین موسس صبحانه دعای ملی بود و ملاقات‌های کابینه را با دعا شروع می‌کرد. وقتی کنگره کلمه «تحت نظارت خدا» را به سوگندنامه سال 1954 افزود، آیزنهاور به گرمی از آن استقبال کرد.

همه این‌ها نشان می‌دهد که آیزنهاور به شدت باور داشت که آمریکا در عمیق‌ترین ارزش‌های خود یک کشور معنوی است. علاوه بر آن، او از مذهب در آمریکا به عنوان نشانه‌ای از جداسازی ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی استفاده کرد.

در سال‌های اخیر حزب جمهوری‌خواه آمریکا خودش را نماینده «به خدا باور داریم» می‌داند و این شعار به شعار انتخاباتی این حزب تبدیل شده است.

داده‌ها درباره مذهب در آمریکا چه می‌گویند؟

ایمانی که شعار ملی آمریکا به آن اشاره می‌کند در دوره‌های مختلف در آمریکا شاهد اوج و حضیض بوده است. باورهای مذهبی آمریکایی‌ها در اواسط دهه 1950 به بالاترین حد خود رسیده بود اما اکنون در دوران مدرن، یکبار دیگر شاهد اوج سکولاریسم در این کشور هستیم.

درحقیقت، داده‌های گالوپ نشان می‌دهند که همه گروه‌های سنی نسبت به گذشته کم‌تر مذهبی هستند.

نظرات
پربازدیدترین خبرها