برای رهایی از حملات پنیک این کارها را انجام بدهید

حملات پنیک بسیار آزاردهنده هستند. سطح اضطراب وقتی به حد بالایی می‌رسد شما احساس می‌کنید ضربان قلبتان خیلی زیاد شده است و تنگی نفس ترسناکی را تجربه خواهید کرد.

شناسه خبر: ۳۹۳۴۹۳
برای رهایی از حملات پنیک این کارها را انجام بدهید

راهنماتو- «حس می‌کنم دارم می‌میرم! هیچ کاری ازم برنمیاد!»

حملات پنیک بسیار آزاردهنده هستند. سطح اضطراب وقتی به حد بالایی می‌رسد شما احساس می‌کنید ضربان قلبتان خیلی زیاد شده است و تنگی نفس ترسناکی را تجربه خواهید کرد. در این مواقع اغلب افراد از ترس دست و پای خود را گم می‌کنند و توان مقابله را از دست می‌دهند. خیلی از کسانی که حملات پنیک را تجربه کرده‌اند به گریه می‌افتند و به گمان اینکه مرگ به در نزدیکی آنهاست ترس عجیبی وجودشان را فرا می‌گیرد. هرچند حملات پنیک ارتباطی با مرگ ندارد و خطرناک نیست اما احساس بدی در فرد به وجود می‌آورد و تا زمان حمله رد بشود ترس عجیبی را در جان او خواهد انداخت.

به گزارش راهنماتو، بهتر است بدانید هنگام روبه رو شدن با حملات پنیک چند راهکار وجود دارد که با انجام دادن آنها شما بهتر و سریعتر می‌توانید از شر آن خلاص شده و به آرامش برسید.

  • نفس عمیق بکشید

در هنگام حمله پنیک که یک حمله ترس و اضطرابی است مغز اولین دستور که می‌دهد نشانه گرفتن مرکز تنفس است. نفس‌های شما کوتاه کوتاه شده و با گرفتگی آن به سختی می‌افتید بهتر است سعی کنید نفس‌های عمیق بکشید تا حمله زودتر کاهش پیدا کند. 4 ثانیه دم را کش بدهید و در 8 ثانیه به بازدم فرصت خروج داده تا با این حرکت سیستم تنفس شما زودتر به حالت طبیعی برگردد.

تنفس عمیق علاوه بر اینکه به کنترل حمله پنیک کمک خواهد کرد استرس شما را هم کاهش خواهد داد.

  • دراز بکشید

در این حالت حتما دراز بکشید و چشمانتان را ببندید تا کمتر فضا و محیط پرتنشی که در آن هستید شما را به خود مشغول کند. البته ممکن است در خیابان هم این حمله به شما دست بدهد ولی در این حالت اگر امکان دراز کشیدن ندارید حتما چشمانتان را ببندید تا آرامش سریعتر به شما برگردد.

  • یک قالب یخ در دست بگیرید

استفاده از یخ می‌تواند کمک خیلی خوبی برای شما باشد. یخ را در دستتان بگیرید یا روی گردن قرار بدهید. دمای بدنتان که پایین بیاید به کنترل حمله پنیک کمک خواهد کرد. استرس شما هم کاهش می‌یابد و در نتیجه آرامش به شما برمی‌گردد.

پنیک

  • دستانتان را با آب سرد بشویید

اگر یخ در دسترس ندارید دستانتان را تا مچ دست با آب خیلی سرد بشویید. پایین آمدن دمای بدن ارتباط مستقیمی با کنترل سطح اضطراب دارد.

  • اسطوخودوس را بو کنید

استنشاق بوی اسطوخودوس یا لاوندر در این مرحله می‌تواند آرامش خوبی به شما ببخشد. نقش ضداضطراب اسطوخودوس کمک حال شما خواهد بود. همیشه رایحه آن را در کنار خود داشته باشید تا سیستم عصبیتان تنظیم شده و به صورت طبیعی کار کند.

  • با خودتان صحبت کنید

برای اینکه از این حمله زودتر رد شوید به خودتان متذکر شوید که این فقط یک حمله عصبی است و خطری شما را تهدید نمی‌کند و لحظاتی بعد تمام خواهد شد. این خودآگاهی و انرژی بخشی باعث می‌شود زودتر از این وضعیت رها بشوید.

  • برای خودتان مشغولیت ایجاد کنید

وقتی متوجه شدید که در آستانه‌ی حمله‌ی پنیک قرار دارید حواس خود را معطوف به کاری کنید. بهتر است در این مرحله به مدیتیشن بپردازید، با دوستان و عزیزانتان حتی به صورت تلفنی صحبت کنید. برای رد شدن از این حمله باید تمرکز سیستم عصبیتان را برهم بزنید تا حمله سریعتر رد شود یا شکل نگیرد.

بهتر است همیشه به یاد داشته باشید که کنترل کردن سطح استرس و آرامش بخشی اهمیت بالایی دارد. بسیاری از مشکلات جسمی درواقع جنبه‌ی جسمی ندارند و از روان ما سرچشمه می‌گیرند اما برای اینکه خود را نشان بدهند به صورت فیزیکی در بدنمان ظاهر می‌شوند. حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید تا اگر حملات شما نیاز به دارودرمانی دارد زودتر برای شما شروع کند.

نظرات
پربازدیدترین خبرها